HD-formatets overlegne kvalitet legger større press på filmindustrien om å forkorte det såkalte ”videovinduet”. Men det gjenstår en del før DVD-formatet er historie på samme måte som VHS-formatet, mener Arild Kalkvik i PricewaterhouseCoopers AS.

HD-formatets overlegne kvalitet legger større press på filmindustrien om å forkorte det såkalte ”videovinduet”. Men det gjenstår en del før DVD-formatet er historie på samme måte som VHS-formatet, mener Arild Kalkvik i PricewaterhouseCoopers AS.
Stadig flere spør seg hvorfor vi må ta til takke med DVD, når det nye HD-formatet ligger flere nivåer over i kvalitet. Ikke bare er bildet skarpere og rommer mer informasjon – det vil med framveksten av digital distribusjon både bli mer kostnadseffektivt for produsentene og mindre strevsomt for forbrukerne. Hvorfor oppsøke en videosjappe eller sende en leid DVD i retur gjennom posten, når man snart er et tastetrykk unna?
Arild Kalkvik i PricewaterhouseCoopers AS er ikke i tvil om at DVD-formatet gradvis vil miste grep om markedet ettersom HD-formatet fester seg. Men det gjenstår ennå vesentlige hindringer for at det kan skje.
– Vi må huske på at formatkrigen, mellom HD-DVD og Blu-ray, ennå ikke er avgjort, og vi får ingen avgjørelse på det feltet før tidligst til neste år. Men på lang sikt vil DVD-formatet, akkurat som VHS-formatet, mer eller mindre forsvinne. Men jeg tror formatet likevel vil gjøre seg gjeldende i mange år framover. VHS-formatet har som eksempel eksistert i over 25 år, og særlig barnefamilier holdt seg lenge til VHS før de gikk over til DVD.
Visningsformatene har altså sin syklus som kan vare i flere tiår. Men allerede nå presser deler av film- og tv-industrien på for å forkorte det såkalte videovinduet mellom DVD-lansering og tv-lansering. Og at tiden mellom en kinopremiere og DVD-lansering blir stadig kortere, er noe vi også har merket i Norge. I USA er videovinduet i dag på ned mot 45 dager og undersøkelser viser at det er i de første to-tre ukene etter DVD-lanseringen at forbrukerne kjøper film. Videovinduet er blitt så viktig for de store forhandlerne at filmindustrien foreløpig ikke har våget å forkorte det. Wal-Mart, som står for en tredjedel av alt DVD-salg på det amerikanske markedet, skal ifølge Slate.com ha truet Viacom med å fjerne studioets filmer fra butikkhyllene om det gjør alvor av å forkorte videovinduet. I Tyskland har de store kinokjedene boikottet filmer som de mener har et for lite vindu mellom kinolansering og DVD-lansering. Kalkvik mener denne typen trenering fra bransjen vil forsinke prosessen. Men han tror likevel ikke selve vinduene er den fremste årsaken til at filmindustrien så lenge har sittet på gjerdet i forhold til den digitale utvikling.
– Den fremste trusselen ligger i HD-formatets suverene kvalitet, som overgår DVD-kvaliteten og tangerer kinokvaliteten. Hvis forbrukerne skulle få tilgang til HD-format på sine tv-skjermer, vil piratkopiering spre seg i et omfang vi ikke har sett før. Vi må huske på at den mest utbredte typen piratkopiering i dag er ganske primitiv kvalitetsmessig. Men om de får tilgang på det overlegne HD-formatet, som enkelt kan kopieres og distribueres videre, vil piratkopiering kunne få et omfang av uante dimensjoner. Årsaken til at deler av industrien vil forkorte vinduene er at de ønsker å få investeringene sine tilbake mye raskere. Men så lenge DVD-formatet fortsatt er et så innbringende format vil ikke industrien forlate det før det foreligger sikrere digitale distribusjonsformer.
Det er naivt å tro at forbrukerne selv skal få bestemme denne utviklingen, mener Kalkvik. Men presset fra nye aktører som vil være med på å bestemme er likevel økende – særlig blant uavhengige filmprodusenter. Den amerikanske superregissøren Steven Soederbergh har startet et eget selskap for produksjon av HD-film, der målet er at filmene skal lanseres samtidig på kino, DVD og fjernsyn. Forbrukerne skal selv få bestemme når og hvordan de skal se filmen, heter det, og Soederbergh mener samtidig at det er store penger å tjene ved å lukke vinduene mellom formatene. Kalkvik ser helt klart at uavhengige aktører vil ha utbytte av å lansere filmer parallelt innen alle formater. Men det avhenger av typen film.
– Jeg tror at for en viss type independentfilmer vil dette kunne fungere. Men det er ikke tilfeldig at Soederbergs Hollywoodfilm Oceans Twelve lanseres med de tradisjonelle vinduene. For enkelte filmer, særlig de store studiofilmene, er det akkurat nå mest innbringene å opprettholde vinduene mellom formatene. Men så har du f.eks skrekkfilmer som tjener inn et sted mellom 25 og 45 prosent av inntektene de aller første dagene på kino. Etter det dør de fort i markedet. For disse filmene er det mer interessant å ha et kortere vindu.
Foto: «Collateral», som er filmet på HD.
FAKTA:
Blu-ray Disc: Format utviklet av Sony, Philips og Panasonic, og er en ny laserteknologi med mye større kapasitet og muligheter. Støttes blant annet av Warner, Paramount, Buena Vista (Disney), Twentieth Century Fox, Lions Gate og MGM. Ventes lansert i 2006.
