Etter et labert kinobesøk i fjor høst får «Monstertorsdag» en ny sjanse – på DVD. I forrige uke ble filmen sluppet på leiemarkedet, og i dag er den å få kjøpt i butikken. Men hva rommer den av ekstramateriale?

Etter et labert kinobesøk i fjor høst får «Monstertorsdag» en ny sjanse – på DVD. I forrige uke ble filmen sluppet på leiemarkedet, og i dag er den å få kjøpt i butikken. Men hva rommer den av ekstramateriale?
Skuffende 50 000 publikummere så «Monstertorsdag» på kino i fjor. Produsent Ingrid Festøy Ottesen i Muz Film var mer skuffet enn misfornøyd med kinobesøket.
– Omtrent 50 000 så den på kino, og vi følte at filmen ikke nådde hele sitt publikum. Men jeg håper og tror resten vil finne den nå på dvd. Vi har ingen bestemte ambisjoner for salget, utover at flest mulig får sett den, og håper de som ikke fikk sett den på kino nå finner den, sier hun.
Festøy Ottesen tror dvd-en er en god hjelp til å forlenge en films levetid.
– Vi har hatt gode forhåndsbestillinger, og det virker som Sandrews har måttet trykke opp et nytt opplag allerede. «Mongoland» ble sett av nærmere 100 000 på kino og solgte 20 000 dvd-er. Vi håper «Monstertorsdag» gjør det forholdsmessig bedre. Sandrews satser også hardere på «Monstertorsdag» enn SF gjorde på «Mongoland», så det kan være vanskelig å sammenligne tallene, sier hun.
Dvd-en kommer som en enkelt-disk, men er proppfull av godsaker.
– Vi er blitt veldig fornøyd med dvd-en. Den er blitt kjempefin. Den har en lang bakomfilm på 40 minutter, om Arild og miljøet rundt ham, som er fin og selvstendig, og ikke bare består av skryteintervjuer. Det er med en 12-minutters film om locations, der skuespillerne har mimret på location etter innspillingen. Kortfilmen «Hjemsøkt», som vi gjorde ferdig i 2003, året vi begynte på «Monstertorsdag», musikkvideoen til Thomas Dybdahl, og en meditativ film om to surfer-dudes er med. Det fins også to kommentarspor, ett med Arild og ett med fotograf Trond Høines og lydkonsulent Gisle Tveito, der de snakker om hvordan de har tenkt. Dvd-en er fylt til hvert minste minutt, lover Festøy Ottesen.
Etter et labert kinobesøk i fjor høst får «Monstertorsdag» en ny sjanse – på DVD. I forrige uke ble filmen sluppet på leiemarkedet, og i dag er den å få kjøpt i butikken. Men hva rommer den av ekstramateriale?
Skuffende 50 000 publikummere så «Monstertorsdag» på kino i fjor. Produsent Ingrid Festøy Ottesen i Muz Film var mer skuffet enn misfornøyd med kinobesøket.
– Omtrent 50 000 så den på kino, og vi følte at filmen ikke nådde hele sitt publikum. Men jeg håper og tror resten vil finne den nå på dvd. Vi har ingen bestemte ambisjoner for salget, utover at flest mulig får sett den, og håper de som ikke fikk sett den på kino nå finner den, sier hun.
Festøy Ottesen tror dvd-en er en god hjelp til å forlenge en films levetid.
– Vi har hatt gode forhåndsbestillinger, og det virker som Sandrews har måttet trykke opp et nytt opplag allerede. «Mongoland» ble sett av nærmere 100 000 på kino og solgte 20 000 dvd-er. Vi håper «Monstertorsdag» gjør det forholdsmessig bedre. Sandrews satser også hardere på «Monstertorsdag» enn SF gjorde på «Mongoland», så det kan være vanskelig å sammenligne tallene, sier hun.
Dvd-en kommer som en enkelt-disk, men er proppfull av godsaker.
– Vi er blitt veldig fornøyd med dvd-en. Den er blitt kjempefin. Den har en lang bakomfilm på 40 minutter, om Arild og miljøet rundt ham, som er fin og selvstendig, og ikke bare består av skryteintervjuer. Det er med en 12-minutters film om locations, der skuespillerne har mimret på location etter innspillingen. Kortfilmen «Hjemsøkt», som vi gjorde ferdig i 2003, året vi begynte på «Monstertorsdag», musikkvideoen til Thomas Dybdahl, og en meditativ film om to surfer-dudes er med. Det fins også to kommentarspor, ett med Arild og ett med fotograf Trond Høines og lydkonsulent Gisle Tveito, der de snakker om hvordan de har tenkt. Dvd-en er fylt til hvert minste minutt, lover Festøy Ottesen.