Oftebro og Dahl Torp i opptak på ”Mesteren”

Oftebro og Dahl Torp i opptak på ”Mesteren”

Denne uken startet regissør Charlotte Sieling opptakene til den dansk-norske spillefilmen Mesteren, et far/sønn-drama med Jakob Oftebro (foto) og Søren Malling i hovedrollene, men der også Ane Dahl Torp har en sentral rolle.

Handlingen utspiller seg i et internasjonalt kunstmiljø i København.

Mesteren handler om ”den verdensberømte kunstneren Simon som flytter til København, sammen med sin livsledsagerske Darling. Han skal treffe sin sønn Casper, som er dansk gatekunstner, for første gang. De tilbringer en del tid sammen og har en del konfrontasjoner, for Casper representerer en trussel mot Simons posisjon. Det hele kulminerer med at Casper får holde utstilling i London der han ender opp med å vise videoinstallasjoner basert på videoer han har filmet i skjul siden det første møtet med faren. Far og sønn begynner å slåss. Er dette en del av installasjonen?”.

Mesteren er en samproduksjon mellom Danmark og Norge. Filmens handling foregår i København, der eksteriørscenene skal filmes, mens interiørscenene gjøres i studio i Tsjekkia.

Den norske andelen av produksjonen inkluderer komponist, lydsjef opptak, klipper, lyddesigner og alt lydetterarbeide, bildeetterarbeide inkludert VFX – i tillegg til at sentrale roller skal bekles av Jakob Oftebro og Ane Dahl Torp.

Charlotte Sieling har selv skrevet manuskriptet. Lars Bredo Rahbek produserer for Nimbus Film, mens Gudny Hummelvoll i Hummelfilm er norsk coprodusent.

I septemberutgaven av Rushprint gjorde Trygve Allister Diesen et dybdeintervju med Sieling om hennes rolle som regissør av en lang rekke toneangivende tv-serier – fra Krøniken og Borgen til Broen og den amerikanske serien Homeland. Der forteller hun blant annet om forskjellen på å jobbe med tv-drama i Norden og USA.

– Jeg vet ikke om det er noen forskjell, jeg gjør det jeg pleier å gjøre. Det er færre arbeidsdager i USA per produksjon, men flere timer. Den største forskjellen er innstillingen til arbeidslivet. Amerikanerne jobber hele tiden. Selv foretrekker jeg å kunne arbeide og så gå hjem, men åtte timers opptaksdager er likevel idiotisk. Det må vi endre, ellers drar alle til steder med elleve opptakstimer. Men livskvaliteten i Skandinavia er bedre.

Oftebro og Dahl Torp i opptak på ”Mesteren”

Oftebro og Dahl Torp i opptak på ”Mesteren”

Denne uken startet regissør Charlotte Sieling opptakene til den dansk-norske spillefilmen Mesteren, et far/sønn-drama med Jakob Oftebro (foto) og Søren Malling i hovedrollene, men der også Ane Dahl Torp har en sentral rolle.

Handlingen utspiller seg i et internasjonalt kunstmiljø i København.

Mesteren handler om ”den verdensberømte kunstneren Simon som flytter til København, sammen med sin livsledsagerske Darling. Han skal treffe sin sønn Casper, som er dansk gatekunstner, for første gang. De tilbringer en del tid sammen og har en del konfrontasjoner, for Casper representerer en trussel mot Simons posisjon. Det hele kulminerer med at Casper får holde utstilling i London der han ender opp med å vise videoinstallasjoner basert på videoer han har filmet i skjul siden det første møtet med faren. Far og sønn begynner å slåss. Er dette en del av installasjonen?”.

Mesteren er en samproduksjon mellom Danmark og Norge. Filmens handling foregår i København, der eksteriørscenene skal filmes, mens interiørscenene gjøres i studio i Tsjekkia.

Den norske andelen av produksjonen inkluderer komponist, lydsjef opptak, klipper, lyddesigner og alt lydetterarbeide, bildeetterarbeide inkludert VFX – i tillegg til at sentrale roller skal bekles av Jakob Oftebro og Ane Dahl Torp.

Charlotte Sieling har selv skrevet manuskriptet. Lars Bredo Rahbek produserer for Nimbus Film, mens Gudny Hummelvoll i Hummelfilm er norsk coprodusent.

I septemberutgaven av Rushprint gjorde Trygve Allister Diesen et dybdeintervju med Sieling om hennes rolle som regissør av en lang rekke toneangivende tv-serier – fra Krøniken og Borgen til Broen og den amerikanske serien Homeland. Der forteller hun blant annet om forskjellen på å jobbe med tv-drama i Norden og USA.

– Jeg vet ikke om det er noen forskjell, jeg gjør det jeg pleier å gjøre. Det er færre arbeidsdager i USA per produksjon, men flere timer. Den største forskjellen er innstillingen til arbeidslivet. Amerikanerne jobber hele tiden. Selv foretrekker jeg å kunne arbeide og så gå hjem, men åtte timers opptaksdager er likevel idiotisk. Det må vi endre, ellers drar alle til steder med elleve opptakstimer. Men livskvaliteten i Skandinavia er bedre.

MENY