Opptakene til Mors Elling ble gjort med ny og banebrytende teknologi som produsenten Maipo også bruker på sine neste to filmer.

Opptakene til Mors Elling ble gjort med ny og banebrytende teknologi som produsenten Maipo også bruker på sine neste to filmer.
Opptakene til Mors Elling ble gjort med ny og banebrytende teknologi som produsenten Maipo også bruker på sine neste to filmer.
Mors Elling er en av de aller første spillefilmene i verden som er tatt opp med en ny teknikk i kombinasjon med såkalt High Definition Video. Ifølge regissør Eva Isaksen innebærer det at man monterer en adapter, eller forsats, på kameraet slik at man samtidig kan ta i bruk tradisjonell filmoptikk.
– Det som gjør at video ofte får et flatt preg er jo det at optikken ikke er god nok. Alt blir like skarpt. Du får ingen dybdefølelse, men med denne adapteren har vi altså vært i stand til å bruke god, gammeldags filmoptikk, og når vi blåser opp videoen må jeg si det ligner faretruende mye på 35mm-bilder. En av lyssetterne våre mente at dette kan du innbille hvem som helst at er ekte film.
Hvorfor norsk film og produksjonsselskapet Maipo ligger i forkant med denne teknikken skyldes ifølge Isaksen at norske Scancam var tidlig ute med å kjøpe det banebrytende utstyret fra den tyske produsenten som har utviklet det. Men teknologien befinner seg fortsatt på et prøvestadie og filmteamet bak Elling var lenge nervøse hvor hvordan den ville tåle overgangen til klimaet på Mallorca – der filmen i hovedsak er innspilt.
– Vi fikk sett en god del tester med utstyret og gjorde et par selv. Og da Scancam bestemte seg for å kjøpe utstyret, tok vi sjansen. Men vi var litt nervøse. Teknikken innebærer mye skjør optikk, og hvordan ville den tåle luftfuktigheten på Mallorca og sanden? Heldigvis gikk det fint.
Også Maipos neste prosjekter, Bare Bea og Den misunnelige frisør, skytes med denne spesielle teknikken. Førstnevnte er ferdig med opptaksfasen, mens Den misunnelige frisør gikk i opptak i september. Maipo planla opprinnelig å projisere Mors Elling med HD-projektor, men tiden ble ifølge produsent Ivar Køhn for knapp til det. Men målet er å gjøre det når Bare Bea skal ha premiere.
Les mer om innspillingsprosessen i neste nummer av Rush Print som kommer om to uker.
Opptakene til Mors Elling ble gjort med ny og banebrytende teknologi som produsenten Maipo også bruker på sine neste to filmer.
Opptakene til Mors Elling ble gjort med ny og banebrytende teknologi som produsenten Maipo også bruker på sine neste to filmer.
Mors Elling er en av de aller første spillefilmene i verden som er tatt opp med en ny teknikk i kombinasjon med såkalt High Definition Video. Ifølge regissør Eva Isaksen innebærer det at man monterer en adapter, eller forsats, på kameraet slik at man samtidig kan ta i bruk tradisjonell filmoptikk.
– Det som gjør at video ofte får et flatt preg er jo det at optikken ikke er god nok. Alt blir like skarpt. Du får ingen dybdefølelse, men med denne adapteren har vi altså vært i stand til å bruke god, gammeldags filmoptikk, og når vi blåser opp videoen må jeg si det ligner faretruende mye på 35mm-bilder. En av lyssetterne våre mente at dette kan du innbille hvem som helst at er ekte film.
Hvorfor norsk film og produksjonsselskapet Maipo ligger i forkant med denne teknikken skyldes ifølge Isaksen at norske Scancam var tidlig ute med å kjøpe det banebrytende utstyret fra den tyske produsenten som har utviklet det. Men teknologien befinner seg fortsatt på et prøvestadie og filmteamet bak Elling var lenge nervøse hvor hvordan den ville tåle overgangen til klimaet på Mallorca – der filmen i hovedsak er innspilt.
– Vi fikk sett en god del tester med utstyret og gjorde et par selv. Og da Scancam bestemte seg for å kjøpe utstyret, tok vi sjansen. Men vi var litt nervøse. Teknikken innebærer mye skjør optikk, og hvordan ville den tåle luftfuktigheten på Mallorca og sanden? Heldigvis gikk det fint.
Også Maipos neste prosjekter, Bare Bea og Den misunnelige frisør, skytes med denne spesielle teknikken. Førstnevnte er ferdig med opptaksfasen, mens Den misunnelige frisør gikk i opptak i september. Maipo planla opprinnelig å projisere Mors Elling med HD-projektor, men tiden ble ifølge produsent Ivar Køhn for knapp til det. Men målet er å gjøre det når Bare Bea skal ha premiere.
Les mer om innspillingsprosessen i neste nummer av Rush Print som kommer om to uker.