Salgsstrategien bak «Hawaii, Oslo»

– Vi har et rykte for å ha lansert de absolutt beste arthouse-filmene fra Skandinavia, og ”Hawaii, Oslo” ligger klart blant disse, mener Annakarin Ström i Trust Film Sales, som skal selge den norske kinosuksessen til verden.

– Vi har et rykte for å ha lansert de absolutt beste arthouse-filmene fra Skandinavia, og ”Hawaii, Oslo” ligger klart blant disse, mener Annakarin Ström i Trust Film Sales, som skal selge den norske kinosuksessen til verden.

Lars von Triers salgsselskap Trust Film Sales skal selge Erik Poppes kinofilm, Hawaii, Oslo i utlandet. Annakarin Ström, som er CEO i Trust Film Sales, forklarer hvorfor de mer enn gjerne vil selge den norske kinosuksessen.

– Vi hadde en representant i Haugesund som så filmen og syntes at den var en fantastisk film! Vi fikk senere av produsenten ned materiale til København for å se den samlet i teamet. Vi synes alle at det er en fantastisk film med et stort internasjonalt potensial, basert på regissøren og måten den er filmet på: Den er edgy, annerledes og spennende. Den passer dessuten perfekt i vår line-up, som består av artistisk velgjorte filmer som dessuten er regissør- og storydrevne, forteller Ström.

Men hvor stort salgspotensial har egentlig Hawaii, Oslo internasjonalt? Hva er realistisk å forvente?

– Vi har store forhåpninger og har allerede solgt filmen till Italias største og mest prestisjefulle arthouse-distributør B.I.M. Distribuzione. Hvor bredt filmen vil bli solgt kommer dog an på hvilken festival som vi vil ha den internasjonale lanseringen på, og dette er ennå ikke avgjort. Også hvordan filmen mottas når vi viser den i sin helhet vil jo spille inn, mener Ström.

Trust Film Sales er allerede godt i gang med arbeidet.

– Vi har allerede skapt oppmerksomhet rundt filmen internasjonalt gjennom trailervisninger i MIFED og en aktiv bruk av den internasjonale bransjepressen. Vi skal nå legge den endelige planen for lanseringens tid og sted, forteller Ström.

Hawaii, Oslo har vært omtalt to ganger på forsiden av Screen Daily. Vil den bli solgt som en ”arthouse”-aktig film?

– Man kan si at alle skandinaviske filmer blir arthouse utenfor Skandinavia. Det er språket som gjør det. Men som med alt finnes det dårlig og bra arthouse. Vi har et rykte for å ha lansert de absolutt beste arthouse-filmene fra Skandinavia til verden, og denne filmen ligger klart blant disse, mener Ström.

Trust Film Sales har tidligere solgt blant andre «Mifunes siste sang» og «Italiensk for begynnere» til utlandet. Og at Hawaii, Oslo er med tidlig i Oscar-løpet, mener Ström er bare positivt.

– At filmen nevnes i Oscar-sammenheng er et kvalitetsstempel for filmen som er svært bra, men det påvirker ikke selve salget av den. Blir filmen derimot nominert til en Oscar, vil det derimot påvirke salget i de territorier som ikke allerede er blitt lisensiert, sier Ström.

Finn Gjerdrum, produsent for Hawaii, Oslo, valgte Trust Film Sales på bakgrunn av deres rennomé.

– Trust Film Sales ble valgt fordi de er en av Europas beste internasjonale salgsagenter med gode resultater, en god organisasjon, en bra katalog, og ikke minst fordi de likte filmen svært godt, og ser et internasjonalt potensial i den, sier han.

Gjerdrum mener det er vrient å anslå det internasjonale salgspotensialet.

– Det kommer an på flere forhold: Hvilken festival vi kan få den på, internasjonale anmeldelser, salgsagentens kontakter og nettverk og så videre.

Hva betyr Oscar-”kandidaturet” for filmens internasjonale distribusjon?

– Det betyr mye, både umiddelbart, og mer etter hvert, fordi det betyr at en kompetent jury i Norge har valgt Hawaii, Oslo som årets beste norske film. Det betyr også at det er flere som jobber for filmen internasjonalt, sier Gjerdrum.

Hva gjør dere dersom filmen blir en av de nominerte?

– Da hopper vi i taket, renser smokingen, drar til LA, nyter hvert sekund og lander på Hawaii, forteller produsenten.

