Foto fra den norske filmen Hevn, som har gjort det godt på strømmetjenestene.
– Tving teleoperatørene til å finansiere norsk film, skrev Cecilie Stranger på Rushprint rett før jul. «Åpne filmpengeposen for Telenor og andre teleaktører. Det er åpenbart den eneste garantien vi har for at film i fremtiden skal nå sitt publikum».
Hun er ikke alene om å mene det. Under sin åpningstale ved Tromsø internasjonale filmfestival (TIFF) i januar i fjor, sa tidligere kulturminister Widvey at «Alle aktørene i verdikjeden bør være underlagt de samme reglene og bidra til det audiovisuelle økosystemet.» Som Rushprint meldte i en artikkel i noember i fjor, har regjeringen også lagt press på bransjen for at den skal enes om en frivillig løsning. Men arbeidsutvalget som ble nedsatt av Widvey for å vurdere alternative modeller for finansiering av norsk film- og tv-drama, kom ikke fram til forpliktende tiltak.
Ved årets åpningskonferansen på TIFF ble Telenor og Altibox nok en gang konfrontert med om de vil bidra til å finansiere norske filmproduksjoner.
Men ifølge Aftenposten er det ingen av de nevnte aktørene som på nåværende tidspunkt ser for seg en slik modell.
– Vårt fokus er å bygge infrastruktur for våre bredbånds- og strømmekunder. Jeg ser ikke for meg at vi i den nærmeste fremtid vil gå inn og finansiere innhold, sier leder for innhold og produktstrategi, Hans-Bjarne Solheim i Altibox.
Myndighetskontakt Eirik Øwre Thorshaug i Telenor sier til Aftenposten at heller ikke Telenor mener at regler for audiovisuelt innhold kan lages på eksisterende forretningsmodeller.
– En vei å gå kan være felles betalingsløsning, innlogging, lister for promotering av norsk innhold og kundeinnsikt. Vi har ingen som helst mening om forslagene om et eget filmfond, sier myndighetskontakt Eirik Øwre Thorshaug i Telenor.
Statssekretær Bård Folke Fredriksen (H) i Kulturdepartementet er enig i at bredbånds- og TV-selskapene bør bidra, men vektlegger at en økonomisk innsats fra denne bransjen må skje frivillig og gjennom et samarbeid mellom aktørene.
Bransjedirektør Torbjørn Urfjell i Virke Produsentforeningen sier til Aftenposten at han synes det er løfterikt og positivt at Altibox og Telenor kom til filmfestivalen i Tromsø, deltok i debatten og anerkjente at de faktisk er en del av bransjens verdikjede.
Samtidig vektlegger Urfjell at 60 prosent av nettrafikken her i landet er bygget på formidling av film- og programinnhold. Om dette skal opprettholdes, bør formidlerne også være med på å finansiere innhold, sier han til Aftenposten.