For å dyrke fram flere kvinnelige regissører vil den britiske filmbransjen utplassere dem på profilerte filmprosjekter gjennom en såkalt mentor-ordning. Men enkelte er kritiske til ordningen.
For å dyrke fram flere kvinnelige regissører vil den britiske filmbransjen utplassere dem på profilerte filmprosjekter gjennom en såkalt mentor-ordning. Men enkelte er kritiske til ordningen.
For å dyrke fram flere kvinnelige regissører vil den britiske filmbransjen utplassere dem på profilerte filmprosjekter gjennom en såkalt mentor-ordning. Men enkelte er kritiske til ordningen.
I Oscar-utdelingens 75-årige historie har bare to kvinnelige regissører blitt nominert til kategorien ”beste regissør”. Ironisk nok var ingen av dem amerikanere: Italienske Linda Wertmüller ble nominert for Seven Beauties i 1976 og Jane Campion (se foto) fra New Zealand for Piano i 1993. Faktum er at en kvinne aldri har vunnet en Oscar innen denne kategorien. For å bøte på dette misforholdet har den suksessfulle britiske filmindustrien igangsatt hva de kaller en mentor-ordning. Directing Change, som ordningen heter, ble nylig lansert av Women in Film and Television (WFT) i samarbeid med United International Pictures (UIP). Målet i første omgang er å utplassere to talenter hvert år i sentrale posisjoner på en stor internasjonal filmproduksjon av en profilert regissør.
Til Observer kan Jane Cussons fra WFT fortelle at det finnes flere kvinnelige regissører i britisk film enn før, men forsvinnende få av dem får laget spillefilm. De jobber som regel med såpeserier og barneprogrammer, enkelte med kvalitetsdrama for TV. Men av en eller annen grunn er det ingen av dem som får prøve seg på den neste ”Fire bryllup og en gravferd”
Så langt har en rekke profilerte filmskapere meldt seg på som mentorer. Men bortsett fra Jane Campion og Gurinder Chada (Bend it like Beckham) er de alle menn: Stephen Frears, Michael Winterbottom, Roger Mitchell og John Maddon, m.fl. Mange ville sikkert ofret mye for å ha disse spektakulære talentene som mentorer. Men mentor-ordningen har også blitt utsatt for kritikk fra flere kvinnelige filmskapere. Regissøren Allison Murray sier til Observer at en kvinnelig mentor for mannlige medlemmer av britiske filmstaber kunne vært mer på sin plass. ”Det er ikke jeg som har problemer med å være kvinnelig filmskaper”.
Andre stiller seg avvisende til det å gi kvinner en vernet posisjon og mener det bare vil virke mot sin hensikt.
Les hele saken: Breaking the celluloid ceiling
For å dyrke fram flere kvinnelige regissører vil den britiske filmbransjen utplassere dem på profilerte filmprosjekter gjennom en såkalt mentor-ordning. Men enkelte er kritiske til ordningen.
For å dyrke fram flere kvinnelige regissører vil den britiske filmbransjen utplassere dem på profilerte filmprosjekter gjennom en såkalt mentor-ordning. Men enkelte er kritiske til ordningen.
I Oscar-utdelingens 75-årige historie har bare to kvinnelige regissører blitt nominert til kategorien ”beste regissør”. Ironisk nok var ingen av dem amerikanere: Italienske Linda Wertmüller ble nominert for Seven Beauties i 1976 og Jane Campion (se foto) fra New Zealand for Piano i 1993. Faktum er at en kvinne aldri har vunnet en Oscar innen denne kategorien. For å bøte på dette misforholdet har den suksessfulle britiske filmindustrien igangsatt hva de kaller en mentor-ordning. Directing Change, som ordningen heter, ble nylig lansert av Women in Film and Television (WFT) i samarbeid med United International Pictures (UIP). Målet i første omgang er å utplassere to talenter hvert år i sentrale posisjoner på en stor internasjonal filmproduksjon av en profilert regissør.
Til Observer kan Jane Cussons fra WFT fortelle at det finnes flere kvinnelige regissører i britisk film enn før, men forsvinnende få av dem får laget spillefilm. De jobber som regel med såpeserier og barneprogrammer, enkelte med kvalitetsdrama for TV. Men av en eller annen grunn er det ingen av dem som får prøve seg på den neste ”Fire bryllup og en gravferd”
Så langt har en rekke profilerte filmskapere meldt seg på som mentorer. Men bortsett fra Jane Campion og Gurinder Chada (Bend it like Beckham) er de alle menn: Stephen Frears, Michael Winterbottom, Roger Mitchell og John Maddon, m.fl. Mange ville sikkert ofret mye for å ha disse spektakulære talentene som mentorer. Men mentor-ordningen har også blitt utsatt for kritikk fra flere kvinnelige filmskapere. Regissøren Allison Murray sier til Observer at en kvinnelig mentor for mannlige medlemmer av britiske filmstaber kunne vært mer på sin plass. ”Det er ikke jeg som har problemer med å være kvinnelig filmskaper”.
Andre stiller seg avvisende til det å gi kvinner en vernet posisjon og mener det bare vil virke mot sin hensikt.
Les hele saken: Breaking the celluloid ceiling