HD-DVD: Format utviklet av Toshiba, og er bygget på dagens DVD-standard. Støttes av Universal, Warner og Paramount. Ventes lansert i 2006.
HD-formatets overlegne kvalitet legger større press på filmindustrien om å forkorte det såkalte ”videovinduet”. Men det gjenstår en del før DVD-formatet er historie på samme måte som VHS-formatet, mener Arild Kalkvik i PricewaterhouseCoopers AS.
Stadig flere spør seg hvorfor vi må ta til takke med DVD, når det nye HD-formatet ligger flere nivåer over i kvalitet. Ikke bare er bildet skarpere og rommer mer informasjon – det vil med framveksten av digital distribusjon både bli mer kostnadseffektivt for produsentene og mindre strevsomt for forbrukerne. Hvorfor oppsøke en videosjappe eller sende en leid DVD i retur gjennom posten, når man snart er et tastetrykk unna?
Arild Kalkvik i PricewaterhouseCoopers AS er ikke i tvil om at DVD-formatet gradvis vil miste grep om markedet ettersom HD-formatet fester seg. Men det gjenstår ennå vesentlige hindringer for at det kan skje.
– Vi må huske på at formatkrigen, mellom HD-DVD og Blu-ray, ennå ikke er avgjort, og vi får ingen avgjørelse på det feltet før tidligst til neste år. Men på lang sikt vil DVD-formatet, akkurat som VHS-formatet, mer eller mindre forsvinne. Men jeg tror formatet likevel vil gjøre seg gjeldende i mange år framover. VHS-formatet har som eksempel eksistert i over 25 år, og særlig barnefamilier holdt seg lenge til VHS før de gikk over til DVD.
Visningsformatene har altså sin syklus som kan vare i flere tiår. Men allerede nå presser deler av film- og tv-industrien på for å forkorte det såkalte videovinduet mellom DVD-lansering og tv-lansering. Og at tiden mellom en kinopremiere og DVD-lansering blir stadig kortere, er noe vi også har merket i Norge. I USA er videovinduet i dag på ned mot 45 dager og undersøkelser viser at det er i de første to-tre ukene etter DVD-lanseringen at forbrukerne kjøper film. Videovinduet er blitt så viktig for de store forhandlerne at filmindustrien foreløpig ikke har våget å forkorte det. Wal-Mart, som står for en tredjedel av alt DVD-salg på det amerikanske markedet, skal ifølge Slate.com ha truet Viacom med å fjerne studioets filmer fra butikkhyllene om det gjør alvor av å forkorte videovinduet. I Tyskland har de store kinokjedene boikottet filmer som de mener har et for lite vindu mellom kinolansering og DVD-lansering. Kalkvik mener denne typen trenering fra bransjen vil forsinke prosessen. Men han tror likevel ikke selve vinduene er den fremste årsaken til at filmindustrien så lenge har sittet på gjerdet i forhold til den digitale utvikling.
– Den fremste trusselen ligger i HD-formatets suverene kvalitet, som overgår DVD-kvaliteten og tangerer kinokvaliteten. Hvis forbrukerne skulle få tilgang til HD-format på sine tv-skjermer, vil piratkopiering spre seg i et omfang vi ikke har sett før. Vi må huske på at den mest utbredte typen piratkopiering i dag er ganske primitiv kvalitetsmessig. Men om de får tilgang på det overlegne HD-formatet, som enkelt kan kopieres og distribueres videre, vil piratkopiering kunne få et omfang av uante dimensjoner. Årsaken til at deler av industrien vil forkorte vinduene er at de ønsker å få investeringene sine tilbake mye raskere. Men så lenge DVD-formatet fortsatt er et så innbringende format vil ikke industrien forlate det før det foreligger sikrere digitale distribusjonsformer.
Det er naivt å tro at forbrukerne selv skal få bestemme denne utviklingen, mener Kalkvik. Men presset fra nye aktører som vil være med på å bestemme er likevel økende – særlig blant uavhengige filmprodusenter. Den amerikanske superregissøren Steven Soederbergh har startet et eget selskap for produksjon av HD-film, der målet er at filmene skal lanseres samtidig på kino, DVD og fjernsyn. Forbrukerne skal selv få bestemme når og hvordan de skal se filmen, heter det, og Soederbergh mener samtidig at det er store penger å tjene ved å lukke vinduene mellom formatene. Kalkvik ser helt klart at uavhengige aktører vil ha utbytte av å lansere filmer parallelt innen alle formater. Men det avhenger av typen film.
– Jeg tror at for en viss type independentfilmer vil dette kunne fungere. Men det er ikke tilfeldig at Soederbergs Hollywoodfilm Oceans Twelve lanseres med de tradisjonelle vinduene. For enkelte filmer, særlig de store studiofilmene, er det akkurat nå mest innbringene å opprettholde vinduene mellom formatene. Men så har du f.eks skrekkfilmer som tjener inn et sted mellom 25 og 45 prosent av inntektene de aller første dagene på kino. Etter det dør de fort i markedet. For disse filmene er det mer interessant å ha et kortere vindu.
Foto: «Collateral», som er filmet på HD.
FAKTA:
Blu-ray Disc: Format utviklet av Sony, Philips og Panasonic, og er en ny laserteknologi med mye større kapasitet og muligheter. Støttes blant annet av Warner, Paramount, Buena Vista (Disney), Twentieth Century Fox, Lions Gate og MGM. Ventes lansert i 2006.
HD-DVD: Format utviklet av Toshiba, og er bygget på dagens DVD-standard. Støttes av Universal, Warner og Paramount. Ventes lansert i 2006.