Salgsstrategien bak «Hawaii, Oslo»

– Vi har et rykte for å ha lansert de absolutt beste arthouse-filmene fra Skandinavia, og ”Hawaii, Oslo” ligger klart blant disse, mener Annakarin Ström i Trust Film Sales, som skal selge den norske kinosuksessen til verden.

– Vi har et rykte for å ha lansert de absolutt beste arthouse-filmene fra Skandinavia, og ”Hawaii, Oslo” ligger klart blant disse, mener Annakarin Ström i Trust Film Sales, som skal selge den norske kinosuksessen til verden.

Lars von Triers salgsselskap Trust Film Sales skal selge Erik Poppes kinofilm, Hawaii, Oslo i utlandet. Annakarin Ström, som er CEO i Trust Film Sales, forklarer hvorfor de mer enn gjerne vil selge den norske kinosuksessen.

– Vi hadde en representant i Haugesund som så filmen og syntes at den var en fantastisk film! Vi fikk senere av produsenten ned materiale til København for å se den samlet i teamet. Vi synes alle at det er en fantastisk film med et stort internasjonalt potensial, basert på regissøren og måten den er filmet på: Den er edgy, annerledes og spennende. Den passer dessuten perfekt i vår line-up, som består av artistisk velgjorte filmer som dessuten er regissør- og storydrevne, forteller Ström.

Men hvor stort salgspotensial har egentlig Hawaii, Oslo internasjonalt? Hva er realistisk å forvente?

– Vi har store forhåpninger og har allerede solgt filmen till Italias største og mest prestisjefulle arthouse-distributør B.I.M. Distribuzione. Hvor bredt filmen vil bli solgt kommer dog an på hvilken festival som vi vil ha den internasjonale lanseringen på, og dette er ennå ikke avgjort. Også hvordan filmen mottas når vi viser den i sin helhet vil jo spille inn, mener Ström.

Trust Film Sales er allerede godt i gang med arbeidet.

– Vi har allerede skapt oppmerksomhet rundt filmen internasjonalt gjennom trailervisninger i MIFED og en aktiv bruk av den internasjonale bransjepressen. Vi skal nå legge den endelige planen for lanseringens tid og sted, forteller Ström.

Hawaii, Oslo har vært omtalt to ganger på forsiden av Screen Daily. Vil den bli solgt som en ”arthouse”-aktig film?

– Man kan si at alle skandinaviske filmer blir arthouse utenfor Skandinavia. Det er språket som gjør det. Men som med alt finnes det dårlig og bra arthouse. Vi har et rykte for å ha lansert de absolutt beste arthouse-filmene fra Skandinavia til verden, og denne filmen ligger klart blant disse, mener Ström.

Trust Film Sales har tidligere solgt blant andre «Mifunes siste sang» og «Italiensk for begynnere» til utlandet. Og at Hawaii, Oslo er med tidlig i Oscar-løpet, mener Ström er bare positivt.

– At filmen nevnes i Oscar-sammenheng er et kvalitetsstempel for filmen som er svært bra, men det påvirker ikke selve salget av den. Blir filmen derimot nominert til en Oscar, vil det derimot påvirke salget i de territorier som ikke allerede er blitt lisensiert, sier Ström.

Finn Gjerdrum, produsent for Hawaii, Oslo, valgte Trust Film Sales på bakgrunn av deres rennomé.

– Trust Film Sales ble valgt fordi de er en av Europas beste internasjonale salgsagenter med gode resultater, en god organisasjon, en bra katalog, og ikke minst fordi de likte filmen svært godt, og ser et internasjonalt potensial i den, sier han.

Gjerdrum mener det er vrient å anslå det internasjonale salgspotensialet.

– Det kommer an på flere forhold: Hvilken festival vi kan få den på, internasjonale anmeldelser, salgsagentens kontakter og nettverk og så videre.

Hva betyr Oscar-”kandidaturet” for filmens internasjonale distribusjon?

– Det betyr mye, både umiddelbart, og mer etter hvert, fordi det betyr at en kompetent jury i Norge har valgt Hawaii, Oslo som årets beste norske film. Det betyr også at det er flere som jobber for filmen internasjonalt, sier Gjerdrum.

Hva gjør dere dersom filmen blir en av de nominerte?

– Da hopper vi i taket, renser smokingen, drar til LA, nyter hvert sekund og lander på Hawaii, forteller produsenten.

MENY