Med ”Spon” vil TV Norge utfylle NRK og TV2 med tv-drama for unge. Programdirektør Eivind Landsverk ser nye muligheter for kanalen ved å satse på tv-drama. Også TV3 signaliserer nye satsinger innen drama.

Med ”Spon” vil TV Norge utfylle NRK og TV2 med tv-drama for unge. Programdirektør Eivind Landsverk ser nye muligheter for kanalen ved å satse på tv-drama. Også TV3 signaliserer nye satsinger innen drama.
Programdirektør Eivind Landsverk i TV Norge mener interessen er stor for norskprodusert drama.
– Et voksende reklamemarked, og det faktum at TV Norge tjener penger, gjør oss også villig til å investere i nye sjangere. Vi er opptatt av å være der utviklingen kommer, og vi tror det er i norskproduserte dramaer. De siste årene har vi satset på reality-konsepter, og det vil fremdeles være veldig viktig. Men vi lever i en globalisert verden og er opptatt av hva som er TV-trendene i det kommersielle TV-universet. I både USA, Tyskland og Australia ser man at TV-drama som sjanger er på full fart tilbake. Det skjer en klar dreining mot drama. Filmfondets ”Emmy 2007”-prosjekt gjør at det satses på norsk drama, også på TV. Det har vi blitt med på, og prosjektet Spon er under utvikling med Harald Zwart. Å lage drama tar lengre tid enn reality, så det vil komme på skjermen tidligst høsten 2006. Drama er kostnadskrevende og tar lang tid, og vi må sørge for et godt nok prosjekt. Vi er i utviklingsstadiet for Spon, men det gjenstår beslutning og gjennomføring, sier han.
Landsverk tror man må vente et par år på resultatene av satsingen.
– Drama er på full fart tilbake i Norge, men jeg tror ikke resultatene vil komme før i 2007. Reality vil bestå, men drama vil komme i tillegg. Noen av reality-timene i dag vil bli drama. Lost-suksessen har overgått våre villeste fantasier, og interessen viser en higen etter drama. Og enhver norsk kanal trenger norske produksjoner, mener han.
TV Norges drama-produksjoner vil passe inn i kanalens ungdommelige profil.
– Det vil være dramaer som står i forhold til kjernemålgruppa 12-44 år. Taglinen vår er ”det du snakker om i morgen”. Vi lever jo i et samfunn som er opptatt av å være ”forever young”, og treffer man de mellom 18-34, får man også med de yngre og eldre. Alle som driver butikk skal tjene penger, og vi skal levere seere. Vår jobb er å levere de seerne annonsørene vil ha, sier Landsverk.
Petter Wallace, prosjektkoordinator for TV i Norsk Filmfond, mener det er utelukkende positivt at TV Norge nå vil satse på TV-drama.
– Vi har et vesentlig problem i Norge: Vi produserer alt for lite TV-drama. I utgangspunktet er enhver økning av norsk TV-drama til det gode, og det er veldig gledelig med hver nye TV-kanal som bestemmer seg for at dette er viktig. At en kanal som TV Norge gjør dette, som en av de mest populistiske kanalene, forteller litt om hvor viktig man begynner å synes TV-drama er. TV Norge gjør ingenting uten at TV-seerne deres ønsker det. Kanalen er avhengig av å tilfredsstille publikum. Dette bekrefter at det fins et sug etter fortellinger på norsk, et behov for å bli fortalt norske historier med norske koder. At TV Norge kommer til konklusjonen at det er godt for business underbygger argumentet enda bedre, mener Wallace.
Han håper og tror TV Norge vil satse skikkelig på TV-drama.
– Det gjenstår å se hvor stor satsingen vil bli. Men samtaler jeg har hatt med Eivind Landsverk, som står bak dette, viser et genuint ønske om å satse lenge og bredt på TV-drama. De vil være en seriøs aktør som blir tatt på alvor, sier han.
Wallace er opptatt av at kanalen bør lage drama for sitt publikum.
– Jeg tror på en ungdommelig profil. TV-drama-ideer går gjerne runden rundt fra NRK, TV2 og til TV Norge, men å pitche slik til alle blir feil. Man har behov for et bredt tilbud – ikke alle kanalene må være like. Da er det ikke noe poeng med flere kanaler. Jeg håper tilbudet vil stå i forhold til yngre seere, de som ikke nødvendigvis går til NRK og TV2.
