Oftebro og Sundquist i ny thrillerserie på NRK

Oftebro og Sundquist i ny thrillerserie på NRK

Jakob Oftebro (foto: Carsten Aniksdal) skal spille spesialetterforsker Joel Dreyer i NRKs nye thrillerserie, Monster som kommer på statskanalen i 2017, melder VG.

For første gang skal han spille overfor Bjørn Sundquist som har rollen som lensmann i serien. Også Per Kjerstad (Øyevitne) og Gørild Mauseth (Erobreren) medvirker, sammen med nykommer Ingvild Holthe. Det er Anne Sewitsky (Sykt lykkelig, De Nærmeste) som står for regien.

Til Rushprint kan dramasjef Ivar Køhn fortelle at Sewitsky fungerer som konseptuerende regissør (den som setter seriens tone og stil) mens Hans Christian Storrøsten er hovedforfatter og således serieskaper. På foto har de fått med svært erfarne Jørgen Johansson, kjent for sitt arbeid på Flammen og Citronen, Krøniken og Broen.

 – Jeg gleder meg veldig til å jobbe med Anne Sewitsky, og Ingvild, som jo er et helt nytt fjes. Og Per Kjerstad, vi har nesten ikke jobbet sammen siden vi gikk på teaterskole sammen, så det blir gøy, sier Oftebro til VG. – Også gleder meg selvfølgelig veldig til å jobbe med kongen, Bjørn, for vi har aldri jobbet sammen før.

Monster handler om ”en lokal etterforsker som må samarbeide med spesialetterforsker Dreyer (Oftebro) i etterforskningen av flere drap langt nord i landet. Underveis oppdager de at flere gamle drapssaker knyttes sammen”.

Serien starter innspillingen i Finnmark onsdag, men handlingen er lagt til en fiktiv by. Innspillingen av første sesong vil holde på helt frem til mars.

I et intervju med Rushprint i fjor fortalte Ofrebro om hvor utviklende det har vært å jobbe i både Norge og Danmark. Han har de siste årene vekslet mellom danske og norske storfilmer som 1864 og Kon-tiki, Gullkysten og Birkebeinerne, tv-serier som Broen og nå Monster.

– For meg har det vært utviklende å jobbe på et annet språk, selv om det er dobbelt så mye arbeid. Jeg lærer teksten og jobber deretter med aksenten. Jeg kommer nok aldri unna å ha litt aksent, at noen vokaler blir for åpne eller replikkene mindre danske når jeg improviserer. Det synes jeg ikke gjør så mye, og fordelen med film er at du kan gå inn reparere. Kanskje kunne jeg fått til en perfekt aksent om jeg snakket dansk hele tiden, og bare var sammen med dansker, men jeg vil kunne jobbe på norsk innimellom. Jeg har lyst til å beholde nordmannen i meg, sier Jakob Oftebro.

Efaringen med å bo i et annet skandinavisk land har gjort Oftebro oppmerksom på nytten av å betrakte Norden som én arena. Han mener vi burde se flere av hverandres filmer og tv-serier, og snakker varmt om de statlige støtteordningene til filmproduksjon som er unike for Norden.

– Fordelen vi har hatt i Norge de siste årene, sammenliknet med Danmark og Sverige, er en bedre økonomi og mer penger til filmstøtte. Når budsjettet plutselig kuttes blir det til at produsentene satser på prosjekter de tror vil tjene penger, og vi risikerer at det ryker ut filmer som Oslo, 31. august.

Han mener danskene har litt ærefrykt for filmtradisjonen sin.

De har idé om hva dansk film er, og prøver å leve opp til den. I Norge har vi ennå ikke funnet en klar identitet og leter derfor litt her og der. Den danske filmskolen har vært bra, men vi må huske at den startet femten år før den norske, og nå begynner Norge å komme på beina. Særlig innen komedie er vi blitt flinke, se bare på Dag og Lilyhammer. Vi våger å være nyskapende og skyte med bred hagl, og det synes jeg vi skal fortsette med, sier Jakob Oftebro.

