Netflix truer med å holde filmer tilbake fra Cannes

Netflix truer med å holde filmer tilbake fra Cannes

Strømmegiganten Netflix truer med å holde tilbake alle sine filmer fra årets utgave av Cannes internasjonale film festival. Det er Hollywood Reporter som melder om dette.

Årsaken er festivalens nye regelverk som krever at alle filmer som deltar i den offisielle konkurransen må ha kinodistribusjon i Frankrike. Netflix viser som kjent sine langfilmer kun på sin strømmetjeneste, i motsetning til Amazon Studios som iblant åpner for både kinodistribusjon og strømming.

De siste årene har enkelte titler fra Netflix deltatt i og utenfor konkurranse, uten at de har blitt satt opp på franske kinoer (deriblant Boon Joon-Ho’s Okja og Noah Baumbach’s The Meyerowitz Stories). Det framkalte til dels sterke reaksjoner i særlig den franske kinobransjen som har presset festivalen hardt for å innføre det nye regelverket som innebærer at filmene må ha fransk kinodistribusjon.

En av filmene som kan bli rammet av denne krigstilstanden er Paul Greengrass sin 22/7-film, Norway, med Anders Danielsen Lie i hovedrollen som Anders Behring Breivik. Det er en film som er co-finansiert blant annet gjennom den norske insentivordningen. Det har vært forventet at filmen skal vises i eller utenfor konkurranse i Cannes. Andre filmer fra Netflix som kan gå glipp av den røde løperen i Cannes er Jeremy Saulniers Hold the Dark og Orson Welles sin «ufullførte» filmThe Other Side of the Wind.

I et nylig intervju med Rushprint fremhevet Cannesleder Thierry Fremaux at så mange av gjengangerne i Cannes, deriblant Jane CampionWoody Allen, Martin Scorsese og Boon Joon-Ho, nå får filmene sine finansiert av Netflix og Amazon. Han mener disse strømmetjenestene gir filmskaperne den støtten de tradisjonelle filmstudioene ikke lenger vil gi. Bransjekommentatorer mener imidlertid at han nå har gamblet på at Netflix ville akseptere å få vist sine filmer utenfor de mer prestisjefylte konkurranseprogrammene og ikke var forberedt på at strømmegiganten skulle sette hardt mot hardt.

Maktkampen kommer på et delikat tidspunkt: Allerede neste uke vil store deler av programmet bli offentliggjort.

Netflix truer med å holde filmer tilbake fra Cannes

Netflix truer med å holde filmer tilbake fra Cannes

Strømmegiganten Netflix truer med å holde tilbake alle sine filmer fra årets utgave av Cannes internasjonale film festival. Det er Hollywood Reporter som melder om dette.

Årsaken er festivalens nye regelverk som krever at alle filmer som deltar i den offisielle konkurransen må ha kinodistribusjon i Frankrike. Netflix viser som kjent sine langfilmer kun på sin strømmetjeneste, i motsetning til Amazon Studios som iblant åpner for både kinodistribusjon og strømming.

De siste årene har enkelte titler fra Netflix deltatt i og utenfor konkurranse, uten at de har blitt satt opp på franske kinoer (deriblant Boon Joon-Ho’s Okja og Noah Baumbach’s The Meyerowitz Stories). Det framkalte til dels sterke reaksjoner i særlig den franske kinobransjen som har presset festivalen hardt for å innføre det nye regelverket som innebærer at filmene må ha fransk kinodistribusjon.

En av filmene som kan bli rammet av denne krigstilstanden er Paul Greengrass sin 22/7-film, Norway, med Anders Danielsen Lie i hovedrollen som Anders Behring Breivik. Det er en film som er co-finansiert blant annet gjennom den norske insentivordningen. Det har vært forventet at filmen skal vises i eller utenfor konkurranse i Cannes. Andre filmer fra Netflix som kan gå glipp av den røde løperen i Cannes er Jeremy Saulniers Hold the Dark og Orson Welles sin «ufullførte» filmThe Other Side of the Wind.

I et nylig intervju med Rushprint fremhevet Cannesleder Thierry Fremaux at så mange av gjengangerne i Cannes, deriblant Jane CampionWoody Allen, Martin Scorsese og Boon Joon-Ho, nå får filmene sine finansiert av Netflix og Amazon. Han mener disse strømmetjenestene gir filmskaperne den støtten de tradisjonelle filmstudioene ikke lenger vil gi. Bransjekommentatorer mener imidlertid at han nå har gamblet på at Netflix ville akseptere å få vist sine filmer utenfor de mer prestisjefylte konkurranseprogrammene og ikke var forberedt på at strømmegiganten skulle sette hardt mot hardt.

Maktkampen kommer på et delikat tidspunkt: Allerede neste uke vil store deler av programmet bli offentliggjort.

MENY