Han håper nå TV3s signaler om at de vil lage drama blir noe av.
Med ”Spon” vil TV Norge utfylle NRK og TV2 med tv-drama for unge. Programdirektør Eivind Landsverk ser nye muligheter for kanalen ved å satse på tv-drama. Også TV3 signaliserer nye satsinger innen drama.
Programdirektør Eivind Landsverk i TV Norge mener interessen er stor for norskprodusert drama.
– Et voksende reklamemarked, og det faktum at TV Norge tjener penger, gjør oss også villig til å investere i nye sjangere. Vi er opptatt av å være der utviklingen kommer, og vi tror det er i norskproduserte dramaer. De siste årene har vi satset på reality-konsepter, og det vil fremdeles være veldig viktig. Men vi lever i en globalisert verden og er opptatt av hva som er TV-trendene i det kommersielle TV-universet. I både USA, Tyskland og Australia ser man at TV-drama som sjanger er på full fart tilbake. Det skjer en klar dreining mot drama. Filmfondets ”Emmy 2007”-prosjekt gjør at det satses på norsk drama, også på TV. Det har vi blitt med på, og prosjektet Spon er under utvikling med Harald Zwart. Å lage drama tar lengre tid enn reality, så det vil komme på skjermen tidligst høsten 2006. Drama er kostnadskrevende og tar lang tid, og vi må sørge for et godt nok prosjekt. Vi er i utviklingsstadiet for Spon, men det gjenstår beslutning og gjennomføring, sier han.
Landsverk tror man må vente et par år på resultatene av satsingen.
– Drama er på full fart tilbake i Norge, men jeg tror ikke resultatene vil komme før i 2007. Reality vil bestå, men drama vil komme i tillegg. Noen av reality-timene i dag vil bli drama. Lost-suksessen har overgått våre villeste fantasier, og interessen viser en higen etter drama. Og enhver norsk kanal trenger norske produksjoner, mener han.
TV Norges drama-produksjoner vil passe inn i kanalens ungdommelige profil.
– Det vil være dramaer som står i forhold til kjernemålgruppa 12-44 år. Taglinen vår er ”det du snakker om i morgen”. Vi lever jo i et samfunn som er opptatt av å være ”forever young”, og treffer man de mellom 18-34, får man også med de yngre og eldre. Alle som driver butikk skal tjene penger, og vi skal levere seere. Vår jobb er å levere de seerne annonsørene vil ha, sier Landsverk.
Petter Wallace, prosjektkoordinator for TV i Norsk Filmfond, mener det er utelukkende positivt at TV Norge nå vil satse på TV-drama.
– Vi har et vesentlig problem i Norge: Vi produserer alt for lite TV-drama. I utgangspunktet er enhver økning av norsk TV-drama til det gode, og det er veldig gledelig med hver nye TV-kanal som bestemmer seg for at dette er viktig. At en kanal som TV Norge gjør dette, som en av de mest populistiske kanalene, forteller litt om hvor viktig man begynner å synes TV-drama er. TV Norge gjør ingenting uten at TV-seerne deres ønsker det. Kanalen er avhengig av å tilfredsstille publikum. Dette bekrefter at det fins et sug etter fortellinger på norsk, et behov for å bli fortalt norske historier med norske koder. At TV Norge kommer til konklusjonen at det er godt for business underbygger argumentet enda bedre, mener Wallace.
Han håper og tror TV Norge vil satse skikkelig på TV-drama.
– Det gjenstår å se hvor stor satsingen vil bli. Men samtaler jeg har hatt med Eivind Landsverk, som står bak dette, viser et genuint ønske om å satse lenge og bredt på TV-drama. De vil være en seriøs aktør som blir tatt på alvor, sier han.
Wallace er opptatt av at kanalen bør lage drama for sitt publikum.
– Jeg tror på en ungdommelig profil. TV-drama-ideer går gjerne runden rundt fra NRK, TV2 og til TV Norge, men å pitche slik til alle blir feil. Man har behov for et bredt tilbud – ikke alle kanalene må være like. Da er det ikke noe poeng med flere kanaler. Jeg håper tilbudet vil stå i forhold til yngre seere, de som ikke nødvendigvis går til NRK og TV2.
Han håper nå TV3s signaler om at de vil lage drama blir noe av.