Hvorfor skal Hamer til Cannes?

Det er andre gang Bent Hamer er kommet med i Cannes. Men hva slags program er det han egentlig har havnet i?

Det er andre gang Bent Hamer er kommet med i Cannes. Men hva slags program er det han egentlig har havnet i?

Når Bent Hamers film Salmer fra kjøkkenet nå er kommet med Quinzaine des Realisateurs, er det en begivenhet på linje med den gangen Budbringeren og Insomnia var med i kritikeruken i 1997, eller da Hamers debutfilm Eggs var med i nettopp Quinzaine i 1995.

Men hva slags sideprogram er egentlig Quinzaine, og hvordan kan man rangere det i forhold til hovedprogrammet, der ingen norsk filmskaper har vært med siden Anja Breien deltok med Arven i 1979? Jan Erik Holst er avdelingsdirektør i Utlandsavdelingen i Norsk Filminstitutt, som markedsfører norsk film i utlandet. Han kan fortelle at Quinzaine representerer et alternativ til hovedprogrammet, med fokus på filmskapere med særpreg.

– Quinzaine er et ”regissørenes program” i større grad enn hovedprogrammet. Det oppstod etter det opprør som en ny generasjon franske filmskapere gjorde mot festivalen på slutten av 1960-tallet. Motivet bak etableringen av Quinzaine var å slippe til de regissørene som ble ansett som for ”smale” eller ”vanskelige” av hovedprogrammet – som den gangen viste nesten bare store kommersielle filmer.

Holst framhever Quinzaine for programmets nysgjerrighet overfor nye stemmer og vilje til å følge opp de filmskaperne som har vært der før. Det er noe som denne gangen har kommet Bent Hamer og Salmer fra kjøkkenet til gode, mener han. – Da Bent Hamer kom med i Quinzaine i 1995 med debutfilmen Eggs, ble programledelsen oppmerksom på hans talent. Det gjorde det enklere å få vist Salmer fra kjøkkenet i denne omgang.

Hvorfor skal Hamer til Cannes?

Det er andre gang Bent Hamer er kommet med i Cannes. Men hva slags program er det han egentlig har havnet i?

Det er andre gang Bent Hamer er kommet med i Cannes. Men hva slags program er det han egentlig har havnet i?

Når Bent Hamers film Salmer fra kjøkkenet nå er kommet med Quinzaine des Realisateurs, er det en begivenhet på linje med den gangen Budbringeren og Insomnia var med i kritikeruken i 1997, eller da Hamers debutfilm Eggs var med i nettopp Quinzaine i 1995.

Men hva slags sideprogram er egentlig Quinzaine, og hvordan kan man rangere det i forhold til hovedprogrammet, der ingen norsk filmskaper har vært med siden Anja Breien deltok med Arven i 1979? Jan Erik Holst er avdelingsdirektør i Utlandsavdelingen i Norsk Filminstitutt, som markedsfører norsk film i utlandet. Han kan fortelle at Quinzaine representerer et alternativ til hovedprogrammet, med fokus på filmskapere med særpreg.

– Quinzaine er et ”regissørenes program” i større grad enn hovedprogrammet. Det oppstod etter det opprør som en ny generasjon franske filmskapere gjorde mot festivalen på slutten av 1960-tallet. Motivet bak etableringen av Quinzaine var å slippe til de regissørene som ble ansett som for ”smale” eller ”vanskelige” av hovedprogrammet – som den gangen viste nesten bare store kommersielle filmer.

Holst framhever Quinzaine for programmets nysgjerrighet overfor nye stemmer og vilje til å følge opp de filmskaperne som har vært der før. Det er noe som denne gangen har kommet Bent Hamer og Salmer fra kjøkkenet til gode, mener han. – Da Bent Hamer kom med i Quinzaine i 1995 med debutfilmen Eggs, ble programledelsen oppmerksom på hans talent. Det gjorde det enklere å få vist Salmer fra kjøkkenet i denne omgang.

MENY