Den norske barnefilmen må reddes fra nostalgi og romantisering, er utgangspunktet for en ny satsing på barnefilm.

Den norske barnefilmen må reddes fra nostalgi og romantisering, er utgangspunktet for en ny satsing på barnefilm.
Den norske barnefilmen må reddes fra nostalgi og romantisering, er utgangspunktet for en ny satsing på barnefilm.
Vi må befri den norske barnefilmen fra nostalgi og romantisering, slik vi voksne har for vane å se på barndommen, mener dramaturgene Erlend Loe og Per Nielsen. Sammen skal de lede en skrivebasert seminarserie hos Norsk Filmutvikling, der målet er å fortelle fra barnas perspektiv i nåtid.
– Vi må skrive i barns øyehøyde og skape en overenskomst med dem, sier Per Nielsen, som selv har bakgrunn som dramaturg på en rekke danske dogmefilmer.
Kurset har fått den foreløpige tittelen ”kulifisering av barnefilm”, men er likevel ikke noe krampeaktig forsøk på å tekkes de små. Det handler ifølge kurslederne om å gjøre barnefilmen attraktiv for norske filmskapere og ikke bare redusere den til noe kulturministre bruker i sine festtaler. Seminaret går over tre dager i løpet av seks måneder, der man tar utgangspunkt i synopsis-, treatment- og manusfasen. Filmutviklingen ber sine brukere om å følge med på nettsidene for søknadsfrist og endelig dato/sted.
Fram til da kan du jo lese Arne Svingens oppgjør med den norske barnefilmen her på Rush Prints hjemmeside:
Den norske barnefilmen må reddes fra nostalgi og romantisering, er utgangspunktet for en ny satsing på barnefilm.
Den norske barnefilmen må reddes fra nostalgi og romantisering, er utgangspunktet for en ny satsing på barnefilm.
Vi må befri den norske barnefilmen fra nostalgi og romantisering, slik vi voksne har for vane å se på barndommen, mener dramaturgene Erlend Loe og Per Nielsen. Sammen skal de lede en skrivebasert seminarserie hos Norsk Filmutvikling, der målet er å fortelle fra barnas perspektiv i nåtid.
– Vi må skrive i barns øyehøyde og skape en overenskomst med dem, sier Per Nielsen, som selv har bakgrunn som dramaturg på en rekke danske dogmefilmer.
Kurset har fått den foreløpige tittelen ”kulifisering av barnefilm”, men er likevel ikke noe krampeaktig forsøk på å tekkes de små. Det handler ifølge kurslederne om å gjøre barnefilmen attraktiv for norske filmskapere og ikke bare redusere den til noe kulturministre bruker i sine festtaler. Seminaret går over tre dager i løpet av seks måneder, der man tar utgangspunkt i synopsis-, treatment- og manusfasen. Filmutviklingen ber sine brukere om å følge med på nettsidene for søknadsfrist og endelig dato/sted.
Fram til da kan du jo lese Arne Svingens oppgjør med den norske barnefilmen her på Rush Prints hjemmeside: