Amerikansk sensur av norsk film

Da John Sullivans Amanda-vinner Home of the brave – Land of the free skulle selges til Discovery Channel, ble dokumentaren møtt med krav om sensur fra den amerikanske tv-kanalen.

Da John Sullivans Amanda-vinner Home of the brave – Land of the free skulle selges til Discovery Channel, ble dokumentaren møtt med krav om sensur fra den amerikanske tv-kanalen.

Det er ikke bare Nour-Eddine Lakhmaris film, Blikket, om betent fransk kolonialisme, som hjemsøkes av sensurspøkelset på det internasjonale film- og tv-markedet om dagen. Det har også hans norske kollega, regissør John Sullivan, fått oppleve. Foranledningen var salget av hans dokumentar Home of the brave, Land of the free – en film som vant Amanda i 2003 og senere er vist på et tjuetalls tv-kanaler verden rundt. Da filmen ble solgt til Discovery Channel oppstod det problemer fordi den amerikanske kanalen ønsket å klippe vekk enkelte partier. Det var opptak av de amerikanske soldatenes rutineoppdrag blant sivilbefolkningen i det krigsherjede Afghanistan som skremte tv-kanalen.

– Det var ren og skjær sensur, forteller Sullivan til Rush Print. – De hang seg opp i flere ting. Blant annet reagerte de på bildene av amerikanske soldater blant sivilbefolkningen som delte ut godteri som var gått ut på dato. Da de ville fjerne disse bildene, truet jeg med å trekke tilbake filmen, men de hevdet de hadde rett til å vise den slik de selv fant best. Det endte med en kjempekrangel.

– En annen ting de ville fjerne var påstanden i filmens voice-over, der jeg hevdet at strategien til amerikanerne var å dele ut godteri for å vinne ”hearts and minds” blant sivilbefolkningen. Det ville igjen gjøre det lettere å innhente informasjon neste gang soldatene var innom en landsby. Discovery mente jeg ikke hadde belegg for å hevde dette, selv om det jo er ganske innlysende hva tanken bak denne strategien er.

Det endte med at Discovery Channel tok filmen av sendeplanen etter noen visninger. Det var Discovery Times som skulle vise filmen – et program Sullivan beskrives som semi-liberalt innenfor det mer konservative Discovery-systemet.

– Dette programmet har visstnok en mer kritisk redakasjonell holdning, også overfor amerikansk utenrikspolitikk. Men det var tydelig at den kritiske holdningen ikke strekker seg så lang, konstaterer Sullivan.

Han vil ikke spekulere i hvorfor Discovery Channel ville sensurere Home of the brave, men tilskriver det en generell frykt innen særlig amerikanske medier for å tråkke myndigheten på tærne.

Til tross for problemene med Discovery Channel, kan Sullivan fortelle at møtet med andre tv-kanaler har gått smertefritt. Home of the brave har opplevd en pågang som er få andre norske dokumentarer forunt. Dokumentaren har gitt Sullivan uvurderlig kontakter i BBC, i tyske og franske tv-kanaler, som han kan dra veksler på når han nå jobber med andre internasjonalt orienterte dokumentarprosjekter. Og filmens globale ferd er ennå ikke over. For ikke lenge siden ville for eksempel den ledende arabiske tv-kanalen Al-Jazzeera veldig gjerne vise Home of the brave.

– Men det strandet på at danske TV2, som sitter på rettighetene for den internasjonale distribusjonen, krever at kjøperne også må ta andre filmer i samme pakke. Og Al–Jazeera var ikke så interessert i å vise en dansk film om fotball bare for å få vise min film. Dermed ble det ikke noe salg.

Amerikansk sensur av norsk film

Da John Sullivans Amanda-vinner Home of the brave – Land of the free skulle selges til Discovery Channel, ble dokumentaren møtt med krav om sensur fra den amerikanske tv-kanalen.

Da John Sullivans Amanda-vinner Home of the brave – Land of the free skulle selges til Discovery Channel, ble dokumentaren møtt med krav om sensur fra den amerikanske tv-kanalen.

Det er ikke bare Nour-Eddine Lakhmaris film, Blikket, om betent fransk kolonialisme, som hjemsøkes av sensurspøkelset på det internasjonale film- og tv-markedet om dagen. Det har også hans norske kollega, regissør John Sullivan, fått oppleve. Foranledningen var salget av hans dokumentar Home of the brave, Land of the free – en film som vant Amanda i 2003 og senere er vist på et tjuetalls tv-kanaler verden rundt. Da filmen ble solgt til Discovery Channel oppstod det problemer fordi den amerikanske kanalen ønsket å klippe vekk enkelte partier. Det var opptak av de amerikanske soldatenes rutineoppdrag blant sivilbefolkningen i det krigsherjede Afghanistan som skremte tv-kanalen.

– Det var ren og skjær sensur, forteller Sullivan til Rush Print. – De hang seg opp i flere ting. Blant annet reagerte de på bildene av amerikanske soldater blant sivilbefolkningen som delte ut godteri som var gått ut på dato. Da de ville fjerne disse bildene, truet jeg med å trekke tilbake filmen, men de hevdet de hadde rett til å vise den slik de selv fant best. Det endte med en kjempekrangel.

– En annen ting de ville fjerne var påstanden i filmens voice-over, der jeg hevdet at strategien til amerikanerne var å dele ut godteri for å vinne ”hearts and minds” blant sivilbefolkningen. Det ville igjen gjøre det lettere å innhente informasjon neste gang soldatene var innom en landsby. Discovery mente jeg ikke hadde belegg for å hevde dette, selv om det jo er ganske innlysende hva tanken bak denne strategien er.

Det endte med at Discovery Channel tok filmen av sendeplanen etter noen visninger. Det var Discovery Times som skulle vise filmen – et program Sullivan beskrives som semi-liberalt innenfor det mer konservative Discovery-systemet.

– Dette programmet har visstnok en mer kritisk redakasjonell holdning, også overfor amerikansk utenrikspolitikk. Men det var tydelig at den kritiske holdningen ikke strekker seg så lang, konstaterer Sullivan.

Han vil ikke spekulere i hvorfor Discovery Channel ville sensurere Home of the brave, men tilskriver det en generell frykt innen særlig amerikanske medier for å tråkke myndigheten på tærne.

Til tross for problemene med Discovery Channel, kan Sullivan fortelle at møtet med andre tv-kanaler har gått smertefritt. Home of the brave har opplevd en pågang som er få andre norske dokumentarer forunt. Dokumentaren har gitt Sullivan uvurderlig kontakter i BBC, i tyske og franske tv-kanaler, som han kan dra veksler på når han nå jobber med andre internasjonalt orienterte dokumentarprosjekter. Og filmens globale ferd er ennå ikke over. For ikke lenge siden ville for eksempel den ledende arabiske tv-kanalen Al-Jazzeera veldig gjerne vise Home of the brave.

– Men det strandet på at danske TV2, som sitter på rettighetene for den internasjonale distribusjonen, krever at kjøperne også må ta andre filmer i samme pakke. Og Al–Jazeera var ikke så interessert i å vise en dansk film om fotball bare for å få vise min film. Dermed ble det ikke noe salg.

MENY