Hvorfor legger NFI ned Eurodok?

Hvorfor legger NFI ned Eurodok?

Foto: Dødsårsak ukjent, som ble tildelt publikumsprisen under forrige Eurodok.

Etter 16 år med dokumentarfilmfestival som fokuserer på ny norsk og europeisk dokumentarfilm, har Norsk filminstitutt og Cinemateket besluttet å legge ned Eurodok.

Det er en trist nyhet for alle de av oss som har benyttet festivalen for å lodde strømninger i ny norsk og særlig europeisk dokumentarfilm.

Den europeiske dokumentarfilmfestivalen har foregått på vårparten hvert år, og har vært Norsk filminstitutt og Cinematekets egen dokumentarfilmfestival. Festivalen har ønsket å fremme det beste innen ny, europeisk dokumentarfilm og måle temperaturen på Europa, både filmatisk og politisk.

Begrunnelsen for nedleggelsen er litt uklar, som at man gir seg mens man er ”på topp”, slik Cinematek-leder Jan Langlo formulerer det i en pressemelding:

”Vi føler at vi har oppnådd alt vi ville med Eurodok, og enda mye mer, så nå gir vi oss mens vi er på topp, og vil frigjøre ressurser til andre cinematekoppgaver”.

Betyr dette at Cinemateket vil satse enda mer på dokumentarfilm i sitt ordinære program, nå som ressurser blir frigjort? Om ikke, vil nedleggelsen innebære et vesentlig tap for dokumentartilbudet i hovedstaden.

Eurodok har ikke bare vært et vindu inn til europeisk dokumentarfilm, men også en stadig viktigere arena for ny, norsk dokumentar. Som Gunnar Iversen skrev i sin gjennomgang av årets program: «Bredden og variasjonen i uttrykk, temaer og motiver synes større enn noen gang tidligere. Filmene gir oss innblikk og utsyn til en verden som er større og mer dramatisk enn noensinne”. Under årets Eurodok deltok hele 14 norske dokumentarfilmer som satte sitt preg på festivalen. Derfor vil norske dokumentarfilmskapere, som ikke er bortskjemt med rene dokumentar-arenaer, merke denne nedleggelsen.

Hvorfor legger NFI ned Eurodok?

Hvorfor legger NFI ned Eurodok?

Foto: Dødsårsak ukjent, som ble tildelt publikumsprisen under forrige Eurodok.

Etter 16 år med dokumentarfilmfestival som fokuserer på ny norsk og europeisk dokumentarfilm, har Norsk filminstitutt og Cinemateket besluttet å legge ned Eurodok.

Det er en trist nyhet for alle de av oss som har benyttet festivalen for å lodde strømninger i ny norsk og særlig europeisk dokumentarfilm.

Den europeiske dokumentarfilmfestivalen har foregått på vårparten hvert år, og har vært Norsk filminstitutt og Cinematekets egen dokumentarfilmfestival. Festivalen har ønsket å fremme det beste innen ny, europeisk dokumentarfilm og måle temperaturen på Europa, både filmatisk og politisk.

Begrunnelsen for nedleggelsen er litt uklar, som at man gir seg mens man er ”på topp”, slik Cinematek-leder Jan Langlo formulerer det i en pressemelding:

”Vi føler at vi har oppnådd alt vi ville med Eurodok, og enda mye mer, så nå gir vi oss mens vi er på topp, og vil frigjøre ressurser til andre cinematekoppgaver”.

Betyr dette at Cinemateket vil satse enda mer på dokumentarfilm i sitt ordinære program, nå som ressurser blir frigjort? Om ikke, vil nedleggelsen innebære et vesentlig tap for dokumentartilbudet i hovedstaden.

Eurodok har ikke bare vært et vindu inn til europeisk dokumentarfilm, men også en stadig viktigere arena for ny, norsk dokumentar. Som Gunnar Iversen skrev i sin gjennomgang av årets program: «Bredden og variasjonen i uttrykk, temaer og motiver synes større enn noen gang tidligere. Filmene gir oss innblikk og utsyn til en verden som er større og mer dramatisk enn noensinne”. Under årets Eurodok deltok hele 14 norske dokumentarfilmer som satte sitt preg på festivalen. Derfor vil norske dokumentarfilmskapere, som ikke er bortskjemt med rene dokumentar-arenaer, merke denne nedleggelsen.

MENY