Dogme for animasjonsfilm?

Suksessen «Terkel i knipe» er et dansk dogmekonsept for animasjonsfilm den norske bransjen kan stifte bekjentskap med under et seminar på Fredrikstad Animation Festival. Men er ultra-lave budsjetter redningen for den nordiske animasjonsfilmen?

Suksessen «Terkel i knipe» er et dansk dogmekonsept for animasjonsfilm den norske bransjen kan stifte bekjentskap med under et seminar på Fredrikstad Animation Festival. Men er ultra-lave budsjetter redningen for den nordiske animasjonsfilmen?

Terkel i knipe tegner til å bli årets mest overraskende kinosuksess i Danmark. Nær 400 000 dansker har løst inn billett for å se hva mange omtaler som en dansk ”South Park” med dogme-tilsnitt. For drøye 10 millioner kroner har et team med unge entusiastiske filmskapere satt ny standard for hva som er mulig innen dansk animasjon, og det mange spør seg er hva slags effekt suksessen kan få for andre små filmnasjoner.

Under et seminar på Fredrikstad Animation Festival vil teamet bak Terkel i knibe, Stefan Fjeldmark, Thorbjørn Christoffersen og Kresten V. Andersen, fortelle om prosessen bak filmen og bruken av såkalt 3D-animasjon. Terkel i knipe er et bevis på at det er mulig å lage god og populær animasjonsfilm uten at det koster skjorta. Derfor er filmen et gjennombrudd mange hilser velkommen, også i Norge.

Lars Tømmerbakke er produsent i Animagicnet og jobber for tiden med etterarbeidet på Christopher Nielsens Slipp Jimmy Fri. Han tar av seg hatten for hva de danske ungguttene har oppnådd med «Terkel i Knipe». Han mener filmen aldri ville sett dagens lys uten den dugnadsånden og entusiasmen fra teamet rundt A.Film.

– De har fått det til ved å jobbe døgnet rundt og benytte enkel programvare som igjen gir et enkelt uttrykk. Terkel i knipe er i hovedsak dialogdrevet og selve figuren har sitt utspring i numrene til en etablert stand up-komiker som hadde stor suksess på radio og senere CD. Karakterene har en enkel design: De har ”potethoder”, armer som minner om ”slanger uten ledd”, og publikum må akseptere skjønnhetsfeil. Men det funker! Og det er det mest interessante, synes jeg.

Selv om han hilser nybrottet velkommen, er Tømmerbakke usikker på hva slags betydning Terkel i knipe vil få for produksjon av animasjonsfilm i Norden. Skal man konkurrere med filmene fra de store animasjonsstudioene i Hollywood må det nok annen lut til. Selv jobber han med en produksjon som på mange måter er motstykket til den danske filmen: Slipp Jimmy Fri er en internasjonal storsatsing som benytter samme teknologien som amerikanske studiofilmer som Shrek.

– Teamet bak Terkel benytter programvare som benyttes til dataspill. Til produksjonen av vår film benytter vi den mest avanserte datamodelleringen på markedet som vi har tilpasset annen programvare – den såkalte Pixar-metoden. Vårt mål blir derfor å matche kvaliteten på filmene fra Hollywood, for å nå ut på et internasjonalt marked, mens Terkel i Knipe er et veldig lokalt fenomen. Men det kan godt tenkes at Terkel slår an i Norge, også, det vil jeg ikke utelukke. Men det gjenstår mye før vi kan konkurrere med filmer som Shrek. Selv om Slipp Jimmy Fri er en svær produksjon i nordisk sammenheng, så hadde teamet bak Shrek like mange ansatte i programvare-avdelingen som vi har hatt i hele vår stab.

The Making of Terkel: fredag 5. November

Mer informasjon om seminar og festivalprogram finner du på www.animertedager.no.

Møt også Christopher Nielsen på Blått Lerret torsdag 28.oktober. Her vil han fortelle om prosessen bak den internasjonale storsatsingen ”Slipp Jimmy fri”

Dogme for animasjonsfilm?

