Mva-effekten

Innføringen av merverdiavgift i kinobransjen berører publikum, produsentene og kinoene på forskjellig måte. Det blir ryddigere for bransjen og dyrere for publikum.

Innføringen av merverdiavgift i kinobransjen berører publikum, produsentene og kinoene på forskjellig måte. Det blir ryddigere for bransjen og dyrere for publikum.

Leif Holst Jensen, generalsekretær i Norske film- og TV-produsenters forening, mener merverdiavgiften gir en ryddigere bransje.

– Det blir ryddigere og enklere enn før. Tidligere har man skullet beregne forhåndsmessig hva som er momspliktig, og det vært ulik praksis i tolkningen av dette. Det har vært mye forvirring og rot. Dette har påført produsentene en del kostnader fordi de ikke kunne trekke fra det de betalte i moms. Men all omsetning blir nå momspliktig, som i andre bransjer. Dette gjør alt enklere og ryddigere, sier han.

Holst Jensen mener innføringen av merverdiavgiften er gunstig for distributørene, men tror at kinogjengerne kan få dyrere billetter.

– Dette er gunstig for distributørene når det gjelder annonsering og markedsføringstjenester som momsen kan trekkes fra på. Men noen steder har man valgt å legge på billettprisen, som i Oslo. I Bergen og Trondheim har de ikke gjort dette. Det er opp til den enkelte kino å se dette i forhold til forretning. Men det har ikke vært noe ønske om å lempe regningen på kinogjengerne, sier Holst Jensen. Han mener de private kinoene vil tjene på ordningen, særlig i forhold til investeringer.

– For de private kinoene er det bra med refusjonsordninger på moms når det gjelder investeringer. For eksempel å fornye seter, oppgradere utstyr og så videre er det gunstig å få tilbake momsen man betaler. For Asker kino ville dette for eksempel ha betydd en million kroner, sier Holst Jensen.

Lene Løken, direktør i Film&Kino, mener konsekvensene vil variere.

– Konsekvensene vil være ulik for forskjellige kinoer avhengig av hvordan de er organisert og hvor mye de kjøper. Momsen for kinoer betyr en utgiftsøkning, men hvor stor denne blir, vil variere fra kino til kino ut fra organisasjonsform og innkjøp av varer og tjenester. Noen har valgt å legge på billettprisen. Andre ikke. Flere kinoer vil nok legge på prisen, men er foreløpig avventende. Dette får konsekvenser for publikum som får økt billettpris på sine kinoer. For enkelte kinoer betyr dette også merarbeid, særlig for de små, som ikke har hatt momsarbeid før. Åpningsfasen har ført til en del usikkerhet, sier Løken.

Mva-effekten

Innføringen av merverdiavgift i kinobransjen berører publikum, produsentene og kinoene på forskjellig måte. Det blir ryddigere for bransjen og dyrere for publikum.

Innføringen av merverdiavgift i kinobransjen berører publikum, produsentene og kinoene på forskjellig måte. Det blir ryddigere for bransjen og dyrere for publikum.

Leif Holst Jensen, generalsekretær i Norske film- og TV-produsenters forening, mener merverdiavgiften gir en ryddigere bransje.

– Det blir ryddigere og enklere enn før. Tidligere har man skullet beregne forhåndsmessig hva som er momspliktig, og det vært ulik praksis i tolkningen av dette. Det har vært mye forvirring og rot. Dette har påført produsentene en del kostnader fordi de ikke kunne trekke fra det de betalte i moms. Men all omsetning blir nå momspliktig, som i andre bransjer. Dette gjør alt enklere og ryddigere, sier han.

Holst Jensen mener innføringen av merverdiavgiften er gunstig for distributørene, men tror at kinogjengerne kan få dyrere billetter.

– Dette er gunstig for distributørene når det gjelder annonsering og markedsføringstjenester som momsen kan trekkes fra på. Men noen steder har man valgt å legge på billettprisen, som i Oslo. I Bergen og Trondheim har de ikke gjort dette. Det er opp til den enkelte kino å se dette i forhold til forretning. Men det har ikke vært noe ønske om å lempe regningen på kinogjengerne, sier Holst Jensen. Han mener de private kinoene vil tjene på ordningen, særlig i forhold til investeringer.

– For de private kinoene er det bra med refusjonsordninger på moms når det gjelder investeringer. For eksempel å fornye seter, oppgradere utstyr og så videre er det gunstig å få tilbake momsen man betaler. For Asker kino ville dette for eksempel ha betydd en million kroner, sier Holst Jensen.

Lene Løken, direktør i Film&Kino, mener konsekvensene vil variere.

– Konsekvensene vil være ulik for forskjellige kinoer avhengig av hvordan de er organisert og hvor mye de kjøper. Momsen for kinoer betyr en utgiftsøkning, men hvor stor denne blir, vil variere fra kino til kino ut fra organisasjonsform og innkjøp av varer og tjenester. Noen har valgt å legge på billettprisen. Andre ikke. Flere kinoer vil nok legge på prisen, men er foreløpig avventende. Dette får konsekvenser for publikum som får økt billettpris på sine kinoer. For enkelte kinoer betyr dette også merarbeid, særlig for de små, som ikke har hatt momsarbeid før. Åpningsfasen har ført til en del usikkerhet, sier Løken.

MENY