Norske produsenter frustrert over strømmetjenestene

Foto: Netflix
Foto: Netflix

I det siste har Rushprint pekt på hvordan norske filmer drukner i mengden hos strømmetjenestene og utfordringen med å få innsyn i hvor mange som ser filmene og hva produsentene tjener på dem.

Til Klassekampen forteller Asle Vatn i Friland at det er umulig å skaffe seg oversikt over hva de tjener på å ha filmene på strømmetjenestene. Vi tjener så godt som null, sier han.

På grunn av hemmelighold fra strømmetjenester og distributører, vet ikke Vatn hvordan filmer som «Hodejegerne» og «Upperdog», som han selv har produsert, har gjort det på strømmetjenesten Netflix – eller hvor mye hans selskap tjener på hver enkelt film.

Klassekampen har prøvd å få tall over hva norske produsenter faktisk tjener på å ha filmene sine på strømmetjenester, men får samme svar som Rushprint har fått: «Vi vet ikke.»

Synnøve Hørsdal bekrefter det hun sa til Rushprint forrige uke:

Andelen av inntektene våre fra digitalt salg er forsvinnende liten.

– Jeg har etterspurt informasjon av distributører, men har ikke fått det. Det er konfidensialitetserklæringer i avtalene, og jeg klarer ikke å trenge gjennom hva som inngås av avtaler, sier Asle Vatn.

Filmprodusenter får ikke betalt av strømmetjenestene ut fra hvor mange ganger en film blir sett. Som regel foregår salg av en film til en strømmetjeneste på følgende måte:

1) Produsenten selger rettighetene til videresalg av en film til distributøren.

2) Distributøren inngår en avtale om visning av filmen med en strømmetjeneste. Som oftest selger distributøren visningsrett for en viss periode til flere filmer samtidig.

3) Andeler av inntektene fra strømmetjenesten fordeles til produsentene.

Les mer om saken

 

Norske produsenter frustrert over strømmetjenestene

Foto: Netflix
Foto: Netflix

I det siste har Rushprint pekt på hvordan norske filmer drukner i mengden hos strømmetjenestene og utfordringen med å få innsyn i hvor mange som ser filmene og hva produsentene tjener på dem.

Til Klassekampen forteller Asle Vatn i Friland at det er umulig å skaffe seg oversikt over hva de tjener på å ha filmene på strømmetjenestene. Vi tjener så godt som null, sier han.

På grunn av hemmelighold fra strømmetjenester og distributører, vet ikke Vatn hvordan filmer som «Hodejegerne» og «Upperdog», som han selv har produsert, har gjort det på strømmetjenesten Netflix – eller hvor mye hans selskap tjener på hver enkelt film.

Klassekampen har prøvd å få tall over hva norske produsenter faktisk tjener på å ha filmene sine på strømmetjenester, men får samme svar som Rushprint har fått: «Vi vet ikke.»

Synnøve Hørsdal bekrefter det hun sa til Rushprint forrige uke:

Andelen av inntektene våre fra digitalt salg er forsvinnende liten.

– Jeg har etterspurt informasjon av distributører, men har ikke fått det. Det er konfidensialitetserklæringer i avtalene, og jeg klarer ikke å trenge gjennom hva som inngås av avtaler, sier Asle Vatn.

Filmprodusenter får ikke betalt av strømmetjenestene ut fra hvor mange ganger en film blir sett. Som regel foregår salg av en film til en strømmetjeneste på følgende måte:

1) Produsenten selger rettighetene til videresalg av en film til distributøren.

2) Distributøren inngår en avtale om visning av filmen med en strømmetjeneste. Som oftest selger distributøren visningsrett for en viss periode til flere filmer samtidig.

3) Andeler av inntektene fra strømmetjenesten fordeles til produsentene.

Les mer om saken

 

MENY