Salmer en salgssuksess

Utenlandske distributører i Cannes slåss om Salmer fra Kjøkkenet. Et titalls land har kjøpt distribusjon på filmen, enda flere forhandler nå om oppkjøp.

Utenlandske distributører i Cannes slåss om Salmer fra Kjøkkenet. Et titalls land har kjøpt distribusjon på filmen, enda flere forhandler nå om oppkjøp.

Det gikk nesten på knyttnevene løs da Bent Hamers film Salmer fra kjøkkenet ble vist på markedet i Cannes på søndag og igår. Utenlandske distributører sto i kø for å slippe inn på visningen av hva mange har begynt å omtale som festivalens store kult-suksess. Men bare de med tung oppkjøpsmyndighet, eller såkalt ”buyer card”, fikk slippe inn, ifølge Stine Oppegård, utenlandsansvarlig i Norsk Filminstitutt. Sammen med salgsagenten Celluloid Dreams kunne hun bare fryde seg over alle budene Salmer ble overrøst med.

-Salget går kjempebra, med bud fra hele verden. Mange byr over hverandre. Det er tydelig at Salmer er blitt en av filmene på festivalen som folk snakker om.

Gode kritikker i bransjebibler som Variety og Screen, samt en plassering på The Guardians ”ti på topp”, har nok også bidratt til pågangen. I søndagens utgave av den samme Guardian ble Salmer verdiget et eget oppslag, der Hamer ble utropt til en original filmskaper og noe av et kult-fenomen (les saken: The Guardian)

Det er ennå ikke klart nøyaktig hvor mange land som har kjøpt kinorettighetene til Salmer, men ifølge Oppegård er rettighetene til følgende land etter all sannsynlighet ferdigforhandlet: Canada, Italia, Benelux-landene, Sveits, Hellas, Israel, Norden, Tyskland, Storbritannia, Frankrike, Japan, Mexico og Brasil. Sent i går kveld satt salgsagenten i forhandlinger med representanter for det amerikanske og østeuropeiske markedet.

Salgsagenten Celuloid Dreams representerer hele 12 filmer i det offisielle programmet i Cannes, med fire filmer i hovedkonkurransen, fire i Quinzaine (blant annet Salmer) og 2 i kritikerprogrammet Kritikeruken. Men ingen av filmene har foreløpig solgt så bra som Salmer fra kjøkkenet.

Salmer en salgssuksess

Utenlandske distributører i Cannes slåss om Salmer fra Kjøkkenet. Et titalls land har kjøpt distribusjon på filmen, enda flere forhandler nå om oppkjøp.

Utenlandske distributører i Cannes slåss om Salmer fra Kjøkkenet. Et titalls land har kjøpt distribusjon på filmen, enda flere forhandler nå om oppkjøp.

Det gikk nesten på knyttnevene løs da Bent Hamers film Salmer fra kjøkkenet ble vist på markedet i Cannes på søndag og igår. Utenlandske distributører sto i kø for å slippe inn på visningen av hva mange har begynt å omtale som festivalens store kult-suksess. Men bare de med tung oppkjøpsmyndighet, eller såkalt ”buyer card”, fikk slippe inn, ifølge Stine Oppegård, utenlandsansvarlig i Norsk Filminstitutt. Sammen med salgsagenten Celluloid Dreams kunne hun bare fryde seg over alle budene Salmer ble overrøst med.

-Salget går kjempebra, med bud fra hele verden. Mange byr over hverandre. Det er tydelig at Salmer er blitt en av filmene på festivalen som folk snakker om.

Gode kritikker i bransjebibler som Variety og Screen, samt en plassering på The Guardians ”ti på topp”, har nok også bidratt til pågangen. I søndagens utgave av den samme Guardian ble Salmer verdiget et eget oppslag, der Hamer ble utropt til en original filmskaper og noe av et kult-fenomen (les saken: The Guardian)

Det er ennå ikke klart nøyaktig hvor mange land som har kjøpt kinorettighetene til Salmer, men ifølge Oppegård er rettighetene til følgende land etter all sannsynlighet ferdigforhandlet: Canada, Italia, Benelux-landene, Sveits, Hellas, Israel, Norden, Tyskland, Storbritannia, Frankrike, Japan, Mexico og Brasil. Sent i går kveld satt salgsagenten i forhandlinger med representanter for det amerikanske og østeuropeiske markedet.

Salgsagenten Celuloid Dreams representerer hele 12 filmer i det offisielle programmet i Cannes, med fire filmer i hovedkonkurransen, fire i Quinzaine (blant annet Salmer) og 2 i kritikerprogrammet Kritikeruken. Men ingen av filmene har foreløpig solgt så bra som Salmer fra kjøkkenet.

MENY