Den norske filmfotografen Odd-Geir Sæther har jobbet som fotograf på David Lynchs nye mysterium INLAND EMPIRE som har premiere i Venezia denne uken. Han kan fortelle om en spesiell inspillingsprosess.

Den norske filmfotografen Odd-Geir Sæther har jobbet som fotograf på David Lynchs nye mysterium INLAND EMPIRE som har premiere i Venezia denne uken. Han kan fortelle om en spesiell inspillingsprosess.
INLAND EMPIRE, skrevet og regissert av David Lynch, foregår “in the inland valley outside of Los Angeles” og skal være “a mystery about a woman in trouble”. Veteranfotografen Odd-Geir Sæther (”Liv”, ”Edvard Munch”) kan fortelle om et interessant møte med en av den moderne filmens store mestere, som denne gang har jobbet mer primitivt og kryptisk enn noen gang.
– Denne filmen er nok mer kompleks enn hans tidligere filmer, og like mystisk eller kryptisk. Men det er vanskelig å snakke om det uten å gå over de strengt opptrukne linjer som er gitt, sier Sæther, en ”relativt ihuga” Lynch-fan med ”Blue velvet”, ”Wild at heart” og særlig ”Elefantmannen” som sine favoritter (da dette intervjuet ble foretatt hadde Sæther som de andre i teamet visse begrensninger i forhold til å avsløre detaljer fra filmen. Red.anm.)
Uten å være inspirert av dogmebevegelsen jobber Lynch denne gangen med primitive stilistiske løsninger og lette, håndholdte DV-kameraer. Lynch selv mener Digital Video minner om “early 35mm, that didn’t have that tight grain” og at når man har “a poor image, there’s lots more room to dream”.
– INLAND EMPIRE er Lynchs private versjon av dogme, selv om han blåser av selve dogmekonseptet. Han opplever stor personlig frihet i det nye formatet, og denne filmen er hans ”freedom” fra Hollywood-mønsteret, med et ekstremt lite team og lite lampeutstyr. David griper gjerne et kamera og skyter mye selv. Ting gjøres veldig primitivt, men med like stor vekt på dekorasjon og detaljer som ellers. Det er spennende å se hva som kommer ut i andre enden, sier Sæther.
Lynch står for mye av fotoet selv, men trengte hjelp fra den erfarne nordmannen, som ved en slump ble involvert i spillefilmprosjektet via en dokumentarfilm om Lynch.
– I desember i fjor ble jeg litt involvert i en dokumentar om David Lynch i Lodz i Polen. Lynch-protegéen Jason Scheunemann, som bor hos ham og var assistent på ”Mulholland drive”, holder på med en større dokumentarfilm om ham. Nordmannen Ole Johan Roska koblet meg på i forbindelse med dokumentaren, men det fantes en dansk fotograf i tillegg til Jason, så det ble ikke behov for meg. Men David trengte bistand. INLAND EMPIRE skytes på DV-kameraet PD-150, og han hadde ikke egentlig kunnskap om dette kameraet. Han oppdaget at jeg var en erfaren fotograf som har drevet med dette i nesten 50 år. Siden desember 2004 jobbet jeg som fotograf på filmen. Han likte veldig godt det jeg gjorde i Polen og jeg fikk forespørsel om jeg var ledig neste sommeren. Men med oppdrag her hjemme var jeg opptatt til september. Men da jeg forlot LA i mai det året, nevnte han at han ville gjøre mer i Polen i løpet av høsten. Lynch er generelt uforutsigelig, og ting skjer på veldig kort varsel, sier han.
Sæther har opplevd Lynchs særegne arbeidsmetoder på nært hold.
– Han jobber veldig annerledes enn det vanlige mønsteret. Han instruerer skuespillerne på opptak som et maskingevær på halv hastighet og er opptatt av situasjoner som er helt annerledes enn hva som er vanlig i Hollywood. Og selv om han er mer opptatt av manus og regi, liker han kameraet. Det er viktig for ham at kamera er lite og lett. Han benytter tre kameraer: Hovedkameraet er det lille Sony-kameraet, som ligger mellom consumer og professional. Lynch gjør gjerne hovedopptak selv, men vil ha kompetente folk på kamera to og tre, eller kamera én hvis noe er spesielt vanskelig eller krevende. Dette kan variere fra situasjon til situasjon. Han trenger også bistand med å sette lys. Alle lamper i dekorasjoner ble montert med dimmer koblet til et kontrollbord. Man kunne da sette lys ved å bruke spenningen, helt fri fra det gamle mønsteret, sier Sæther.
Harry Dean Stanton, Laura Dern, Justin Theroux og Jeremy Irons er blant skuespillernavnene som er avslørt. Lynch har sammen med produsentkona Mary Sweeney finansiert filmen, hvis distribusjon skjer i samarbeid med StudioCanal, som finansierte ”The Straight Story” og ”Mulholland drive”. INLAND EMPIRE kan både ut i fra setting og stil ses som den rake motsetning til forgjengeren ”Mulholland drive”.
