Nedtur av flere årsaker

Snittbesøket på norske filmer er hittil i år halvert fra i fjor. Årsaken finner vi i filmene selv, men også i urealistiske forventninger og mangel på kinosaler, mener kinobransjen.

Snittbesøket på norske filmer er hittil i år halvert fra i fjor. Årsaken finner vi i filmene selv, men også i urealistiske forventninger og mangel på kinosaler, mener kinobransjen.

I fjor svingte besøkstallet fra 405 440 på ”Olsenbanden junior på rocker’n” til kun 4418 på ”Andreaskorset”. Hittil i 2005 har bare rundt 300 000 til sammen besøkt de sju norske filmene som har hatt premiere. Nærmere 100 000 mennesker gikk i snitt på hver norske kinofilm i 2004. I år er tilsvarende tall 43 010 mennesker. Dette gjelder spillefilmene ”En folkefiende”, ”37 ½”, ”Vinterkyss” og ”Venner for livet”, og dokumentarene ”Alt for Norge”, ”100 % menneske” og ”Loop”.

Lene Løken i Film&Kino mener trenden fra i høst fortsetter.

– Med unntak av ”37 ½” har vi ikke sett høye besøkstall. Vi har hittil i år hatt filmer i en annen sjanger enn de vi tidligere har sett. Vi har ikke, igjen med unntak av ”37 ½”, hatt noen ”Buddy” eller ”Olsenbanden junior”, ingen lette, underholdende filmer. Men på ”Venner for livet” (se foto) kan man forvente stort besøk. Verken i fjor høst eller nå i vinter har vi hatt de samme høye tallene som i 2003. Noen har vært helt nede i noen få tusen besøkende. Besøket var i 2004 samlet sett lavt, og 600 000 flere så norske filmer i 2003 enn i 2004, sier Løken.

Hun tror de norske kinofilmene for tiden appellerer mindre til publikum enn tidligere.

– Generelt sett forteller erfaringen at dokumentarfilmer har lave besøkstall. Men i Norge har vi hatt noen eksempler med enorme, uvanlig høye besøkstall. Det virker som om dette har fått oss til å tro at dette er normalt. Jeg er tilbøyelig til å si at man synes å ha veldig kort hukommelse. Når noe har gått godt en periode, og så ikke gjør det, leter man etter forklaringer utenfor filmene selv. Når filmer får veldig forskjellig besøk, er det fordi de appellerer forskjellig. De filmene som går nå appellerer ikke like sterkt. Det er det det handler om, enten de er dokumentarer eller spillefilmer. På kort sikt tror jeg ikke vi skal lure oss selv med utenforliggende årsaker. Vi har rett og slett for tiden ikke et like bra tilbud som for noen år siden, mener Løken.

Guttorm Petterson, administrerende direktør i SF Norge, tror sjangeren er viktig for en films publikumstekke.

– ”Heftig og begeistret” er et unntak, og det er ikke der man skal legge listen. Det er litt typisk norsk at man etter en kort bølge med suksess tror man er i himmelen og at det vil vedvare. I høst var det fokus på tettheten på de norske filmer, men jeg synes det er positivt med mange filmer å velge mellom. Norske filmer går mer utover svenske og danske filmer enn andre norske eller amerikanske filmer. Når det er dårlige norske filmer på kino, ser vi svenske og danske. De norske filmene som går nå har litt forskjellige målgrupper, og er i forskjellige sjangre. Mellom jul og påske er det også et rush av Oscar-nominerte amerikanske filmer, som går utover de norske filmene, sier Petterson.

Han mener også at Oslo har for få kinosaler.

– I en by som Oslo får vi ikke hentet ut potensialet, fordi vi har for få kinosaler. Det er ikke samsvar mellom antall filmer og antall kinoer. Det er tøff konkurranse om plassen. 37 ½ har passet 130 000, og er på vei mot 200 000. Venner for livet gjør det også godt. Men filmer som 100 % menneske og vår egen Loop, som er sett av 7000, er det tøffere å selge. De slåss med mindre markedsføringsmidler, og folk kommer ikke løpende til de store salene for å se disse filmene. Billettprisen kan ha noe med dette å gjøre, men er de norske filmene attraktive nok, kjøper folk billett uansett, mener Petterson.

Besøkstall 2005

En folkefiende 16 734 (pr. 02.03)
Alt for Norge 11 500 (pr. 02.03)
100 % menneske 3 314 (pr. 01.03)
37 ½ 132 320 (pr. 06.03)
Venner for livet 108 081 (pr. 06.03)
Vinterkyss 22 255 (pr. 28.02)
Loop 6 869 (pr. 28.02)

Snitt pr. film 43 010

Besøkstall 2004
(eksklusiv billetter solgt i 2003 og 2005)

Kaptein Sabeltann 180 639
På hau’ i havet 16 568
Bare Bea 185 448
Mannen som elsket Haugesund 8 372
Olsenbanden jr. på rocker’n 405 440
Tradra: I går ble jeg tater 12 564
The beautiful country 46 047
Den som frykter ulven 64 713
Salto, salmiakk og kaffe 25 013
Alt for Egil 100 181
Ikke naken 82 548
Min misunnelige frisør 35 791
Uno 288 436
Gråtass – hemmeligheten på gården 108 844
Hawaii, Oslo 176 593
Monstertorsdag 49 058
Andreaskorset 4 418
Ungdommens råskap 32 751
Himmelen revner 3 974

Snitt pr. film 96 179

Kilde: Filmweb

Nedtur av flere årsaker

Snittbesøket på norske filmer er hittil i år halvert fra i fjor. Årsaken finner vi i filmene selv, men også i urealistiske forventninger og mangel på kinosaler, mener kinobransjen.

