Som NRKs analysesjef Kristian Tolonen sa til Rushprint for halvannen uke siden, er tv-skjermene i bruk som aldri før, også på nye måter, og som en konsekvens av dette er dagen-derpå-rapporteringer av seertall for dramaserier egentlig meningsløse.
Nå melder VG at de to første episodene av Mammon sesong 2 i løpet av en uke fikk 300 000 flere seere, og dermed i øyeblikket er sett av om lag 900 000 hver.
Da disse episodene ble vist på tv første gang, ble de sett av om lag 600 000, og dette fikk mediene til å rapportere at sesong to av serien hadde færre seere enn første sesong.
Til VG sier Tolonen at økningen først og fremst skyldes at svært mange har sett disse episodene i opptak, men også repriser og nettseing er med på å løfte de totale seertallene.
– Men disse tallene kommer til å øke. Det er jeg helt sikker på. Ikke minst fordi det for Mammon sesong 2 er gjort avtaler som gjør at sesongen vil være tilgjengelig på nett uten tidsbegrensning, sier serieskaper og manusforfatter Gjermund Stenberg Eriksen til VG.
Til Rushprint fortalte analysesjef Tolonen at i 2014 gikk under ti prosent av NRKs nett-tv til en tv-skjerm. I 2015 går godt over en tredjedel av strømmingen til en tv.
– Halvparten av tv-ene i Norge er koblet til nett, gjennom Apple TV og smart-tv. Så vi kan si at tv er tilbake på tv.
– Dramaserier er ikke mindre populære enn før, men vi ser dem annerledes. I gamle dager ble dramaserier kun sendt på kringkasternes tv-kanaler, både norske og utenlandske. De ble sett realtime av publikum der og da, sa Tolonen til Rushprint.
Denne endringen i seervaner understrekes nå av de siste tallene for sesong 2 av Mammon.