Snømannen gråter hele veien til kinotoppen

Snømannen gråter hele veien til kinotoppen

Snømannen har rundet 96 000 på kino etter åpningshelgen og troner nå helt øverst på kinotoppen. Til tross for kritikerslakt og svært lunkne anmeldelser har filmen fått en knallstart på kino og skyver Askeladden ned på en andreplass.

Norske kinosjefer varslet om stor forhåndsinteresse for filmen hos publikum, så pågangen burde ikke komme som noen overraskelse. Spørsmålet er hvor lenge filmen vil kunne surfe på nyhetens interesse, før eventuelt publikums egen dom sprer seg. Men mye tyder på at publikum ikke like negative til filmens kvaliteter som kritikerne.

Vi skal heller ikke undervurdere betydningen av at filmen inneholder flere kjente norske landemerker enn noen annen film som er spilt inn i Norge, og at det kan ha bidratt til den store interessen. Selv har regissør Tomas Alfredson gitt uttrykk for at det var en positiv opplevelse å filme i Norge, blant annet fordi filmvennlige locations nærmest sto i kø.

– Det finnes jo noen voldsomt sterke bilder i denne byen, så de ville jeg ha med, sier han i et intervju med Rushprint.

– For meg er Oslo et visuelt lappeteppe på en veldig interessant måte, med svært mange stiler, farger og århundrer i bybildet. Jeg prøvde å ta inn dette spekteret, med mye moderne, internasjonal high tech-arkitektur i kombinasjon med det gamle, søte og sjarmerende. Og så er det en interessant omstendighet som jeg synes gjenspeiles i bybildet her – nemlig den økonomiske eksplosjonen dere har vært med på de siste tiårene, fra å være ganske ”fattige” til å bli blant de rikeste, sier regissøren om den norske hovedstaden.

– Og så ville jeg gjøre noe helt annet med Bergen, som er mer ”posh”, eller stilig på en annen måte – og mye mer homogen.

Snømannen gråter hele veien til kinotoppen

Snømannen gråter hele veien til kinotoppen

Snømannen har rundet 96 000 på kino etter åpningshelgen og troner nå helt øverst på kinotoppen. Til tross for kritikerslakt og svært lunkne anmeldelser har filmen fått en knallstart på kino og skyver Askeladden ned på en andreplass.

Norske kinosjefer varslet om stor forhåndsinteresse for filmen hos publikum, så pågangen burde ikke komme som noen overraskelse. Spørsmålet er hvor lenge filmen vil kunne surfe på nyhetens interesse, før eventuelt publikums egen dom sprer seg. Men mye tyder på at publikum ikke like negative til filmens kvaliteter som kritikerne.

Vi skal heller ikke undervurdere betydningen av at filmen inneholder flere kjente norske landemerker enn noen annen film som er spilt inn i Norge, og at det kan ha bidratt til den store interessen. Selv har regissør Tomas Alfredson gitt uttrykk for at det var en positiv opplevelse å filme i Norge, blant annet fordi filmvennlige locations nærmest sto i kø.

– Det finnes jo noen voldsomt sterke bilder i denne byen, så de ville jeg ha med, sier han i et intervju med Rushprint.

– For meg er Oslo et visuelt lappeteppe på en veldig interessant måte, med svært mange stiler, farger og århundrer i bybildet. Jeg prøvde å ta inn dette spekteret, med mye moderne, internasjonal high tech-arkitektur i kombinasjon med det gamle, søte og sjarmerende. Og så er det en interessant omstendighet som jeg synes gjenspeiles i bybildet her – nemlig den økonomiske eksplosjonen dere har vært med på de siste tiårene, fra å være ganske ”fattige” til å bli blant de rikeste, sier regissøren om den norske hovedstaden.

– Og så ville jeg gjøre noe helt annet med Bergen, som er mer ”posh”, eller stilig på en annen måte – og mye mer homogen.

MENY