Oscar-nomineringens råkjør

Denne uken reiser Bent Hamer til Los Angeles for å vise Salmer fra Kjøkkenet for Oscar-akademiets medlemmer. Men spillet om Oscar kan fortone seg som et brutalt og kaotisk råkjør, forteller Stine Oppegaard i Norsk Filminstitutt.

Denne uken reiser Bent Hamer til Los Angeles for å vise Salmer fra Kjøkkenet for Oscar-akademiets medlemmer. Men spillet om Oscar kan fortone seg som et brutalt og kaotisk råkjør, forteller Stine Oppegaard i Norsk Filminstitutt.

Det verserer mange rykter rundt den årlige Oscar-utdelingen og det spillet som foregår i kulissene. Det toppet seg for to år siden da det ble avslørt at en av de store distributørene hadde bestilt ”drittpakker” for å svekke kandidaturet til storfavoritten Beautiful Life.

Det kom samtidig fram at de store aktørene bruker til sammen hundrevis av millioner på Oscar-racet nettopp fordi det ikke bare gir prestisje å vinne, men også betydelige inntekter.

Kategorien for beste utenlandske film tilhører kanskje ikke de mest prestisjefylte, men er minst like viktig for de filmene det gjelder. Og den er også forbundet med spekulasjoner. Som at det bare er eldre medlemmer av akademiet som får sett de utenlandske filmen fordi de er de eneste som har tid til det.

Stine Oppgaard har fulgt Oscar-racet i noen år som utenlandsansvarlig for spillefilm i Norsk filminstitutt. Hun sitter dessuten i den norske komitéen som velger den norske kandidaten. For de fleste av de norske filmene som blir plukket ut, kan prosessen fram til en eventuell nominering fortone seg som både uoversiktelig og kaotisk, mener hun. Men i tilfellet med Salmer fra kjøkkenet har hun ikke måttet følge opp filmen i samme omfang som da fjorårets kandidat, Tyven tyven, var norsk deltaker. For filmen har allerede en amerikansk distributør og ikke minst publisist – noe som er helt essensielt om man skal bli lagt merke til.

-Bent Hamer drar nå over til Los Angeles for blant annet å vise filmen under Det amerikanske filminstituttets festival, AFI Fest. Festivalen er strategisk plassert tidsmessig i forhold til Oscar-racet. Visningene på festivalen kan derfor betraktes som «gratis» visninger for de av akademiets medlemmer som måtte ønske å se filmen, i tillegg til at det er en fin plattform dersom regissøren selv er tilstede og kan drive PR for filmen ved å stille opp på intervjuer.

Det er ifølge Oppegaard publisisten som kan utøve innflytelse over akademiets medlemmer gjennom sine framstøt.

-En god publisist er helt nødvendig og koster penger. Norske produsenter har de siste årene brukt Fredell Pogodin (i Fredell Pogodin Associates) og er godt fornøyd med henne. Det er hun som plasserer annonsering i viktige publikasjoner som Variety og Hollywood Reporter.

På AFI fest vil Hamer også få god hjelp av distributøren Independent Film Channel som kjøpte de amerikanske rettighetene allerede under filmfestivalen i Cannes, og startet sitt lanseringsarbeid i forbindelse med at filmen også var invitert til Toronto, forteller Oppegaard.

Men distributør og produsent vil også benytte en annen mulighet under sitt opphold i LA til å få vist filmen i forkant av nominasjonsprosessen.

– Salmer fra kjøkkenet er også påmeldt til Golden Globe som er prisen som hvert år deles ut av Hollywood Foreign Press Association. Denne visningen er strategisk lagt opp til den samme helgen Bent Hamer er i Los Angeles for å presentere filmen på AFI Fest. Det er tradisjon for at filmer som får oppmerksomhet blandt HFPA-medlemmene ofte også når høyt opp i tet i forhold til Oscar-nominasjoner, forteller hun.

Å få de fleste av akademiets medlemmer til å se en nominert film er ikke så enkelt som man skulle tro. Og regelverket for hva som kvalifiserer til en visning har vært diffust. Akademiets medlemmer består blant annet av personer som jobber for bestemte studioer, og de vil selvsagt stemme på sine filmer. Men for å stemme må man ha sett alle filmene – og holder det da å ha sett filmen på eget kontor?

– Det er mange eksempler på at enkelte studioer har samlet alle sine ansatte til en visning av filmene på kontoret, slik at de på den måten utnytter systemet. Men det er selvsagt på kino man bør se filmene, mener Oppegaard.

Det var for å stramme inn på reglene at Akademiet i år ikke ville sende ut visningskopier på video – noe som har forårsaket sterke reaksjoner fra de som mener at det vil bare ramme de uavhengige produksjonene utenfor studioene.

Et annet lurt triks noen av studioene har benyttet er å kjøpe opp konkurrerende filmer, kan Oppegaard fortelle.

-Man skulle kanskje tro at det ville lønne seg å ha en stor og mektig distributør i ryggen. Men disse aktørene har ofte så mange filmer at de må satse på bare én av dem som sin kandidat til beste utenlandske film. Dermed svekkes sjansene for hver enkelt film fra den distributøren til å bli nominert.

Oscar-nominasjonene offentliggjøres 27. januar, mens selve Oscar-utdelingen finner sted 29. februar 2004. Bent Hamers Salmer fra kjøkkenet konkurrerer med 55 filmer om å vinne Oscar for beste utenlandske film. Det er det høyeste antall påmeldte kandidater i denne kategorien noensinne.

