Italiensk film har lenge levd i skyggen av sin store fortid. Men fram til neste uke kan du se hva som spirer og gror i ny italiensk film på Cinemateket i Oslo.
Italiensk film har lenge levd i skyggen av sin store fortid. Men fram til neste uke kan du se hva som spirer og gror i ny italiensk film på Cinemateket i Oslo.
Italiensk film har lenge levd i skyggen av sin store fortid. Men fram til neste uke kan du se hva som spirer og gror i ny italiensk film på Cinemateket i Oslo.
Det er ikke mange kulturnasjoner som kan skilte med like mange navn på filmhistoriens øverse hylle som Italia: Rosselini, De Sica, Fellini, Visconti og Bertolucci er bare noen av de mest kjente. Men de siste tyve årene har den italienske filmen måttet leve i skyggen av disse store navnene. Til tross for enkelte stjernskudd, som Gianni Amelio, har italienske filmskapere måttet spille annenfiolin på internasjonale filmfestivaler (mens Oscar-suksesser som Postmannen og Livet er herlig regnes som mer amerikanske enn italienske).
De siste ti årene har italiensk film hatt forsvinnende få filmer med på sentrale internasjonale filmfestivaler, og har i likhet med tysk film måttet innfinne seg med at nye og yngre filmnasjoner som Danmark har stjålet oppmerksomhet og priser.
Men de siste årene har det vokst fram en spennende underskog av nye italienske filmskapere i skyggen av denne utviklingen. Nøyaktig hva som spirer og gror i denne nye italienske filmen vil programmet Made in Italy kunne gi en god pekepinn på de neste to ukene på Cinemateket i Oslo. Made in Italy er et samarbeidsprosjekt mellom Norsk Filminstuitutt og Italian Cultural Institute, og drar veksler på den ”omreisende” filmfestivalen Italian Cinema Today som har turnert hovedstedene i Norden i flere år.
Italiensk film befinner seg i en situasjon ikke så ulik den vi opplever i Norge: Etter mange år med lave besøkstall har den italienske filmen innledet en ny romanse med kinopublikummet på hjemmebane – ofte på bekostning av den dominerende amerikanske filmen.
En ny generasjon regissører, produsenter og skuespillere er iferd med å gi den italienske filmen en ny identitet. Filmene som vises på Cinemateket er ment å gjenspeile denne identiteten, og viser samtidig hvordan enkelte eldre regissører er en naturlig del av utviklingen. Den aldrende mesterregissøren Marco Bellochio er representert med sin siste film, L’ora de religione, som ble vist første gangen under filmfestivalen i Cannes i fjor. Christina Comencini (se foto) tilhører den nye generasjonen fimskapere og vil selv være tilstede under visningen av hennes film, The best day of my life. Comencinis film er ifølge arrangørene en ”oppdatering” av Ingmar Bergmans Scener fra et ekteskap, men med en viss innflytelse fra Woody Allen.
The best day of my life Tirsdag, 19.00 Cinemateket, Oslo
Sjekk ut programmet: Made in Italy
Italiensk film har lenge levd i skyggen av sin store fortid. Men fram til neste uke kan du se hva som spirer og gror i ny italiensk film på Cinemateket i Oslo.
Italiensk film har lenge levd i skyggen av sin store fortid. Men fram til neste uke kan du se hva som spirer og gror i ny italiensk film på Cinemateket i Oslo.
Det er ikke mange kulturnasjoner som kan skilte med like mange navn på filmhistoriens øverse hylle som Italia: Rosselini, De Sica, Fellini, Visconti og Bertolucci er bare noen av de mest kjente. Men de siste tyve årene har den italienske filmen måttet leve i skyggen av disse store navnene. Til tross for enkelte stjernskudd, som Gianni Amelio, har italienske filmskapere måttet spille annenfiolin på internasjonale filmfestivaler (mens Oscar-suksesser som Postmannen og Livet er herlig regnes som mer amerikanske enn italienske).
De siste ti årene har italiensk film hatt forsvinnende få filmer med på sentrale internasjonale filmfestivaler, og har i likhet med tysk film måttet innfinne seg med at nye og yngre filmnasjoner som Danmark har stjålet oppmerksomhet og priser.
Men de siste årene har det vokst fram en spennende underskog av nye italienske filmskapere i skyggen av denne utviklingen. Nøyaktig hva som spirer og gror i denne nye italienske filmen vil programmet Made in Italy kunne gi en god pekepinn på de neste to ukene på Cinemateket i Oslo. Made in Italy er et samarbeidsprosjekt mellom Norsk Filminstuitutt og Italian Cultural Institute, og drar veksler på den ”omreisende” filmfestivalen Italian Cinema Today som har turnert hovedstedene i Norden i flere år.
Italiensk film befinner seg i en situasjon ikke så ulik den vi opplever i Norge: Etter mange år med lave besøkstall har den italienske filmen innledet en ny romanse med kinopublikummet på hjemmebane – ofte på bekostning av den dominerende amerikanske filmen.
En ny generasjon regissører, produsenter og skuespillere er iferd med å gi den italienske filmen en ny identitet. Filmene som vises på Cinemateket er ment å gjenspeile denne identiteten, og viser samtidig hvordan enkelte eldre regissører er en naturlig del av utviklingen. Den aldrende mesterregissøren Marco Bellochio er representert med sin siste film, L’ora de religione, som ble vist første gangen under filmfestivalen i Cannes i fjor. Christina Comencini (se foto) tilhører den nye generasjonen fimskapere og vil selv være tilstede under visningen av hennes film, The best day of my life. Comencinis film er ifølge arrangørene en ”oppdatering” av Ingmar Bergmans Scener fra et ekteskap, men med en viss innflytelse fra Woody Allen.
The best day of my life Tirsdag, 19.00 Cinemateket, Oslo
Sjekk ut programmet: Made in Italy