Snittbesøket på norske filmer er hittil i år halvert fra i fjor. Årsaken finner vi i filmene selv, men også i urealistiske forventninger og mangel på kinosaler, mener kinobransjen.

I fjor svingte besøkstallet fra 405 440 på ”Olsenbanden junior på rocker’n” til kun 4418 på ”Andreaskorset”. Hittil i 2005 har bare rundt 300 000 til sammen besøkt de sju norske filmene som har hatt premiere. Nærmere 100 000 mennesker gikk i snitt på hver norske kinofilm i 2004. I år er tilsvarende tall 43 010 mennesker. Dette gjelder spillefilmene ”En folkefiende”, ”37 ½”, ”Vinterkyss” og ”Venner for livet”, og dokumentarene ”Alt for Norge”, ”100 % menneske” og ”Loop”.

Lene Løken i Film&Kino mener trenden fra i høst fortsetter.

– Med unntak av ”37 ½” har vi ikke sett høye besøkstall. Vi har hittil i år hatt filmer i en annen sjanger enn de vi tidligere har sett. Vi har ikke, igjen med unntak av ”37 ½”, hatt noen ”Buddy” eller ”Olsenbanden junior”, ingen lette, underholdende filmer. Men på ”Venner for livet” (se foto) kan man forvente stort besøk. Verken i fjor høst eller nå i vinter har vi hatt de samme høye tallene som i 2003. Noen har vært helt nede i noen få tusen besøkende. Besøket var i 2004 samlet sett lavt, og 600 000 flere så norske filmer i 2003 enn i 2004, sier Løken.

Hun tror de norske kinofilmene for tiden appellerer mindre til publikum enn tidligere.

– Generelt sett forteller erfaringen at dokumentarfilmer har lave besøkstall. Men i Norge har vi hatt noen eksempler med enorme, uvanlig høye besøkstall. Det virker som om dette har fått oss til å tro at dette er normalt. Jeg er tilbøyelig til å si at man synes å ha veldig kort hukommelse. Når noe har gått godt en periode, og så ikke gjør det, leter man etter forklaringer utenfor filmene selv. Når filmer får veldig forskjellig besøk, er det fordi de appellerer forskjellig. De filmene som går nå appellerer ikke like sterkt. Det er det det handler om, enten de er dokumentarer eller spillefilmer. På kort sikt tror jeg ikke vi skal lure oss selv med utenforliggende årsaker. Vi har rett og slett for tiden ikke et like bra tilbud som for noen år siden, mener Løken.

Guttorm Petterson, administrerende direktør i SF Norge, tror sjangeren er viktig for en films publikumstekke.

– ”Heftig og begeistret” er et unntak, og det er ikke der man skal legge listen. Det er litt typisk norsk at man etter en kort bølge med suksess tror man er i himmelen og at det vil vedvare. I høst var det fokus på tettheten på de norske filmer, men jeg synes det er positivt med mange filmer å velge mellom. Norske filmer går mer utover svenske og danske filmer enn andre norske eller amerikanske filmer. Når det er dårlige norske filmer på kino, ser vi svenske og danske. De norske filmene som går nå har litt forskjellige målgrupper, og er i forskjellige sjangre. Mellom jul og påske er det også et rush av Oscar-nominerte amerikanske filmer, som går utover de norske filmene, sier Petterson.

Han mener også at Oslo har for få kinosaler.

– I en by som Oslo får vi ikke hentet ut potensialet, fordi vi har for få kinosaler. Det er ikke samsvar mellom antall filmer og antall kinoer. Det er tøff konkurranse om plassen. 37 ½ har passet 130 000, og er på vei mot 200 000. Venner for livet gjør det også godt. Men filmer som 100 % menneske og vår egen Loop, som er sett av 7000, er det tøffere å selge. De slåss med mindre markedsføringsmidler, og folk kommer ikke løpende til de store salene for å se disse filmene. Billettprisen kan ha noe med dette å gjøre, men er de norske filmene attraktive nok, kjøper folk billett uansett, mener Petterson.

Besøkstall 2005

En folkefiende 16 734 (pr. 02.03)
Alt for Norge 11 500 (pr. 02.03)
100 % menneske 3 314 (pr. 01.03)
37 ½ 132 320 (pr. 06.03)
Venner for livet 108 081 (pr. 06.03)
Vinterkyss 22 255 (pr. 28.02)
Loop 6 869 (pr. 28.02)

Snitt pr. film 43 010

Besøkstall 2004
(eksklusiv billetter solgt i 2003 og 2005)

Kaptein Sabeltann 180 639
På hau’ i havet 16 568
Bare Bea 185 448
Mannen som elsket Haugesund 8 372
Olsenbanden jr. på rocker’n 405 440
Tradra: I går ble jeg tater 12 564
The beautiful country 46 047
Den som frykter ulven 64 713
Salto, salmiakk og kaffe 25 013
Alt for Egil 100 181
Ikke naken 82 548
Min misunnelige frisør 35 791
Uno 288 436
Gråtass – hemmeligheten på gården 108 844
Hawaii, Oslo 176 593
Monstertorsdag 49 058
Andreaskorset 4 418
Ungdommens råskap 32 751
Himmelen revner 3 974

Snitt pr. film 96 179

Kilde: Filmweb

MENY