Det smale vider seg ut

Både Arthaus, SF Norge og Star Media Entertainment satser på smale filmer i nye dvd-serier. Tilbudet til norske filminteresserte øker, men kvaliteten på utgivelsene varierer.

Både Arthaus, SF Norge og Star Media Entertainment satser på smale filmer i nye dvd-serier. Tilbudet til norske filminteresserte øker, men kvaliteten på utgivelsene varierer.

Filmdistributøren Arthaus har gitt ut flere gode dvd-er i sin Arthaus DVD-serie. Utgivelsene av blant annet ”Lars von Triers fem benspænd” (se foto), ”Å være og ha – en hyllest til livet” og ”Tiden etter Otar” har booklets og fyldig ekstramateriale. Jannik Heen, dvd-konsulent i Arthaus, ser helt klart at det voksende dvd-markedet gjør det mulig å gi filmene nytt liv på dvd.

– Blant det nye dvd-publikummet er det ny interesse for kvalitets- og kunstfilm. Vi er veldig opptatt av å gjøre et ordentlig arbeid med sikring av kvaliteten – og sørge for at utgivelsen er filmen verdig. I slike kvalitetsutgivelser har vi derfor et booklet og ekstramateriale. Men dette er kostbart, særlig når man nå etter hvert spesifikt må kjøpe ekstrastoffet. Men gjennom S-film-ordningen til Film&Kino har vi råd til dette. Men det gjøres også investeringer av Arthaus for å få etablert dette markedet og holde prisen nede, forteller Heen.

I dvd-enes booklet skriver forskjellige filmskribenter, for eksempel Anne Hoff og Øyvor Dalan Vik, tekster om filmene.

– Vi forsøker å finne folk som vi har hørt har et spesielt forhold til filmene. Og de må gjerne være kjente kulturpersonligheter. I framtida ønsker vi også, så langt det lar seg gjøre, å skape mer dokumentasjon rundt filmen, for eksempel få satt en historisk film inn i en større kontekst og perspektiv. Men dette blir hakket mer omfattende enn nå. Nå prøver vi også å lage eget ekstramateriale, for eksempel med Theo Angelopoulos på Filmens Hus. Når vi har celebre besøk i Norge, vil vi forsøke å lage doku-featurette-intervjuer, men det avhenger selvsagt av om de som kommer har en film som skal ut på dvd hos oss. De neste utgivelsene er ”Tilbake” og ”Happy Together”. På ”Happy Together” fins en dokumentar om innspillingen aldri tidligere utgitt på dvd. Vi prøver å holde internasjonalt nivå, men måtte for eksempel på ”American Splendor” forholde oss til eksklusive amerikanske og britiske tegneserierettigheter blant ekstramaterialet. Men på Fellinis ”8 ½” har vi en dokumentar som ikke en gang er med på Criterion-utgaven. Men målet med ekstramaterialet er jo aldri mengden, men kvaliteten, sier Heen.

Salget av dvd-ene går relativt bra, men litt under det Arthaus hadde håpet. Etter en liten sommerferie er serien tilbake i juli med ”Se meg”, etterfulgt av månedlige utgivelser.

Star Media Entertainment (SME) har hittil gitt ut blant annet ”Underground”, ”Bagdad Café”, ”Belle Epoque”, ”Skinke, skinke”, og Pasolinis filmer ”Dekameronen”, ”Canterbury tales”, ”Tusen og en natt” og ”Salo” i sin Quality-serie. I høst vil flere titler dukke opp.
Tom Andresen i SME mener interessen hos publikum er stor for smalere filmer.

– Det er jo generelt en stigende filminteresse blant unge folk. All erfaring fra de
som har tatt inn disse filmene på spesialimport viser at det er et marked
for dem. Vi har kjøpt opp flere filmer som fortjener et quality-stempel. Men
dette er ikke brede kommersielle filmer ment for det allmenne nedslagsfeltet. Q-line er et tilbud til de som vet hva de vil ha, forteller Andresen.

Til forskjell fra Arthaus har SME lite ekstra å tilby på diskene.
– Vi har ikke voldsomt med ekstramateriale. Vi mener faktisk at mye av det ekstramateriale-styret er litt overdrevet. Vi legger ikke all verdens jobb i det, men fins det ekstramateriale til utgivelsen, er det med hos oss. Til høsten vil vi slippe blant annet en del Werner Hertzog-filmer, og første utgivelse av ti-tolv titler vil komme i annen halvdel av 2005, forteller Andresen.

Fra SF Norges The Silver Screen Collection kommer ”Klokken fem om ettermiddagen”, ”Bokhandleren”, ”Solino”, ”Kadosh – De Hellige”, ”Slogans” og ”Gjøken” på leiemarkedet 18. mai, og planen er å gi ut to nye titler annenhver måned.
Hege Bergrem, markedskoordinator i SF Norge, synes de smalere filmene fortjener oppmerksomhet.

– Det er mange gode filmer som kommer ut og ikke får nok oppmerksomhet. Vi mener disse viktige filmene bør tilbys publikum. Vi i SF vil tilby kundene kvalitet og et variert tilbud. Foreløpig vil disse kun komme ut på leiemarkedet, men hvis etterspørselen er stor vil de legges ut for salg etter hvert, forteller Bergrem.

