”Utøya 22.juli” rett inn på kinotoppen

”Utøya 22.juli” rett inn på kinotoppen

50 000 kinogjengere så Utøya-filmen denne åpningshelgen, viser Filmwebs oversikt over de mest sette kinofilmene. Dermed gled den inn foran Norske byggeklosser som etter tre uker snart runder 200 000 besøkende.

For filmskaperne bak Utøya-filmen er besøkstall sannsynligvis noe man helst ikke vil snakke om. Helt bevisst er markedsføringen tonet kraftig ned og det er ikke laget noen trailer og finnes svært få stillbilder.

Sannsynligvis trenger ikke filmen noen markedsføring – presseomtalen har så langt vært omfattende, ikke minst etter premieren på Berlinalen der den ble den mest omtalte filmen på festivalen.

Paradox og Erik Poppe har samtidig en annen film som fortsatt gjør det skarpt på kino: Dokumentaren Per Fugelli – siste resept er sett av 75 000, som er svært godt for en kinodokumentar.

Den 12. mann holder også fortsatt stand med 633 000 besøkende, det samme gjør Askeladden – dovregubbens hall som har rundet 360 000 på kino. Arild Ommundsens Now its dark nærmer seg 4000 etter to uker på kino, noe som må sies å være en liten skuffelse. Det blir spennende å se hvordan nykommerne Røverdatter og Hatets vugge vil hevde seg som helaftens dokumentarer etter denne åpningshelgen – foreløpig ligger de på henholdsvis 1200 og 1700 besøkende.

Den store overraskelsen på dokumentarfronten er Trondheimsreisen som straks runder 9000 etter denne åpningshelgen. Det er nok et eksempel på hvordan lokalt forankrede filmer mobiliserer godt nettopp i egne regioner. Vi skulle tro at potensielt mange trøndere kunne tenke seg se denne filmen på kino.

Les også vårt intervju med Erik Poppe

”Utøya 22.juli” rett inn på kinotoppen

”Utøya 22.juli” rett inn på kinotoppen

50 000 kinogjengere så Utøya-filmen denne åpningshelgen, viser Filmwebs oversikt over de mest sette kinofilmene. Dermed gled den inn foran Norske byggeklosser som etter tre uker snart runder 200 000 besøkende.

For filmskaperne bak Utøya-filmen er besøkstall sannsynligvis noe man helst ikke vil snakke om. Helt bevisst er markedsføringen tonet kraftig ned og det er ikke laget noen trailer og finnes svært få stillbilder.

Sannsynligvis trenger ikke filmen noen markedsføring – presseomtalen har så langt vært omfattende, ikke minst etter premieren på Berlinalen der den ble den mest omtalte filmen på festivalen.

Paradox og Erik Poppe har samtidig en annen film som fortsatt gjør det skarpt på kino: Dokumentaren Per Fugelli – siste resept er sett av 75 000, som er svært godt for en kinodokumentar.

Den 12. mann holder også fortsatt stand med 633 000 besøkende, det samme gjør Askeladden – dovregubbens hall som har rundet 360 000 på kino. Arild Ommundsens Now its dark nærmer seg 4000 etter to uker på kino, noe som må sies å være en liten skuffelse. Det blir spennende å se hvordan nykommerne Røverdatter og Hatets vugge vil hevde seg som helaftens dokumentarer etter denne åpningshelgen – foreløpig ligger de på henholdsvis 1200 og 1700 besøkende.

Den store overraskelsen på dokumentarfronten er Trondheimsreisen som straks runder 9000 etter denne åpningshelgen. Det er nok et eksempel på hvordan lokalt forankrede filmer mobiliserer godt nettopp i egne regioner. Vi skulle tro at potensielt mange trøndere kunne tenke seg se denne filmen på kino.

Les også vårt intervju med Erik Poppe

MENY