Oscar-nomineringens råkjør

Denne uken reiser Bent Hamer til Los Angeles for å vise Salmer fra Kjøkkenet for Oscar-akademiets medlemmer. Men spillet om Oscar kan fortone seg som et brutalt og kaotisk råkjør, forteller Stine Oppegaard i Norsk Filminstitutt.

Denne uken reiser Bent Hamer til Los Angeles for å vise Salmer fra Kjøkkenet for Oscar-akademiets medlemmer. Men spillet om Oscar kan fortone seg som et brutalt og kaotisk råkjør, forteller Stine Oppegaard i Norsk Filminstitutt.

Det verserer mange rykter rundt den årlige Oscar-utdelingen og det spillet som foregår i kulissene. Det toppet seg for to år siden da det ble avslørt at en av de store distributørene hadde bestilt ”drittpakker” for å svekke kandidaturet til storfavoritten Beautiful Life.

Det kom samtidig fram at de store aktørene bruker til sammen hundrevis av millioner på Oscar-racet nettopp fordi det ikke bare gir prestisje å vinne, men også betydelige inntekter.

Kategorien for beste utenlandske film tilhører kanskje ikke de mest prestisjefylte, men er minst like viktig for de filmene det gjelder. Og den er også forbundet med spekulasjoner. Som at det bare er eldre medlemmer av akademiet som får sett de utenlandske filmen fordi de er de eneste som har tid til det.

Stine Oppgaard har fulgt Oscar-racet i noen år som utenlandsansvarlig for spillefilm i Norsk filminstitutt. Hun sitter dessuten i den norske komitéen som velger den norske kandidaten. For de fleste av de norske filmene som blir plukket ut, kan prosessen fram til en eventuell nominering fortone seg som både uoversiktelig og kaotisk, mener hun. Men i tilfellet med Salmer fra kjøkkenet har hun ikke måttet følge opp filmen i samme omfang som da fjorårets kandidat, Tyven tyven, var norsk deltaker. For filmen har allerede en amerikansk distributør og ikke minst publisist – noe som er helt essensielt om man skal bli lagt merke til.

-Bent Hamer drar nå over til Los Angeles for blant annet å vise filmen under Det amerikanske filminstituttets festival, AFI Fest. Festivalen er strategisk plassert tidsmessig i forhold til Oscar-racet. Visningene på festivalen kan derfor betraktes som «gratis» visninger for de av akademiets medlemmer som måtte ønske å se filmen, i tillegg til at det er en fin plattform dersom regissøren selv er tilstede og kan drive PR for filmen ved å stille opp på intervjuer.

Det er ifølge Oppegaard publisisten som kan utøve innflytelse over akademiets medlemmer gjennom sine framstøt.

-En god publisist er helt nødvendig og koster penger. Norske produsenter har de siste årene brukt Fredell Pogodin (i Fredell Pogodin Associates) og er godt fornøyd med henne. Det er hun som plasserer annonsering i viktige publikasjoner som Variety og Hollywood Reporter.

På AFI fest vil Hamer også få god hjelp av distributøren Independent Film Channel som kjøpte de amerikanske rettighetene allerede under filmfestivalen i Cannes, og startet sitt lanseringsarbeid i forbindelse med at filmen også var invitert til Toronto, forteller Oppegaard.

Men distributør og produsent vil også benytte en annen mulighet under sitt opphold i LA til å få vist filmen i forkant av nominasjonsprosessen.

– Salmer fra kjøkkenet er også påmeldt til Golden Globe som er prisen som hvert år deles ut av Hollywood Foreign Press Association. Denne visningen er strategisk lagt opp til den samme helgen Bent Hamer er i Los Angeles for å presentere filmen på AFI Fest. Det er tradisjon for at filmer som får oppmerksomhet blandt HFPA-medlemmene ofte også når høyt opp i tet i forhold til Oscar-nominasjoner, forteller hun.

Å få de fleste av akademiets medlemmer til å se en nominert film er ikke så enkelt som man skulle tro. Og regelverket for hva som kvalifiserer til en visning har vært diffust. Akademiets medlemmer består blant annet av personer som jobber for bestemte studioer, og de vil selvsagt stemme på sine filmer. Men for å stemme må man ha sett alle filmene – og holder det da å ha sett filmen på eget kontor?

– Det er mange eksempler på at enkelte studioer har samlet alle sine ansatte til en visning av filmene på kontoret, slik at de på den måten utnytter systemet. Men det er selvsagt på kino man bør se filmene, mener Oppegaard.

Det var for å stramme inn på reglene at Akademiet i år ikke ville sende ut visningskopier på video – noe som har forårsaket sterke reaksjoner fra de som mener at det vil bare ramme de uavhengige produksjonene utenfor studioene.

Et annet lurt triks noen av studioene har benyttet er å kjøpe opp konkurrerende filmer, kan Oppegaard fortelle.

-Man skulle kanskje tro at det ville lønne seg å ha en stor og mektig distributør i ryggen. Men disse aktørene har ofte så mange filmer at de må satse på bare én av dem som sin kandidat til beste utenlandske film. Dermed svekkes sjansene for hver enkelt film fra den distributøren til å bli nominert.

Oscar-nominasjonene offentliggjøres 27. januar, mens selve Oscar-utdelingen finner sted 29. februar 2004. Bent Hamers Salmer fra kjøkkenet konkurrerer med 55 filmer om å vinne Oscar for beste utenlandske film. Det er det høyeste antall påmeldte kandidater i denne kategorien noensinne.

MENY