Oftebro og Sundquist i ny thrillerserie på NRK

Oftebro og Sundquist i ny thrillerserie på NRK

Jakob Oftebro (foto: Carsten Aniksdal) skal spille spesialetterforsker Joel Dreyer i NRKs nye thrillerserie, Monster som kommer på statskanalen i 2017, melder VG.

For første gang skal han spille overfor Bjørn Sundquist som har rollen som lensmann i serien. Også Per Kjerstad (Øyevitne) og Gørild Mauseth (Erobreren) medvirker, sammen med nykommer Ingvild Holthe. Det er Anne Sewitsky (Sykt lykkelig, De Nærmeste) som står for regien.

Til Rushprint kan dramasjef Ivar Køhn fortelle at Sewitsky fungerer som konseptuerende regissør (den som setter seriens tone og stil) mens Hans Christian Storrøsten er hovedforfatter og således serieskaper. På foto har de fått med svært erfarne Jørgen Johansson, kjent for sitt arbeid på Flammen og Citronen, Krøniken og Broen.

 – Jeg gleder meg veldig til å jobbe med Anne Sewitsky, og Ingvild, som jo er et helt nytt fjes. Og Per Kjerstad, vi har nesten ikke jobbet sammen siden vi gikk på teaterskole sammen, så det blir gøy, sier Oftebro til VG. – Også gleder meg selvfølgelig veldig til å jobbe med kongen, Bjørn, for vi har aldri jobbet sammen før.

Monster handler om ”en lokal etterforsker som må samarbeide med spesialetterforsker Dreyer (Oftebro) i etterforskningen av flere drap langt nord i landet. Underveis oppdager de at flere gamle drapssaker knyttes sammen”.

Serien starter innspillingen i Finnmark onsdag, men handlingen er lagt til en fiktiv by. Innspillingen av første sesong vil holde på helt frem til mars.

I et intervju med Rushprint i fjor fortalte Ofrebro om hvor utviklende det har vært å jobbe i både Norge og Danmark. Han har de siste årene vekslet mellom danske og norske storfilmer som 1864 og Kon-tiki, Gullkysten og Birkebeinerne, tv-serier som Broen og nå Monster.

– For meg har det vært utviklende å jobbe på et annet språk, selv om det er dobbelt så mye arbeid. Jeg lærer teksten og jobber deretter med aksenten. Jeg kommer nok aldri unna å ha litt aksent, at noen vokaler blir for åpne eller replikkene mindre danske når jeg improviserer. Det synes jeg ikke gjør så mye, og fordelen med film er at du kan gå inn reparere. Kanskje kunne jeg fått til en perfekt aksent om jeg snakket dansk hele tiden, og bare var sammen med dansker, men jeg vil kunne jobbe på norsk innimellom. Jeg har lyst til å beholde nordmannen i meg, sier Jakob Oftebro.

Efaringen med å bo i et annet skandinavisk land har gjort Oftebro oppmerksom på nytten av å betrakte Norden som én arena. Han mener vi burde se flere av hverandres filmer og tv-serier, og snakker varmt om de statlige støtteordningene til filmproduksjon som er unike for Norden.

– Fordelen vi har hatt i Norge de siste årene, sammenliknet med Danmark og Sverige, er en bedre økonomi og mer penger til filmstøtte. Når budsjettet plutselig kuttes blir det til at produsentene satser på prosjekter de tror vil tjene penger, og vi risikerer at det ryker ut filmer som Oslo, 31. august.

Han mener danskene har litt ærefrykt for filmtradisjonen sin.

De har idé om hva dansk film er, og prøver å leve opp til den. I Norge har vi ennå ikke funnet en klar identitet og leter derfor litt her og der. Den danske filmskolen har vært bra, men vi må huske at den startet femten år før den norske, og nå begynner Norge å komme på beina. Særlig innen komedie er vi blitt flinke, se bare på Dag og Lilyhammer. Vi våger å være nyskapende og skyte med bred hagl, og det synes jeg vi skal fortsette med, sier Jakob Oftebro.

MENY