DVD-utgivelsene kommer tettere på kinopremierene enn før og vil minske kinoenes betydning. Årsaken er kinokork, økende billettpriser og DVD-formatets voksende betydning for inntektene.
DVD-utgivelsene kommer tettere på kinopremierene enn før og vil minske kinoenes betydning. Årsaken er kinokork, økende billettpriser og DVD-formatets voksende betydning for inntektene.
DVD-utgivelsene kommer tettere på kinopremierene enn før og vil minske kinoenes betydning. Årsaken er kinokork, økende billettpriser og DVD-formatets voksende betydning for inntektene.
Filmer og TV-serier er knapt tatt av plakaten eller lufta før de finner veien til videohyllene. Det er ikke lenge siden vi så Team Antonsen og Svarte penger- Hvite løgner på TV, eller Troja (se foto) og The Day After Tomorrow på kino. Men mange eier allerede en DVD-versjon. Og DVD-premieren på Hawaii, Oslo kommer allerede i januar. Ola Prestgard, markedssjef i Free Record Shop, mener å se en klar trend:
– Det er ingen tvil om at vinduet blir kortere på stadig flere utgivelser. Det er utvilsomt et resultat av leverandørenes kalkyler og konkurransesituasjon. Etter hvert som et økende antall filmer kommer på DVD tidligere enn før, løper alle i flokk, mener Prestgard.
Prestgard er ikke i tvil om at DVD-markedet på sikt vil bli et viktigere marked for en hver films levealder.
– Det er innlysende at DVD forlenger filmens levealder. Det er et medium som kommer i tillegg til kino, ikke nødvendigvis som et substitutt. Dermed økes nedslagsfeltet og varepraten. Viktigst er kanskje det faktum at klassikere lettere kan plukkes opp lenge etter utgivelsesdato, og være med på kampanjer som ikke ville nådd bredt ut gjennom kun kino-distribusjon, mener Prestgard.
Prestgard tror tendensen er mer et uttrykk for at produsentene ønsker å smi mens filmen er varm, snarere enn at publikum ikke har tålmodighet til å vente.
– Min antakelse er at dette har lite å gjøre med publikums ”korttidshukommelse”. Menneskene i filmindustrien – til forskjell fra en del andre i underholdningsbransjen – er meget flinke til å tenke forretningsmessig og volum.
Hvorvidt DVD-en bare representerer en tilleggsinntekt for en film, eller om den konkurrerer med selve kinofilmen om å være hovedinntektskilden, vil avhenge blant annet av prisen på kinobillettene, tror Prestgard.
– Det har lenge vært en vedtatt sannhet at film er best på kino. Men i takt med at kvaliteten på hjemmekinoanlegg og plasmaskjermer blir bedre og prisene reduseres, avtar forskjellen mellom kino og DVD. Samtidig ser vi veldig klart at det gjerne er kinopublikummet som går til innkjøp av DVD. Dette betyr nok at mange ønsker å eie filmen og se den flere ganger. Slik sett er det en tilleggsinntekt, men dersom prisene på billetter fortsetter å øke, blir det snart uholdbart for en familie å bruke en kveld på kino. Dermed blir konkurransen reell, mener Prestgard.
Kinokork
Erik Zmuda, videokonsulent i Film&Kino, har en klar formening om utviklingen.
– Det er ingen tvil om at DVD-ene nå kommer tettere på kinopremieren. Grunnen er todelt: Man har satset tungt på langt flere kinokopier, som gjør at filmene går fortere gjennom kinosystemet, og dermed raskere ut på DVD. Og inntektene fra DVD-markedet er store. Hvis en ser på hva en film totalt spiller inn, er bortimot 60 prosent av inntektene totalt fra DVD-leie og -salg. DVD-formatet har blitt en utrolig viktig inntektskilde for produsentene, forteller Zmuda.
Han tror ikke folk venter på DVD-en, men heller kjøper den i stedet for to kinobilletter.
– Det kommer svært mange filmer på kino, og kinoene kan ikke kjøre dem så lenge. Nye filmer skal hele tiden opp og kinoene må ta ned filmer de kanskje ellers ville kjørt lengre, sier Zmuda.
Filmprodusent Petter Borgli (tidligere Dinamo Story) mener folk nå kjøper DVD-er slik de kjøpte CD-er på 80- og 90-tallet, og ser også en klar tendens.
– Film blir mer og mer ferskvare. DVD er fortsatt en tilleggsinntekt, men har de siste to årene økt voldsomt og representerer derfor nå en betydelig inntektskilde. På sikt ser det derfor ut til at DVD-markedet kan bli viktigere for en films levealder enn kinoene.
