Var Snømannen aldri på vei til Stockholm?

Var Snømannen aldri på vei til Stockholm?

Hvor skal filmversjonen av Jo Nesbøs «Snømannen» spilles inn? Spørsmålet har vært omdiskutert siden planene om filmatisering først ble kjent, og skjøt for alvor fart på vårparten i fjor. Da kom nyheten om at den svenske regissøren Tomas Alfredson, kjent for filmer som La den rette komme inn (2008) og Tinker Tailor Soldier Spy (2011) var utpekt som regissør Nesbøs kriminalroman. Rettighetene til boka (og en rekke andre av Nesbøs titler) var fra før kjøpt opp av det britisk-amerikanske selskapet Working Title, og svenskens eget selskap Another Park Film skulle stå for produksjonen av den første. Den tysk-irske skuespilleren Michael Fassbender skulle dessuten være aktuell i hovedrollen som Harry Hole.

Innspillingssted har vært et tema ikke bare fordi Nesbøs detektiv-antihelt Harry Hole bor på Bislett i Oslo og har Schrøder på St. Hanshaugen som stamsted. Det ble raskt påpekt hvilken enorm verdien det ville ha for næringslivet, og for Oslo som merkevare, at innspillingen av filmens utendørsscener ble lagt til Oslo. Innspillingen ble dessuten raskt knyttet til den norske debatten om insentivordninger for filmproduksjon.

I august meldte NRK at innspilling i Oslo kunne bli for dyrt, fordi Norge ikke hadde momsreduksjon eller andre økonomiske insentiver for filmprodusenter. (Regjeringen varslet i filmmeldingen fra i vår at en slik ordning er under utarbeiding). I desember skrev Aftenposten at Stockholm hadde meldt seg på i kampen om Nesbø-romanen, angivelig fordi Filmregion Stockholm hadde satt av 500.000 kroner til sponsing av selskaper som ville legge innspillinger til den svenske hovedstaden.

Etter flere liknende oppslag meldte NRK i mai i år at Oslos kulturbyråd Hallstein Bjercke (V) hadde hentet Harry Hole hjem, ved å legge 1,5 millioner kroner på bordet overfor produsentene. Saken ble også omtalt av Rushprint. I tillegg skal man ha tilbudt stenging av gater, fri parkering og gratis kontorlokaler. Saken ble fremstilt som om Bjercke hadde «kontret svenskenes bud».

Nå viser det seg altså at budkrigen mellom hovedstedene ikke hadde et så reelt grunnlag. I hvert fall avviser direktør Anette Mattson i Filmregion Stockholm i dag overfor NRK at planene om filmatiseringen er kommet langt nok til at det var aktuelt med et konkret tilbud fra fondet.

 – Det har vi ikke, og det kan vi heller ikke gjøre, siden «Snømannen» fortsatt er under forhandling. En produksjon må få en produksjonsbeslutning før man kan gå ut med slike opplysninger, sier Mattson til NRK. 

Mattson sier videre at hun kjenner ikke til hvor opplysningen om det svenske budet har kommet fra.  Vi har bygget opp et filmfond med 20 millioner svenske kroner, men hva som går ut fra det, er opp til hver enkelt produsent å forhandle om.

Ifølge NRK avviser filmens hovedprodusent at Stockholm har kommet med noe konkret tilbud. Derimot melder Dagsavisen at det er reell interesse i Sverige for å la deler av innspillingen finne sted i den svenske hovedstaden. Til avisa sier co-produsent Piodor Gustafsson at det faktisk kom et tilbud fra Stockholm i løpet av prosessen, men at fordi budet er del av en forhandling, finnes det ikke konkrete papirer på det.

– Før man tar en endelig avgjørelse om prosjektet så er vi avhengig av å kunne undersøke mulighetene for finansiering. Da nyheten om budet til Stockholm kom, hadde de kommet med et bud. Problemet er at løftene vi har fått fra dem ikke er offentlige. Og hvor mye Stockholm eventuelt ville støttet oss med, avgjøres av hvor mye av filminnspillingen vi hadde lagt dit. Slik er det med budet fra Oslo også, sier han.  

Ifølge Dagsavisen opplyser filmfondleder Anette Mattsson i en SMS at «Stockholm er interessert og håper til og med på et samarbeid med Oslo». Hvor utendørs-innspillingen av filmen faktisk vil finne sted, er dermed fortsatt noe uklart.

Til NRK står Hallstein Bjercke fast på at Oslo uansett måtte ha kommet med et tilbud om økonomisk vederlag til filmens produsenter. Saken opprører Arbeiderpartiets ordførerkandidat i Oslo, Tone Tellevik-Dahl.

– Jeg synes det er underlig om byråden har lagt penger på bordet uten å vite de faktiske forhold om Stockholms tilbud. Da har han feilinformert bystyret, sier Tellevik-Dahl.

Les også: Aftenposten med sterk kritikk av NRK for dekningen

Var Snømannen aldri på vei til Stockholm?

