Stjerneregissører til Film fra Sør

Stjerneregissører til Film fra Sør

Foto: Abderrahmane Sissako og Pablo Larrain kommer til Film fra Sør og Oslo i oktober. Foto: Film fra Sør

Film fra Sør slipper sitt fullstendige program i morgen, men har på forhånd lekket ut noen smakebiter. Åpningsfilm for årets utgave blir Jafar Panahis Taxi Teheran, siste del i den iranske regissørens «husarrest»-trilogi og vinner av Gullbjørnen i Berlin.

Nå er det klart at festivalledelsen har klart å hente to av den internasjonale filmverdenens store navn til Oslo under festivalen i oktober: Abderrahmane Sissako og Pablo Larrain. Begge er del av festivalens seksjon med regissørportretter og er her med sine siste filmer – henholdsvis jihadist-dramaet Timbuktu og The Club om katolske prester i Chile og deres synderegister.

Sissako (f. 1961) er en av svært få filmskapere fra det afrikanske kontinentet som er høyt profilerte også utenfor Afrika. Han er født i Mauretania, men vokste opp i Mali og har studert ved det prestisjetunge Gerasimov-instituttet, en filmskole hvor også store navn som Aleksander Sokurov og Andrej Tarkovskij fikk sin ilddåp og hvor flere utenlandske filmskapere har søkt seg både før og etter jernteppets fall. Sissako har vært bosatt i Frankrike siden tidlig på 1990-tallet og har lenge vært en av Cannes-festivalens ynglinger. En av hans første kortfilmer October ble vist der i sideprogrammet Un Certain Regard, i likhet med spillefilmen Waiting for Happiness (2002). Han har også sittet i flere juryer i Cannes i årenes løp.

Sissako utmerker seg ved å ta opp universelle temaer i helt spesifikke settinger. Filmene blander det vakre og storslåtte med det hverdagslige, og selv om han lager fiksjonsfilm, blander han dokumentarisk stoff med dramatiserte elementer.

Film fra Sør viser tre av Sissakos filmer: Livet på jorda (1998), et dokudrama som spenner opp kontrasten mellom Mali og Paris og som gikk på norsk kino, distribuert av Arthaus. Bamako (2006), som tematiserer de store finansinstitusjonenes posisjon på det afrikanske kontinent, også den vist i Cannes utenfor konkurranse. Og altså Timbuktu (2014), som ble vist i hovedkonkurranse i Cannes og vant den økumeniske (felleskirkelige) juryens pris. Den er en vakker og samtidig tilbakeholden film om radikale islamisters brutale framferd i Mali, og ble nominert til Oscar for beste utenlandske film. I sin anmeldelse av filmen for Aftenposten omtalte Rushprint-redaktør Kjetil Lismoen filmen som «elegant og formullendt» (les omtalen i sin helhet her).

Pablo Larrain (f. 1976) har på sin side vokst til å bli en av Chiles mest kjente regissører, og besøket står i naturlig forlengelse av festivalens særlige fokus på chilensk og sør-amerikansk film i 2014. Ifølge festivalens egen omtale har kunstnerisk leder Lasse Skagen forsøkt å hente Larrain til Oslo i fire år før han endelig lykkes. Larrain er mest kjent for det norske kinopublikummet for Stem nei (2012). Her har Gael Garcia Bernal hovedrollen som en reklameagent som blir leid inn av opposisjonen i Chile under folkeavstemningen i 1998 der diktatoren Augusto Pinochet fortsatte lederskap ble satt på prøve. Denne visuelt svært interessante filmen, skutt med en impresjonistisk 1980-talls VHS-estetikk og med sterke galgenhumoristiske elementer, vant publikumsprisen under Tromsø internasjonale filmfestival i 2013 og ble distribuert på kino i Norge av Arthaus.

Stem nei føyer seg inn i rekken av Larrains kritiske undersøkelser av Pinochet-tida (som slett ikke alle chilenske filmskapere er like interesserte i å pirke borti). Den utgjør siste del i en politisk trilogi forutgått av Tony Manero (2008) og Post Mortem (2010). Også som produsent er Larrain en viktig skikkelse i chilensk film: Han har blant annet fått fram Sebastian Lelios Gloria (2013), også den en Berlinale-favoritt, og Sebastian Silvas Nasty Baby som nylig ble vist under Oslo/Fusion Internasjonale Filmfestival i Oslo.  

Film fra Sør byr på et gjensyn med Stem nei i tillegg til debutspillefilmen Fuga (2006). Og altså El Club, hvor har regissøren Larrain har valgt seg den katolske kirka som skyteskive. Filmen vant Sølvbjørnen under Berlinale i februar og ble framhevet av kritikerne som en av festivalens aller sterkeste filmer. Den foregår på landsbygda i Chile, i et kollektiv av fire prester og en nonne som er forvist av kirka på grunn av sine synder mot barn, men som uvegerlig blir konfrontert med fortida.

I dag ble det også kjent at den kolombianske regissøren Ciro Guerro gjester Oslo under festivalen. Han er tidligere mest kjent i Norge for Djevelens trekkspill som gikk på kino i Norge – og presenterer sin nye film Embrace the Serpent, om to antropologers reise i Aamazonas tidlig på 1900-tallet, som del av festivalprogrammet.

Film fra Sør har gjennom flere år vært flinke til å hente svært så solide filmskapere under festivaluka. Den thailandske mesterregissøren Apichatpong Weerasethakul gjestet festivalen i 2013, sammen med tyrkiske Yesim Ustaoglu og argentinske Lucia Puenzo som sto for det årets åpningsfilm Wakolda. Med årets gjesteliste er det duket for gode møter mellom publikum og filmskapere 8.. til 18. oktober.   

