Den eksterne film og TV-bransjen mener TV-kanalene utnytter dem grovt ved å tilby småpenger for produksjoner. Og NRK er verstingen i klassen.
Den eksterne film og TV-bransjen mener TV-kanalene utnytter dem grovt ved å tilby småpenger for produksjoner. Og NRK er verstingen i klassen.
Den eksterne film og TV-bransjen mener TV-kanalene utnytter dem grovt ved å tilby småpenger for produksjoner. Og NRK er verstingen i klassen.
Når kort- og dokumentarfilmskapere kjøper arkivstoff til sine filmer av TV-kanalene, må de betale over 15 000 kroner minuttet for tjenesten. Når TV-kanalene kjøper ferdige kort- og dokumentarfilmer, betaler de 2000 kroner minuttet. Hvor ligger rimeligheten i dette misforholdet, spør regissør Lisbeth Dreyer i Bergen Film i et innlegg som nå er publisert på Rush Prints hjemmeside (se link nedenfor).
Ifølge Dreyer stjeler TV-kanalene fra de offentlige filmmidlene ved å utnytte sin monopolsituasjon når de byr langt under markedspris for eksterne produksjoner.
Hun trekker fram en produksjon hun selv nylig var med på som eksempel:
–Vi ble tilbudt i underkant av 1000 kroner minuttet av NRK for en time lang dokumentar med halvannen million i budsjett – noe som utgjorde 1/30-del av totalbudsjettet. Dette kan de gjøre fordi de vet at vi ikke har noe valg, siden vi er avhengige av distribusjonsavtale for å få offentlig filmstøtte.
NRK vil overhode ikke forhandle med filmbransjens organisasjoner, forteller Dreyer, verken om innkjøpspriser eller frilanshonorarer, og begrunner det med at det ikke er relevant for dem. TV2 behandler eksterne produsenter litt mer anstendig, mener Dreyer.
–De går tyngre inn i færre produksjoner. Men prismessig legger de seg på samme nivå. Derfor er det blitt slik at de store tv-kanalene i større grad enn Filmfondet dikterer hvilke dokumentarfilmer som skal lages.
Løsningen er ifølge Dreyer en mer bevisst politisk styring når det gjelder vilkårene for distribusjon. Man kan ikke overlate det utelukkende til markedet.
Dreyer synes det er underlig at minuttprisen for nyhetsreportasjer ligger høyere enn for kort- og dokumentarfilm. ”Journalistikk” regnes altså som mer verdifullt for TV-kanalene, konstaterer hun.
Leder i Norsk Filmforbund, Kjetil Hervik, er oppgitt over særlig NRKs håndtering av slike eksterne produksjoner.
– Det føyer seg bare inn i rekken av merkverdigheter fra NRKs side. Det er vanskelig å forstå hvorfor de overkjører eksterne aktører til de grader, ved å tilby dem så forsvinnende lite. Bare se på det nye programkonseptet ”Kortklipt” NRK planlegger: Der skal filmskapere få lov til å vise sine filmer gratis!
Les Dreyers innlegg her: TV-kanalene snylter på…
Den eksterne film og TV-bransjen mener TV-kanalene utnytter dem grovt ved å tilby småpenger for produksjoner. Og NRK er verstingen i klassen.
Den eksterne film og TV-bransjen mener TV-kanalene utnytter dem grovt ved å tilby småpenger for produksjoner. Og NRK er verstingen i klassen.
Når kort- og dokumentarfilmskapere kjøper arkivstoff til sine filmer av TV-kanalene, må de betale over 15 000 kroner minuttet for tjenesten. Når TV-kanalene kjøper ferdige kort- og dokumentarfilmer, betaler de 2000 kroner minuttet. Hvor ligger rimeligheten i dette misforholdet, spør regissør Lisbeth Dreyer i Bergen Film i et innlegg som nå er publisert på Rush Prints hjemmeside (se link nedenfor).
Ifølge Dreyer stjeler TV-kanalene fra de offentlige filmmidlene ved å utnytte sin monopolsituasjon når de byr langt under markedspris for eksterne produksjoner.
Hun trekker fram en produksjon hun selv nylig var med på som eksempel:
–Vi ble tilbudt i underkant av 1000 kroner minuttet av NRK for en time lang dokumentar med halvannen million i budsjett – noe som utgjorde 1/30-del av totalbudsjettet. Dette kan de gjøre fordi de vet at vi ikke har noe valg, siden vi er avhengige av distribusjonsavtale for å få offentlig filmstøtte.
NRK vil overhode ikke forhandle med filmbransjens organisasjoner, forteller Dreyer, verken om innkjøpspriser eller frilanshonorarer, og begrunner det med at det ikke er relevant for dem. TV2 behandler eksterne produsenter litt mer anstendig, mener Dreyer.
–De går tyngre inn i færre produksjoner. Men prismessig legger de seg på samme nivå. Derfor er det blitt slik at de store tv-kanalene i større grad enn Filmfondet dikterer hvilke dokumentarfilmer som skal lages.
Løsningen er ifølge Dreyer en mer bevisst politisk styring når det gjelder vilkårene for distribusjon. Man kan ikke overlate det utelukkende til markedet.
Dreyer synes det er underlig at minuttprisen for nyhetsreportasjer ligger høyere enn for kort- og dokumentarfilm. ”Journalistikk” regnes altså som mer verdifullt for TV-kanalene, konstaterer hun.
Leder i Norsk Filmforbund, Kjetil Hervik, er oppgitt over særlig NRKs håndtering av slike eksterne produksjoner.
– Det føyer seg bare inn i rekken av merkverdigheter fra NRKs side. Det er vanskelig å forstå hvorfor de overkjører eksterne aktører til de grader, ved å tilby dem så forsvinnende lite. Bare se på det nye programkonseptet ”Kortklipt” NRK planlegger: Der skal filmskapere få lov til å vise sine filmer gratis!
Les Dreyers innlegg her: TV-kanalene snylter på…