Nordisk film tilnærmer seg Kina

Nordisk film tilnærmer seg Kina

Foto: Hokus Pokus Albert Åberg hadde kinesisk coprodusent

I februar arrangeres det tredje Sino-European Production-seminaret, rettet mot utvalgte europeiske produsenter. Seminaret vil gå i dybden på hvordan tilnærme seg det kinesiske filmmarkedet, og påmeldingen ligger nå ute hos NFI.

Gjennom interaktive arbeidsøkter foretas ”et dypdykk i hvordan tilnærme seg det kinesiske filmmarkedet. Øktene varierer mellom innlegg fra eksperter og case studies, som tar for seg de praktiske sidene ved å jobbe med aktører tilknyttet den kinesiske filmindustrien”, heter det.

De siste årene har særlig dansk film gjort framstøt overfor Kina. Zentropa og TrustNordisk har kunnet melde om co-produksjonsavtaler med kinesiske selskap og kommende langfilmprosjekter. Det voksende kinesiske kinomarkedet gjør kinesisk film til en attraktiv samarbeidspartner, selv om inngangen til kinomarkedet fortsatt er kronglete. Norske Maipo har også lenge hatt øynene rettet mot Asia, og hadde under arbeidet med Hokus Pokus Albert Åberg knyttet til seg en kinesisk co-produsent. Det var på tv-versjonen av filmen at det kinesiske selskapet Hong Guang Animation leverte en såkalt “chinapack”, kunne Synnøve Hørsdal fortelle til Rushprint for et par år siden.

Maipo deltok den gangen på Navigator-prosjektet til Innovasjon Norge der spill- og filmbransjen fikk hjelp til å satse internasjonalt. Et halvt dusin norske produsenter var med, de fleste hadde valgt Europa og USA som satsingsområde, men Maipo valgte Asia.

– Det kineserne har et stort behov for er filmfortellinger. Det er et felt der de opplever at de kan lære mye av filmbransjen i vesten. Men det er åpenbart ikke alle typer filmfortellinger de ønsker velkommen – historier som er politiske kan man bare glemme, sa Hørsdal den gangen.

Hun la ikke skjul på at det hadde vært en krevende prosess å co-produsere med Kina. Det er ikke bare produksjonskulturen som er annerledes, men hele kulturen på så mange nivåer.

– Det er co-produksjonens glede og frustrasjon: man får nye impulser ved å jobbe med en annen kultur – men også utfordringer med å samarbeide og kommunisere på en effektiv måte.

Nordisk film tilnærmer seg Kina

Nordisk film tilnærmer seg Kina

Foto: Hokus Pokus Albert Åberg hadde kinesisk coprodusent

I februar arrangeres det tredje Sino-European Production-seminaret, rettet mot utvalgte europeiske produsenter. Seminaret vil gå i dybden på hvordan tilnærme seg det kinesiske filmmarkedet, og påmeldingen ligger nå ute hos NFI.

Gjennom interaktive arbeidsøkter foretas ”et dypdykk i hvordan tilnærme seg det kinesiske filmmarkedet. Øktene varierer mellom innlegg fra eksperter og case studies, som tar for seg de praktiske sidene ved å jobbe med aktører tilknyttet den kinesiske filmindustrien”, heter det.

De siste årene har særlig dansk film gjort framstøt overfor Kina. Zentropa og TrustNordisk har kunnet melde om co-produksjonsavtaler med kinesiske selskap og kommende langfilmprosjekter. Det voksende kinesiske kinomarkedet gjør kinesisk film til en attraktiv samarbeidspartner, selv om inngangen til kinomarkedet fortsatt er kronglete. Norske Maipo har også lenge hatt øynene rettet mot Asia, og hadde under arbeidet med Hokus Pokus Albert Åberg knyttet til seg en kinesisk co-produsent. Det var på tv-versjonen av filmen at det kinesiske selskapet Hong Guang Animation leverte en såkalt “chinapack”, kunne Synnøve Hørsdal fortelle til Rushprint for et par år siden.

Maipo deltok den gangen på Navigator-prosjektet til Innovasjon Norge der spill- og filmbransjen fikk hjelp til å satse internasjonalt. Et halvt dusin norske produsenter var med, de fleste hadde valgt Europa og USA som satsingsområde, men Maipo valgte Asia.

– Det kineserne har et stort behov for er filmfortellinger. Det er et felt der de opplever at de kan lære mye av filmbransjen i vesten. Men det er åpenbart ikke alle typer filmfortellinger de ønsker velkommen – historier som er politiske kan man bare glemme, sa Hørsdal den gangen.

Hun la ikke skjul på at det hadde vært en krevende prosess å co-produsere med Kina. Det er ikke bare produksjonskulturen som er annerledes, men hele kulturen på så mange nivåer.

– Det er co-produksjonens glede og frustrasjon: man får nye impulser ved å jobbe med en annen kultur – men også utfordringer med å samarbeide og kommunisere på en effektiv måte.

MENY