Aage Aaberge, produsent i Nordisk Film, mener denne trenden foreløpig ikke har slått til med full kraft i Norge. Han mener det finnes flere grunner bak utviklingen.
– Det er større trøkk mot kinoene. Færre disponible kinosaler medfører et høyere antall kopier og dermed kortere omløpstid på kino. Kampanjene knyttet til kinolansering gir ofte større medieoppmerksomhet i media, og skal dette kunne utnyttes mot publikum kan man ikke vente for lenge med DVD-lansering, mener Aaberge.
Eksemplet Hawaii, Oslo
Hawaii, Oslo kommer på DVD allerede i januar, cirka tre måneder etter kinopremiere. Jon Einar Sivertsen, salgs og markedssjef i Scanbox, forteller hvorfor.
– DVD-lanseringen var opprinnelig planlagt 15. desember for å få med julesalget. Denne datoen ble satt mens filmen var planlagt for kino 27. august. Den ble senere flyttet til 24. september, og vi avventet mottagelsen på kino før vi satte ny dato. Da kinotallene er så gode som de er nå, og vi har bookinger på kinoer langt ut i desember, besluttet vi å flytte den til januar, sier Sivertsen.
– Generelt kan man si at det er sjelden en film går lenger enn 8-10 uker på kino, så det hender vi planlegger kortere vindu enn de tradisjonelle 6 månedene hvis det er spesielle forhold som tilsier at vi bør det. Det kan være i forhold til lanseringsdatoen i andre europeiske land, spesielle høytider og så videre. Det er litt tittelavhengig hvor viktig hvert marked er, noen filmer er suksesser på kino, men ikke like store på DVD, andre er store på begge formater og mange er faktisk relativt store på DVD uten å være de store kinosuksessene. Men normalt vil en god kinolansering øke dvd-salget, forteller Sivertsen.
Planleggingen av DVD-utgivelsen av Hawaii, Oslo har gått parallelt med kinolanseringen.
– Hva som skal være med av ekstra materiale er ikke avgjort ennå, men vi håper på å lansere en DVD med mye ekstra. Det er mange ekstra klipp å ta av, og det blir en påkostet versjon som kommer ut. Med den mottagelsen som nå er på kino har vi store forventninger til DVD-utgivelsen. Det vil være en film som leverer lenge både som leiefilm og kjøpefilm, og vi tror på å kunne selge 45-50000 enheter, forteller Sivertsen.
DVD-utgivelsene kommer tettere på kinopremierene enn før og vil minske kinoenes betydning. Årsaken er kinokork, økende billettpriser og DVD-formatets voksende betydning for inntektene.
DVD-utgivelsene kommer tettere på kinopremierene enn før og vil minske kinoenes betydning. Årsaken er kinokork, økende billettpriser og DVD-formatets voksende betydning for inntektene.
Filmer og TV-serier er knapt tatt av plakaten eller lufta før de finner veien til videohyllene. Det er ikke lenge siden vi så Team Antonsen og Svarte penger- Hvite løgner på TV, eller Troja (se foto) og The Day After Tomorrow på kino. Men mange eier allerede en DVD-versjon. Og DVD-premieren på Hawaii, Oslo kommer allerede i januar. Ola Prestgard, markedssjef i Free Record Shop, mener å se en klar trend:
– Det er ingen tvil om at vinduet blir kortere på stadig flere utgivelser. Det er utvilsomt et resultat av leverandørenes kalkyler og konkurransesituasjon. Etter hvert som et økende antall filmer kommer på DVD tidligere enn før, løper alle i flokk, mener Prestgard.
Prestgard er ikke i tvil om at DVD-markedet på sikt vil bli et viktigere marked for en hver films levealder.
– Det er innlysende at DVD forlenger filmens levealder. Det er et medium som kommer i tillegg til kino, ikke nødvendigvis som et substitutt. Dermed økes nedslagsfeltet og varepraten. Viktigst er kanskje det faktum at klassikere lettere kan plukkes opp lenge etter utgivelsesdato, og være med på kampanjer som ikke ville nådd bredt ut gjennom kun kino-distribusjon, mener Prestgard.
Prestgard tror tendensen er mer et uttrykk for at produsentene ønsker å smi mens filmen er varm, snarere enn at publikum ikke har tålmodighet til å vente.
– Min antakelse er at dette har lite å gjøre med publikums ”korttidshukommelse”. Menneskene i filmindustrien – til forskjell fra en del andre i underholdningsbransjen – er meget flinke til å tenke forretningsmessig og volum.