Var Snømannen aldri på vei til Stockholm?

Hvor skal filmversjonen av Jo Nesbøs «Snømannen» spilles inn? Spørsmålet har vært omdiskutert siden planene om filmatisering først ble kjent, og skjøt for alvor fart på vårparten i fjor. Da kom nyheten om at den svenske regissøren Tomas Alfredson, kjent for filmer som La den rette komme inn (2008) og Tinker Tailor Soldier Spy (2011) var utpekt som regissør Nesbøs kriminalroman. Rettighetene til boka (og en rekke andre av Nesbøs titler) var fra før kjøpt opp av det britisk-amerikanske selskapet Working Title, og svenskens eget selskap Another Park Film skulle stå for produksjonen av den første. Den tysk-irske skuespilleren Michael Fassbender skulle dessuten være aktuell i hovedrollen som Harry Hole.

Innspillingssted har vært et tema ikke bare fordi Nesbøs detektiv-antihelt Harry Hole bor på Bislett i Oslo og har Schrøder på St. Hanshaugen som stamsted. Det ble raskt påpekt hvilken enorm verdien det ville ha for næringslivet, og for Oslo som merkevare, at innspillingen av filmens utendørsscener ble lagt til Oslo. Innspillingen ble dessuten raskt knyttet til den norske debatten om insentivordninger for filmproduksjon.

I august meldte NRK at innspilling i Oslo kunne bli for dyrt, fordi Norge ikke hadde momsreduksjon eller andre økonomiske insentiver for filmprodusenter. (Regjeringen varslet i filmmeldingen fra i vår at en slik ordning er under utarbeiding). I desember skrev Aftenposten at Stockholm hadde meldt seg på i kampen om Nesbø-romanen, angivelig fordi Filmregion Stockholm hadde satt av 500.000 kroner til sponsing av selskaper som ville legge innspillinger til den svenske hovedstaden.

Etter flere liknende oppslag meldte NRK i mai i år at Oslos kulturbyråd Hallstein Bjercke (V) hadde hentet Harry Hole hjem, ved å legge 1,5 millioner kroner på bordet overfor produsentene. Saken ble også omtalt av Rushprint. I tillegg skal man ha tilbudt stenging av gater, fri parkering og gratis kontorlokaler. Saken ble fremstilt som om Bjercke hadde «kontret svenskenes bud».

Nå viser det seg altså at budkrigen mellom hovedstedene ikke hadde et så reelt grunnlag. I hvert fall avviser direktør Anette Mattson i Filmregion Stockholm i dag overfor NRK at planene om filmatiseringen er kommet langt nok til at det var aktuelt med et konkret tilbud fra fondet.

 – Det har vi ikke, og det kan vi heller ikke gjøre, siden «Snømannen» fortsatt er under forhandling. En produksjon må få en produksjonsbeslutning før man kan gå ut med slike opplysninger, sier Mattson til NRK. 

Mattson sier videre at hun kjenner ikke til hvor opplysningen om det svenske budet har kommet fra.  Vi har bygget opp et filmfond med 20 millioner svenske kroner, men hva som går ut fra det, er opp til hver enkelt produsent å forhandle om.

Ifølge NRK avviser filmens hovedprodusent at Stockholm har kommet med noe konkret tilbud. Derimot melder Dagsavisen at det er reell interesse i Sverige for å la deler av innspillingen finne sted i den svenske hovedstaden. Til avisa sier co-produsent Piodor Gustafsson at det faktisk kom et tilbud fra Stockholm i løpet av prosessen, men at fordi budet er del av en forhandling, finnes det ikke konkrete papirer på det.

– Før man tar en endelig avgjørelse om prosjektet så er vi avhengig av å kunne undersøke mulighetene for finansiering. Da nyheten om budet til Stockholm kom, hadde de kommet med et bud. Problemet er at løftene vi har fått fra dem ikke er offentlige. Og hvor mye Stockholm eventuelt ville støttet oss med, avgjøres av hvor mye av filminnspillingen vi hadde lagt dit. Slik er det med budet fra Oslo også, sier han.  

Ifølge Dagsavisen opplyser filmfondleder Anette Mattsson i en SMS at «Stockholm er interessert og håper til og med på et samarbeid med Oslo». Hvor utendørs-innspillingen av filmen faktisk vil finne sted, er dermed fortsatt noe uklart.

Til NRK står Hallstein Bjercke fast på at Oslo uansett måtte ha kommet med et tilbud om økonomisk vederlag til filmens produsenter. Saken opprører Arbeiderpartiets ordførerkandidat i Oslo, Tone Tellevik-Dahl.

– Jeg synes det er underlig om byråden har lagt penger på bordet uten å vite de faktiske forhold om Stockholms tilbud. Da har han feilinformert bystyret, sier Tellevik-Dahl.

Les også: Aftenposten med sterk kritikk av NRK for dekningen

MENY