Suksessen «Terkel i knipe» er et dansk dogmekonsept for animasjonsfilm den norske bransjen kan stifte bekjentskap med under et seminar på Fredrikstad Animation Festival. Men er ultra-lave budsjetter redningen for den nordiske animasjonsfilmen?

Suksessen «Terkel i knipe» er et dansk dogmekonsept for animasjonsfilm den norske bransjen kan stifte bekjentskap med under et seminar på Fredrikstad Animation Festival. Men er ultra-lave budsjetter redningen for den nordiske animasjonsfilmen?

Terkel i knipe tegner til å bli årets mest overraskende kinosuksess i Danmark. Nær 400 000 dansker har løst inn billett for å se hva mange omtaler som en dansk ”South Park” med dogme-tilsnitt. For drøye 10 millioner kroner har et team med unge entusiastiske filmskapere satt ny standard for hva som er mulig innen dansk animasjon, og det mange spør seg er hva slags effekt suksessen kan få for andre små filmnasjoner.

Under et seminar på Fredrikstad Animation Festival vil teamet bak Terkel i knibe, Stefan Fjeldmark, Thorbjørn Christoffersen og Kresten V. Andersen, fortelle om prosessen bak filmen og bruken av såkalt 3D-animasjon. Terkel i knipe er et bevis på at det er mulig å lage god og populær animasjonsfilm uten at det koster skjorta. Derfor er filmen et gjennombrudd mange hilser velkommen, også i Norge.

Lars Tømmerbakke er produsent i Animagicnet og jobber for tiden med etterarbeidet på Christopher Nielsens Slipp Jimmy Fri. Han tar av seg hatten for hva de danske ungguttene har oppnådd med «Terkel i Knipe». Han mener filmen aldri ville sett dagens lys uten den dugnadsånden og entusiasmen fra teamet rundt A.Film.

– De har fått det til ved å jobbe døgnet rundt og benytte enkel programvare som igjen gir et enkelt uttrykk. Terkel i knipe er i hovedsak dialogdrevet og selve figuren har sitt utspring i numrene til en etablert stand up-komiker som hadde stor suksess på radio og senere CD. Karakterene har en enkel design: De har ”potethoder”, armer som minner om ”slanger uten ledd”, og publikum må akseptere skjønnhetsfeil. Men det funker! Og det er det mest interessante, synes jeg.

Selv om han hilser nybrottet velkommen, er Tømmerbakke usikker på hva slags betydning Terkel i knipe vil få for produksjon av animasjonsfilm i Norden. Skal man konkurrere med filmene fra de store animasjonsstudioene i Hollywood må det nok annen lut til. Selv jobber han med en produksjon som på mange måter er motstykket til den danske filmen: Slipp Jimmy Fri er en internasjonal storsatsing som benytter samme teknologien som amerikanske studiofilmer som Shrek.

– Teamet bak Terkel benytter programvare som benyttes til dataspill. Til produksjonen av vår film benytter vi den mest avanserte datamodelleringen på markedet som vi har tilpasset annen programvare – den såkalte Pixar-metoden. Vårt mål blir derfor å matche kvaliteten på filmene fra Hollywood, for å nå ut på et internasjonalt marked, mens Terkel i Knipe er et veldig lokalt fenomen. Men det kan godt tenkes at Terkel slår an i Norge, også, det vil jeg ikke utelukke. Men det gjenstår mye før vi kan konkurrere med filmer som Shrek. Selv om Slipp Jimmy Fri er en svær produksjon i nordisk sammenheng, så hadde teamet bak Shrek like mange ansatte i programvare-avdelingen som vi har hatt i hele vår stab.

The Making of Terkel: fredag 5. November

Mer informasjon om seminar og festivalprogram finner du på www.animertedager.no.

Møt også Christopher Nielsen på Blått Lerret torsdag 28.oktober. Her vil han fortelle om prosessen bak den internasjonale storsatsingen ”Slipp Jimmy fri”

MENY