Under en seremoni på filmfestivalen i Venezia i går kveld mottok filmregissør David Lynch gulløven for hans bidrag til verdensfilmen.
Den norske filmfotografen Odd-Geir Sæther har jobbet som fotograf på David Lynchs nye mysterium INLAND EMPIRE som har premiere i Venezia denne uken. Han kan fortelle om en spesiell inspillingsprosess.
INLAND EMPIRE, skrevet og regissert av David Lynch, foregår “in the inland valley outside of Los Angeles” og skal være “a mystery about a woman in trouble”. Veteranfotografen Odd-Geir Sæther (”Liv”, ”Edvard Munch”) kan fortelle om et interessant møte med en av den moderne filmens store mestere, som denne gang har jobbet mer primitivt og kryptisk enn noen gang.
– Denne filmen er nok mer kompleks enn hans tidligere filmer, og like mystisk eller kryptisk. Men det er vanskelig å snakke om det uten å gå over de strengt opptrukne linjer som er gitt, sier Sæther, en ”relativt ihuga” Lynch-fan med ”Blue velvet”, ”Wild at heart” og særlig ”Elefantmannen” som sine favoritter (da dette intervjuet ble foretatt hadde Sæther som de andre i teamet visse begrensninger i forhold til å avsløre detaljer fra filmen. Red.anm.)
Uten å være inspirert av dogmebevegelsen jobber Lynch denne gangen med primitive stilistiske løsninger og lette, håndholdte DV-kameraer. Lynch selv mener Digital Video minner om “early 35mm, that didn’t have that tight grain” og at når man har “a poor image, there’s lots more room to dream”.
– INLAND EMPIRE er Lynchs private versjon av dogme, selv om han blåser av selve dogmekonseptet. Han opplever stor personlig frihet i det nye formatet, og denne filmen er hans ”freedom” fra Hollywood-mønsteret, med et ekstremt lite team og lite lampeutstyr. David griper gjerne et kamera og skyter mye selv. Ting gjøres veldig primitivt, men med like stor vekt på dekorasjon og detaljer som ellers. Det er spennende å se hva som kommer ut i andre enden, sier Sæther.
Lynch står for mye av fotoet selv, men trengte hjelp fra den erfarne nordmannen, som ved en slump ble involvert i spillefilmprosjektet via en dokumentarfilm om Lynch.
– I desember i fjor ble jeg litt involvert i en dokumentar om David Lynch i Lodz i Polen. Lynch-protegéen Jason Scheunemann, som bor hos ham og var assistent på ”Mulholland drive”, holder på med en større dokumentarfilm om ham. Nordmannen Ole Johan Roska koblet meg på i forbindelse med dokumentaren, men det fantes en dansk fotograf i tillegg til Jason, så det ble ikke behov for meg. Men David trengte bistand. INLAND EMPIRE skytes på DV-kameraet PD-150, og han hadde ikke egentlig kunnskap om dette kameraet. Han oppdaget at jeg var en erfaren fotograf som har drevet med dette i nesten 50 år. Siden desember 2004 jobbet jeg som fotograf på filmen. Han likte veldig godt det jeg gjorde i Polen og jeg fikk forespørsel om jeg var ledig neste sommeren. Men med oppdrag her hjemme var jeg opptatt til september. Men da jeg forlot LA i mai det året, nevnte han at han ville gjøre mer i Polen i løpet av høsten. Lynch er generelt uforutsigelig, og ting skjer på veldig kort varsel, sier han.
Sæther har opplevd Lynchs særegne arbeidsmetoder på nært hold.
– Han jobber veldig annerledes enn det vanlige mønsteret. Han instruerer skuespillerne på opptak som et maskingevær på halv hastighet og er opptatt av situasjoner som er helt annerledes enn hva som er vanlig i Hollywood. Og selv om han er mer opptatt av manus og regi, liker han kameraet. Det er viktig for ham at kamera er lite og lett. Han benytter tre kameraer: Hovedkameraet er det lille Sony-kameraet, som ligger mellom consumer og professional. Lynch gjør gjerne hovedopptak selv, men vil ha kompetente folk på kamera to og tre, eller kamera én hvis noe er spesielt vanskelig eller krevende. Dette kan variere fra situasjon til situasjon. Han trenger også bistand med å sette lys. Alle lamper i dekorasjoner ble montert med dimmer koblet til et kontrollbord. Man kunne da sette lys ved å bruke spenningen, helt fri fra det gamle mønsteret, sier Sæther.
Harry Dean Stanton, Laura Dern, Justin Theroux og Jeremy Irons er blant skuespillernavnene som er avslørt. Lynch har sammen med produsentkona Mary Sweeney finansiert filmen, hvis distribusjon skjer i samarbeid med StudioCanal, som finansierte ”The Straight Story” og ”Mulholland drive”. INLAND EMPIRE kan både ut i fra setting og stil ses som den rake motsetning til forgjengeren ”Mulholland drive”.
Under en seremoni på filmfestivalen i Venezia i går kveld mottok filmregissør David Lynch gulløven for hans bidrag til verdensfilmen.