På kort tid har Petter Næss regissert den premiereklare Elling-filmen ”Elsk meg i morgen” og den amerikanske filmen ”Mozart and the whale”. Her forteller han hvorfor det bør bli den siste filmen om Elling og hvordan han opplevde kulturkræsjet med Hollywood.
”Elsk meg i morgen” er tredje filmen i rekken om Elling. Hva har skjedd siden sist?
– Kjell-Bjarne har flyttet opp til Reidun. Dermed blir Elling alene, og det går ikke så bra. Kjell-Bjarnes samboerskap støter også på problemer når hans hang til pornofilmer kommer for dagen. På oppfordring fra Reidun kaster han alle pornofilmene han og Elling kjøpte sammen. Men når han likevel låner noen filmer på jobben, kaster Reidun ham ut. Kjell-Bjarne flytter derfor ned til Elling igjen.
Denne gangen beveger Elling seg virkelig ut på tynn is. Mest sjokkerende var det å oppdage at en pedant som ham lar leiligheten forfalle. Og så begynner han å fantasere om UFOer…
– Det er fortsatt dette ene som gjenstår i Ellings liv, og som han samtidig er redd for, og det er å forene seg med et annet menneske. Han møter en kvinne i pølsebod som tilbyr ham to pølser for prisen av en pølse, og det tar han som et tegn om at her er denne ene utvalgte han har ventet på. Han leser seg opp på UFOer fordi han ser at hun leser UFO-litteratur. Han ler av det først, men mener snart å finne en mening med sitt eget liv i UFO-litteraturen.
En utfordring har det vel vært å finne en kvinne det ville virke troverdig kunne bli interessert i Elling? Hans seksuelle identitet er jo ganske uavklart.
– Elling er 40 år og har aldri hatt sex. Men det er ideen om kvinnen og familie som tiltrekker ham. Egentlig burde den utkårede være Gro Harlem Brundtland, men hun er jo opptatt (latter).
”Elsk meg i morgen” er den mørkeste av bøkene om Elling. Da Sven Nordin leste boken tenkte han at nå var Ambjørnsen så lei av Elling-figuren at han ville kjøre ham ned i rennesteinen en gang for alle. Men dere har utdypet og strukket relasjonen mellom Elling og Kjell-Bjarne lenger enn hva som var tilfelle i boken.
– Kjell-Bjarne er nok litt mer opptatt av Ellings skjebne i filmen. Vi ser mer av de to sammen i filmen enn i boken. Kjell-Bjarnes historie er strukket litt lenger Og det er noe den første filmen og denne har til felles: De handler om vennskapet mellom to sterke motsetninger som søker et fellesskap. Det er noe som fascinerer meg ved Ambjørnsens historier om Elling.
Min første reaksjon da jeg leste boka var at greit, la det gå til helvete da! Men samtidig ligger det en historie der om en mann som lengter etter å forene seg med et annet menneske. Vi møter to personer som oppnår mer enn de kunne ha drømt om, som kjemper seg til en verdig tilværelse, og som når ting stabiliserer seg, begynner å fundere over meningen med det hele. De blir på en måte et bilde på sosialdemokratiet.
Vi må heller ikke glemme den humoren som finnes i Ambjørnsens litterære univers og som vi har forsøkt å gjenskape. Det er masse humor i filmen. Og for meg har det vært viktig at det er en kime av håp i filmen. Og det vet jeg at filmene har vært for mange mennesker – en kime til inspirasjon.
Elling-figuren er blitt en merkevare. Blir ”Elsk meg i morgen” siste film om Elling?
– Jeg tror det er på tide å avrunde det nå. Det var Dag Alveberg som hadde ideen om å lage tre filmer. Og det var en fin ide.
Vil du lese hele intervjuet med Petter Næss?
Tegn abonnement og få bladet tilsendt: ABONNEMENT