Det smale vider seg ut

Både Arthaus, SF Norge og Star Media Entertainment satser på smale filmer i nye dvd-serier. Tilbudet til norske filminteresserte øker, men kvaliteten på utgivelsene varierer.

Både Arthaus, SF Norge og Star Media Entertainment satser på smale filmer i nye dvd-serier. Tilbudet til norske filminteresserte øker, men kvaliteten på utgivelsene varierer.

Filmdistributøren Arthaus har gitt ut flere gode dvd-er i sin Arthaus DVD-serie. Utgivelsene av blant annet ”Lars von Triers fem benspænd” (se foto), ”Å være og ha – en hyllest til livet” og ”Tiden etter Otar” har booklets og fyldig ekstramateriale. Jannik Heen, dvd-konsulent i Arthaus, ser helt klart at det voksende dvd-markedet gjør det mulig å gi filmene nytt liv på dvd.

– Blant det nye dvd-publikummet er det ny interesse for kvalitets- og kunstfilm. Vi er veldig opptatt av å gjøre et ordentlig arbeid med sikring av kvaliteten – og sørge for at utgivelsen er filmen verdig. I slike kvalitetsutgivelser har vi derfor et booklet og ekstramateriale. Men dette er kostbart, særlig når man nå etter hvert spesifikt må kjøpe ekstrastoffet. Men gjennom S-film-ordningen til Film&Kino har vi råd til dette. Men det gjøres også investeringer av Arthaus for å få etablert dette markedet og holde prisen nede, forteller Heen.

I dvd-enes booklet skriver forskjellige filmskribenter, for eksempel Anne Hoff og Øyvor Dalan Vik, tekster om filmene.

– Vi forsøker å finne folk som vi har hørt har et spesielt forhold til filmene. Og de må gjerne være kjente kulturpersonligheter. I framtida ønsker vi også, så langt det lar seg gjøre, å skape mer dokumentasjon rundt filmen, for eksempel få satt en historisk film inn i en større kontekst og perspektiv. Men dette blir hakket mer omfattende enn nå. Nå prøver vi også å lage eget ekstramateriale, for eksempel med Theo Angelopoulos på Filmens Hus. Når vi har celebre besøk i Norge, vil vi forsøke å lage doku-featurette-intervjuer, men det avhenger selvsagt av om de som kommer har en film som skal ut på dvd hos oss. De neste utgivelsene er ”Tilbake” og ”Happy Together”. På ”Happy Together” fins en dokumentar om innspillingen aldri tidligere utgitt på dvd. Vi prøver å holde internasjonalt nivå, men måtte for eksempel på ”American Splendor” forholde oss til eksklusive amerikanske og britiske tegneserierettigheter blant ekstramaterialet. Men på Fellinis ”8 ½” har vi en dokumentar som ikke en gang er med på Criterion-utgaven. Men målet med ekstramaterialet er jo aldri mengden, men kvaliteten, sier Heen.

Salget av dvd-ene går relativt bra, men litt under det Arthaus hadde håpet. Etter en liten sommerferie er serien tilbake i juli med ”Se meg”, etterfulgt av månedlige utgivelser.

Star Media Entertainment (SME) har hittil gitt ut blant annet ”Underground”, ”Bagdad Café”, ”Belle Epoque”, ”Skinke, skinke”, og Pasolinis filmer ”Dekameronen”, ”Canterbury tales”, ”Tusen og en natt” og ”Salo” i sin Quality-serie. I høst vil flere titler dukke opp.
Tom Andresen i SME mener interessen hos publikum er stor for smalere filmer.

– Det er jo generelt en stigende filminteresse blant unge folk. All erfaring fra de
som har tatt inn disse filmene på spesialimport viser at det er et marked
for dem. Vi har kjøpt opp flere filmer som fortjener et quality-stempel. Men
dette er ikke brede kommersielle filmer ment for det allmenne nedslagsfeltet. Q-line er et tilbud til de som vet hva de vil ha, forteller Andresen.

Til forskjell fra Arthaus har SME lite ekstra å tilby på diskene.
– Vi har ikke voldsomt med ekstramateriale. Vi mener faktisk at mye av det ekstramateriale-styret er litt overdrevet. Vi legger ikke all verdens jobb i det, men fins det ekstramateriale til utgivelsen, er det med hos oss. Til høsten vil vi slippe blant annet en del Werner Hertzog-filmer, og første utgivelse av ti-tolv titler vil komme i annen halvdel av 2005, forteller Andresen.

Fra SF Norges The Silver Screen Collection kommer ”Klokken fem om ettermiddagen”, ”Bokhandleren”, ”Solino”, ”Kadosh – De Hellige”, ”Slogans” og ”Gjøken” på leiemarkedet 18. mai, og planen er å gi ut to nye titler annenhver måned.
Hege Bergrem, markedskoordinator i SF Norge, synes de smalere filmene fortjener oppmerksomhet.

– Det er mange gode filmer som kommer ut og ikke får nok oppmerksomhet. Vi mener disse viktige filmene bør tilbys publikum. Vi i SF vil tilby kundene kvalitet og et variert tilbud. Foreløpig vil disse kun komme ut på leiemarkedet, men hvis etterspørselen er stor vil de legges ut for salg etter hvert, forteller Bergrem.

MENY