Hvorvidt DVD-en bare representerer en tilleggsinntekt for en film, eller om den konkurrerer med selve kinofilmen om å være hovedinntektskilden, vil avhenge blant annet av prisen på kinobillettene, tror Prestgard.
– Det har lenge vært en vedtatt sannhet at film er best på kino. Men i takt med at kvaliteten på hjemmekinoanlegg og plasmaskjermer blir bedre og prisene reduseres, avtar forskjellen mellom kino og DVD. Samtidig ser vi veldig klart at det gjerne er kinopublikummet som går til innkjøp av DVD. Dette betyr nok at mange ønsker å eie filmen og se den flere ganger. Slik sett er det en tilleggsinntekt, men dersom prisene på billetter fortsetter å øke, blir det snart uholdbart for en familie å bruke en kveld på kino. Dermed blir konkurransen reell, mener Prestgard.
Kinokork
Erik Zmuda, videokonsulent i Film&Kino, har en klar formening om utviklingen.
– Det er ingen tvil om at DVD-ene nå kommer tettere på kinopremieren. Grunnen er todelt: Man har satset tungt på langt flere kinokopier, som gjør at filmene går fortere gjennom kinosystemet, og dermed raskere ut på DVD. Og inntektene fra DVD-markedet er store. Hvis en ser på hva en film totalt spiller inn, er bortimot 60 prosent av inntektene totalt fra DVD-leie og -salg. DVD-formatet har blitt en utrolig viktig inntektskilde for produsentene, forteller Zmuda.
Han tror ikke folk venter på DVD-en, men heller kjøper den i stedet for to kinobilletter.
– Det kommer svært mange filmer på kino, og kinoene kan ikke kjøre dem så lenge. Nye filmer skal hele tiden opp og kinoene må ta ned filmer de kanskje ellers ville kjørt lengre, sier Zmuda.
Filmprodusent Petter Borgli (tidligere Dinamo Story) mener folk nå kjøper DVD-er slik de kjøpte CD-er på 80- og 90-tallet, og ser også en klar tendens.
– Film blir mer og mer ferskvare. DVD er fortsatt en tilleggsinntekt, men har de siste to årene økt voldsomt og representerer derfor nå en betydelig inntektskilde. På sikt ser det derfor ut til at DVD-markedet kan bli viktigere for en films levealder enn kinoene.
Aage Aaberge, produsent i Nordisk Film, mener denne trenden foreløpig ikke har slått til med full kraft i Norge. Han mener det finnes flere grunner bak utviklingen.
– Det er større trøkk mot kinoene. Færre disponible kinosaler medfører et høyere antall kopier og dermed kortere omløpstid på kino. Kampanjene knyttet til kinolansering gir ofte større medieoppmerksomhet i media, og skal dette kunne utnyttes mot publikum kan man ikke vente for lenge med DVD-lansering, mener Aaberge.
Eksemplet Hawaii, Oslo
Hawaii, Oslo kommer på DVD allerede i januar, cirka tre måneder etter kinopremiere. Jon Einar Sivertsen, salgs og markedssjef i Scanbox, forteller hvorfor.
– DVD-lanseringen var opprinnelig planlagt 15. desember for å få med julesalget. Denne datoen ble satt mens filmen var planlagt for kino 27. august. Den ble senere flyttet til 24. september, og vi avventet mottagelsen på kino før vi satte ny dato. Da kinotallene er så gode som de er nå, og vi har bookinger på kinoer langt ut i desember, besluttet vi å flytte den til januar, sier Sivertsen.
– Generelt kan man si at det er sjelden en film går lenger enn 8-10 uker på kino, så det hender vi planlegger kortere vindu enn de tradisjonelle 6 månedene hvis det er spesielle forhold som tilsier at vi bør det. Det kan være i forhold til lanseringsdatoen i andre europeiske land, spesielle høytider og så videre. Det er litt tittelavhengig hvor viktig hvert marked er, noen filmer er suksesser på kino, men ikke like store på DVD, andre er store på begge formater og mange er faktisk relativt store på DVD uten å være de store kinosuksessene. Men normalt vil en god kinolansering øke dvd-salget, forteller Sivertsen.
Planleggingen av DVD-utgivelsen av Hawaii, Oslo har gått parallelt med kinolanseringen.
– Hva som skal være med av ekstra materiale er ikke avgjort ennå, men vi håper på å lansere en DVD med mye ekstra. Det er mange ekstra klipp å ta av, og det blir en påkostet versjon som kommer ut. Med den mottagelsen som nå er på kino har vi store forventninger til DVD-utgivelsen. Det vil være en film som leverer lenge både som leiefilm og kjøpefilm, og vi tror på å kunne selge 45-50000 enheter, forteller Sivertsen.