John M. Jacobsen er vår mest framgangsrike filmprodusent. Hva er hemmeligheten bak hans suksess og hvorfor har hans type produsent vært mangelvare i norsk film?
John M. Jacobsen er vår mest framgangsrike filmprodusent. Hva er hemmeligheten bak hans suksess og hvorfor har hans type produsent vært mangelvare i norsk film?
John M. Jacobsen er vår mest framgangsrike filmprodusent. Hva er hemmeligheten bak hans suksess og hvorfor har hans type produsent vært mangelvare i norsk film?
– Han er den mest suksessrike produsent i norsk filmhistorie, sier Per Haddal, kritiker i Aftenposten, om produsenten som neste uke er kinoaktuell med Kvinnen i mitt liv (se foto).
– Han har teft og talent, meget velutviklede analytiske evner og grundige kunnskaper, samt en enorm appetitt på business-siden. Han er genuint opptatt av at fortellingen treffer flest mulig. Han har fingerspissfølelse, gjør gode grep og bommer sjelden. Han driver med en form for kontrollert galskap og makter å gå løs på store oppgaver.
Men Haddal påpeker at Jacobsen ikke er helt unik.
– Slike produsenter har ikke vært helt mangelvare. Han har lært mye av Otto Carlmar – verdien av å legge opp velkalkulerte, velforberedte produksjoner.
Men sjeldne evner vil han tilskrive Jacobsen.
– Han har denne merkelige kreativiteten og behersker forretningssiden parallelt med kunstnerevnen, en kombinasjon ikke altfor utbredt.
På 1980-tallet fikk Haddal en telefon fra en ivrig produsent.
– Jacobsen ringte meg fra et laboratorium i London og sa: ”Dette er fantastisk – en samisk film på 70mm”. Jeg trodde han var blitt gal. Men Veiviseren ble jo bra, den. At en ukjent fyr velger å lage film om et samisk sagn som første norske film noensinne på 70mm og samtidig komme ned på jorda med en pen verdenssuksess, er fantastisk, mener Haddal.
– Man fikk ikke tilskudd til markedsføring da Jacobsen begynte som produsent, forteller Tom Remlov, produsent i Dinamo og leder av produsentlinja på filmskolen i Lillehammer.
– Veldig langsomt har betoningen av markedsføringen økt, fortsetter Remlov, som mener at en unik kunnskap og erfaring fra distribusjon har vært sentralt for Jacobsens suksess.
– Jacobsen kommer fra distribusjon, der utgangspunktet har vært en befatning med og forståelse for publikum. Det har vært en mangelvare i norsk film.
Gunstige økonomiske muligheter har han også hatt.
– Gjennom sin tilgang til egenkapital som en del av SF-systemet har han hatt muligheter andre produsenter ikke har hatt. Det er godt å ha en investor med seg.
Men noen ære vil han ikke frata Jacobsen.
– Han har en genuin kjærlighet til film og et ønske om å lage kun de filmene han ønsker å se selv. Det høres ut som en banal selvfølgelighet, og det er det. Men det burde det være for alle produsenter – mange gir seg i kast med ting de ikke har tro på, forteller Remlov.
Vigdis Lian, direktør i Norsk Filminstitutt som nylig feiret Jacobsens med et festskrift, bifaller lovordene.
– John har vært stedig og har hatt sitt mål for øye. Han er en del av Carlmar-tradisjonen han selv henviser til: Kynisk, men samtidig med et godt øye for talenter. Han er dessuten nysgjerrig og lyttende – som er en god kombinasjon, sier Lian.
John M. Jacobsen er vår mest framgangsrike filmprodusent. Hva er hemmeligheten bak hans suksess og hvorfor har hans type produsent vært mangelvare i norsk film?
John M. Jacobsen er vår mest framgangsrike filmprodusent. Hva er hemmeligheten bak hans suksess og hvorfor har hans type produsent vært mangelvare i norsk film?
– Han er den mest suksessrike produsent i norsk filmhistorie, sier Per Haddal, kritiker i Aftenposten, om produsenten som neste uke er kinoaktuell med Kvinnen i mitt liv (se foto).
– Han har teft og talent, meget velutviklede analytiske evner og grundige kunnskaper, samt en enorm appetitt på business-siden. Han er genuint opptatt av at fortellingen treffer flest mulig. Han har fingerspissfølelse, gjør gode grep og bommer sjelden. Han driver med en form for kontrollert galskap og makter å gå løs på store oppgaver.
Men Haddal påpeker at Jacobsen ikke er helt unik.
– Slike produsenter har ikke vært helt mangelvare. Han har lært mye av Otto Carlmar – verdien av å legge opp velkalkulerte, velforberedte produksjoner.
Men sjeldne evner vil han tilskrive Jacobsen.
– Han har denne merkelige kreativiteten og behersker forretningssiden parallelt med kunstnerevnen, en kombinasjon ikke altfor utbredt.
På 1980-tallet fikk Haddal en telefon fra en ivrig produsent.
– Jacobsen ringte meg fra et laboratorium i London og sa: ”Dette er fantastisk – en samisk film på 70mm”. Jeg trodde han var blitt gal. Men Veiviseren ble jo bra, den. At en ukjent fyr velger å lage film om et samisk sagn som første norske film noensinne på 70mm og samtidig komme ned på jorda med en pen verdenssuksess, er fantastisk, mener Haddal.
– Man fikk ikke tilskudd til markedsføring da Jacobsen begynte som produsent, forteller Tom Remlov, produsent i Dinamo og leder av produsentlinja på filmskolen i Lillehammer.
– Veldig langsomt har betoningen av markedsføringen økt, fortsetter Remlov, som mener at en unik kunnskap og erfaring fra distribusjon har vært sentralt for Jacobsens suksess.
– Jacobsen kommer fra distribusjon, der utgangspunktet har vært en befatning med og forståelse for publikum. Det har vært en mangelvare i norsk film.
Gunstige økonomiske muligheter har han også hatt.
– Gjennom sin tilgang til egenkapital som en del av SF-systemet har han hatt muligheter andre produsenter ikke har hatt. Det er godt å ha en investor med seg.
Men noen ære vil han ikke frata Jacobsen.
– Han har en genuin kjærlighet til film og et ønske om å lage kun de filmene han ønsker å se selv. Det høres ut som en banal selvfølgelighet, og det er det. Men det burde det være for alle produsenter – mange gir seg i kast med ting de ikke har tro på, forteller Remlov.
Vigdis Lian, direktør i Norsk Filminstitutt som nylig feiret Jacobsens med et festskrift, bifaller lovordene.
– John har vært stedig og har hatt sitt mål for øye. Han er en del av Carlmar-tradisjonen han selv henviser til: Kynisk, men samtidig med et godt øye for talenter. Han er dessuten nysgjerrig og lyttende – som er en god kombinasjon, sier Lian.