Stjerneregissører til Film fra Sør

Stjerneregissører til Film fra Sør

Foto: Abderrahmane Sissako og Pablo Larrain kommer til Film fra Sør og Oslo i oktober. Foto: Film fra Sør

Film fra Sør slipper sitt fullstendige program i morgen, men har på forhånd lekket ut noen smakebiter. Åpningsfilm for årets utgave blir Jafar Panahis Taxi Teheran, siste del i den iranske regissørens «husarrest»-trilogi og vinner av Gullbjørnen i Berlin.

Nå er det klart at festivalledelsen har klart å hente to av den internasjonale filmverdenens store navn til Oslo under festivalen i oktober: Abderrahmane Sissako og Pablo Larrain. Begge er del av festivalens seksjon med regissørportretter og er her med sine siste filmer – henholdsvis jihadist-dramaet Timbuktu og The Club om katolske prester i Chile og deres synderegister.

Sissako (f. 1961) er en av svært få filmskapere fra det afrikanske kontinentet som er høyt profilerte også utenfor Afrika. Han er født i Mauretania, men vokste opp i Mali og har studert ved det prestisjetunge Gerasimov-instituttet, en filmskole hvor også store navn som Aleksander Sokurov og Andrej Tarkovskij fikk sin ilddåp og hvor flere utenlandske filmskapere har søkt seg både før og etter jernteppets fall. Sissako har vært bosatt i Frankrike siden tidlig på 1990-tallet og har lenge vært en av Cannes-festivalens ynglinger. En av hans første kortfilmer October ble vist der i sideprogrammet Un Certain Regard, i likhet med spillefilmen Waiting for Happiness (2002). Han har også sittet i flere juryer i Cannes i årenes løp.

Sissako utmerker seg ved å ta opp universelle temaer i helt spesifikke settinger. Filmene blander det vakre og storslåtte med det hverdagslige, og selv om han lager fiksjonsfilm, blander han dokumentarisk stoff med dramatiserte elementer.

Film fra Sør viser tre av Sissakos filmer: Livet på jorda (1998), et dokudrama som spenner opp kontrasten mellom Mali og Paris og som gikk på norsk kino, distribuert av Arthaus. Bamako (2006), som tematiserer de store finansinstitusjonenes posisjon på det afrikanske kontinent, også den vist i Cannes utenfor konkurranse. Og altså Timbuktu (2014), som ble vist i hovedkonkurranse i Cannes og vant den økumeniske (felleskirkelige) juryens pris. Den er en vakker og samtidig tilbakeholden film om radikale islamisters brutale framferd i Mali, og ble nominert til Oscar for beste utenlandske film. I sin anmeldelse av filmen for Aftenposten omtalte Rushprint-redaktør Kjetil Lismoen filmen som «elegant og formullendt» (les omtalen i sin helhet her).

Pablo Larrain (f. 1976) har på sin side vokst til å bli en av Chiles mest kjente regissører, og besøket står i naturlig forlengelse av festivalens særlige fokus på chilensk og sør-amerikansk film i 2014. Ifølge festivalens egen omtale har kunstnerisk leder Lasse Skagen forsøkt å hente Larrain til Oslo i fire år før han endelig lykkes. Larrain er mest kjent for det norske kinopublikummet for Stem nei (2012). Her har Gael Garcia Bernal hovedrollen som en reklameagent som blir leid inn av opposisjonen i Chile under folkeavstemningen i 1998 der diktatoren Augusto Pinochet fortsatte lederskap ble satt på prøve. Denne visuelt svært interessante filmen, skutt med en impresjonistisk 1980-talls VHS-estetikk og med sterke galgenhumoristiske elementer, vant publikumsprisen under Tromsø internasjonale filmfestival i 2013 og ble distribuert på kino i Norge av Arthaus.

Stem nei føyer seg inn i rekken av Larrains kritiske undersøkelser av Pinochet-tida (som slett ikke alle chilenske filmskapere er like interesserte i å pirke borti). Den utgjør siste del i en politisk trilogi forutgått av Tony Manero (2008) og Post Mortem (2010). Også som produsent er Larrain en viktig skikkelse i chilensk film: Han har blant annet fått fram Sebastian Lelios Gloria (2013), også den en Berlinale-favoritt, og Sebastian Silvas Nasty Baby som nylig ble vist under Oslo/Fusion Internasjonale Filmfestival i Oslo.  

Film fra Sør byr på et gjensyn med Stem nei i tillegg til debutspillefilmen Fuga (2006). Og altså El Club, hvor har regissøren Larrain har valgt seg den katolske kirka som skyteskive. Filmen vant Sølvbjørnen under Berlinale i februar og ble framhevet av kritikerne som en av festivalens aller sterkeste filmer. Den foregår på landsbygda i Chile, i et kollektiv av fire prester og en nonne som er forvist av kirka på grunn av sine synder mot barn, men som uvegerlig blir konfrontert med fortida.

I dag ble det også kjent at den kolombianske regissøren Ciro Guerro gjester Oslo under festivalen. Han er tidligere mest kjent i Norge for Djevelens trekkspill som gikk på kino i Norge – og presenterer sin nye film Embrace the Serpent, om to antropologers reise i Aamazonas tidlig på 1900-tallet, som del av festivalprogrammet.

Film fra Sør har gjennom flere år vært flinke til å hente svært så solide filmskapere under festivaluka. Den thailandske mesterregissøren Apichatpong Weerasethakul gjestet festivalen i 2013, sammen med tyrkiske Yesim Ustaoglu og argentinske Lucia Puenzo som sto for det årets åpningsfilm Wakolda. Med årets gjesteliste er det duket for gode møter mellom publikum og filmskapere 8.. til 18. oktober.   

MENY