Strømmesuksess for «Hevn»

Strømmesuksess for «Hevn»

Som vi meldte om i desember, fikk spillefilmen Hevn rekordrask lansering på strømming. Kun seks uker etter kinopremieren ble den tilgjengelig via Altibox, Canal Digital og Get.

Nå melder Dagsavisen at filmen etter å ha vært tilgjengelig digitalt i kun to uker, ble sett av godt over 7000 hjemmepublikummere (pay per view), noe som er halvparten av det totale besøket filmen nådde i løpet av sju uker på kino.

– Vi er veldig fornøyd med tallene. Dette er langt over forventet. Vi ser også at filmen gjør det veldig bra i forhold til andre titler som har vært større på kino, sier daglig leder Vibeke Skistad i Euforia film til Dagsavisen.

Også konstituert filmsjef Helene Tendenes Matre i Altibox er veldig godt fornøyd med tallene for den norske filmen etter kun to uker i tjenesten. På sine hjemmesider melder Altibox at Hevn sammen med de norske titlene Jul i Flåklypa, Bølgen, og Bestevenner, i godt selskap med stortitler som Love Actually og Mission Impossible: Rogue Nation, alle er å finne på deres topp 10-liste over julens mest sette filmer.

Distributør Skistad sier til avisen at de gode resultatene helt klart har sammenheng med tidlig release, ettersom publikum da har den i mente. Etter suksessen med Hevn på strømmetjenestene, er det ingen tvil om at de vil prøve seg på samme strategi igjen.

– Å se film stort og sammen med andre, er noe helt annet enn film i sofaen eller på bussen. Men vi må samtidig erkjenne at film i stor grad konsumeres andre steder enn på kino, og vi må være tilpasningsdyktige. I tillegg er det selvsagt et økonomisk aspekt her. Distributører og produsenter sliter med å tjene til salt i maten på en del kinofilmer, og vi må forsøke tenke smart med hensyn til å hente inntekt andre steder, sier hun.

Hevn lanseres ikke på dvd, noe som gjenspeiler det dramatiske fallet for dette markedet over lengre tid. Da filmen ble lansert digitalt før jul, uttalte Skistad i en pressemelding at målet med å løfte filmen videre fra kino til andre plattformer kjapt, blant annet var å unngå såkalte «dark windows», det vil si perioden filmen ikke finnes lovlig tilgjengelig.

– Jeg har god tro på at kinofilm og hjemmefilm kan leve godt side om side, vi må bare finne riktige måter å gjøre det, slik at de ikke går hverandre i næringa, sier Skistad til Dagsavisen.

 

 

 

Strømmesuksess for «Hevn»

Strømmesuksess for «Hevn»

Som vi meldte om i desember, fikk spillefilmen Hevn rekordrask lansering på strømming. Kun seks uker etter kinopremieren ble den tilgjengelig via Altibox, Canal Digital og Get.

Nå melder Dagsavisen at filmen etter å ha vært tilgjengelig digitalt i kun to uker, ble sett av godt over 7000 hjemmepublikummere (pay per view), noe som er halvparten av det totale besøket filmen nådde i løpet av sju uker på kino.

– Vi er veldig fornøyd med tallene. Dette er langt over forventet. Vi ser også at filmen gjør det veldig bra i forhold til andre titler som har vært større på kino, sier daglig leder Vibeke Skistad i Euforia film til Dagsavisen.

Også konstituert filmsjef Helene Tendenes Matre i Altibox er veldig godt fornøyd med tallene for den norske filmen etter kun to uker i tjenesten. På sine hjemmesider melder Altibox at Hevn sammen med de norske titlene Jul i Flåklypa, Bølgen, og Bestevenner, i godt selskap med stortitler som Love Actually og Mission Impossible: Rogue Nation, alle er å finne på deres topp 10-liste over julens mest sette filmer.

Distributør Skistad sier til avisen at de gode resultatene helt klart har sammenheng med tidlig release, ettersom publikum da har den i mente. Etter suksessen med Hevn på strømmetjenestene, er det ingen tvil om at de vil prøve seg på samme strategi igjen.

– Å se film stort og sammen med andre, er noe helt annet enn film i sofaen eller på bussen. Men vi må samtidig erkjenne at film i stor grad konsumeres andre steder enn på kino, og vi må være tilpasningsdyktige. I tillegg er det selvsagt et økonomisk aspekt her. Distributører og produsenter sliter med å tjene til salt i maten på en del kinofilmer, og vi må forsøke tenke smart med hensyn til å hente inntekt andre steder, sier hun.

Hevn lanseres ikke på dvd, noe som gjenspeiler det dramatiske fallet for dette markedet over lengre tid. Da filmen ble lansert digitalt før jul, uttalte Skistad i en pressemelding at målet med å løfte filmen videre fra kino til andre plattformer kjapt, blant annet var å unngå såkalte «dark windows», det vil si perioden filmen ikke finnes lovlig tilgjengelig.

– Jeg har god tro på at kinofilm og hjemmefilm kan leve godt side om side, vi må bare finne riktige måter å gjøre det, slik at de ikke går hverandre i næringa, sier Skistad til Dagsavisen.

 

 

 

MENY