Hva betyr location for en films fortelling og egenart?

Hva betyr location for en films fortelling og egenart?

Foto: Eventyrland

Det er ikke ofte de norske filmfestivalene fokuserer på kreative utfordringer innen filmproduksjon, det handler oftest om finansiering og distribusjon. Derfor er det velkomment at Den norske filmfestivalen har tatt initiativ til et seminar om stedets betydning for en film – i samarbeid med Høgskolen i Lillehammer. Det finner sted søndag 21.august, kl 15.30-17.30 i Rådhuset, Bystyresalen i Haugesund.

Til seminaret kommer regissør Pål Sletaune, som i samtale med HiLs Audun Engelstad går i dybden på stedets betydning for hans filmer – deriblant BudbringerenAmatørene, Naboer og Babycall. Arild Østin Ommundsen (Mongoland-, Monstertorsdag- og Eventyrland) og hans produsent Gary Cranner kommer også for å fortelle om hvordan de to arbeider med location-scouting i dag.

Dette seminaret sammenfaller fint med vårt fokus på det samme i nyeste utgaven av Rushprint. Der forteller våre mest erfarne location scouts, Per Henry Borch og Brynjulv Wasa, om hvordan de leter fram rette locations for filmskapere, både i Norge og i utlandet.

”Dårlige locations eller overdreven studiobruk gjør filmer og serier dårligere og billigere å se på. Når locationbruken er perfekt, derimot, legger seeren kanskje ikke så mye merke til det, og fotografer og scenografer kan fokusere på å få resten av det visuelle på plass. Men en locationscout legger grunnlaget for den visuelle helheten», sier Wasa. Han har jobbet med blant annet Lilyhammer, Halvbroren, Nobel og Grand Hotel.

Per Henry Borch har 25 års locationerfaring fra blant annet Kongens Nei, Star Wars, og Ex Machina og den kommende Askeladdfilmen.

«En locationscout med på å definere filmens visuelle uttrykk – og det må være drivkraften gjennom alle utfordringene», mener han. «For det er mye som skal på plass. Når du skal scoute en bar, for eksempel, må du først finne ut av hvilken type bar det skal være. En pianobar, en brun bar, på landsbygda, i byen, i en bydel. Det er mange slike visuelle parametre – og så kommer alt det praktiske i tillegg. Kanskje det skal foregå en stor slåsskamp i baren, som krever at lokalet er av en viss størrelse. Kanskje den skal lyssettes på en bestemt måte, noe som krever en bestemt takhøyde. I tillegg til alt det, kommer kanskje produsenten og sier at vi ikke kan dra lenger enn 30 minutter fra sentrum, fordi vi ikke kan ha overtid eller hotell. Så det baller fort på seg, sier Borch.

Du kan lese hele saken i nyeste utgaven av Rushprint

Hva betyr location for en films fortelling og egenart?

Hva betyr location for en films fortelling og egenart?

Foto: Eventyrland

Det er ikke ofte de norske filmfestivalene fokuserer på kreative utfordringer innen filmproduksjon, det handler oftest om finansiering og distribusjon. Derfor er det velkomment at Den norske filmfestivalen har tatt initiativ til et seminar om stedets betydning for en film – i samarbeid med Høgskolen i Lillehammer. Det finner sted søndag 21.august, kl 15.30-17.30 i Rådhuset, Bystyresalen i Haugesund.

Til seminaret kommer regissør Pål Sletaune, som i samtale med HiLs Audun Engelstad går i dybden på stedets betydning for hans filmer – deriblant BudbringerenAmatørene, Naboer og Babycall. Arild Østin Ommundsen (Mongoland-, Monstertorsdag- og Eventyrland) og hans produsent Gary Cranner kommer også for å fortelle om hvordan de to arbeider med location-scouting i dag.

Dette seminaret sammenfaller fint med vårt fokus på det samme i nyeste utgaven av Rushprint. Der forteller våre mest erfarne location scouts, Per Henry Borch og Brynjulv Wasa, om hvordan de leter fram rette locations for filmskapere, både i Norge og i utlandet.

”Dårlige locations eller overdreven studiobruk gjør filmer og serier dårligere og billigere å se på. Når locationbruken er perfekt, derimot, legger seeren kanskje ikke så mye merke til det, og fotografer og scenografer kan fokusere på å få resten av det visuelle på plass. Men en locationscout legger grunnlaget for den visuelle helheten», sier Wasa. Han har jobbet med blant annet Lilyhammer, Halvbroren, Nobel og Grand Hotel.

Per Henry Borch har 25 års locationerfaring fra blant annet Kongens Nei, Star Wars, og Ex Machina og den kommende Askeladdfilmen.

«En locationscout med på å definere filmens visuelle uttrykk – og det må være drivkraften gjennom alle utfordringene», mener han. «For det er mye som skal på plass. Når du skal scoute en bar, for eksempel, må du først finne ut av hvilken type bar det skal være. En pianobar, en brun bar, på landsbygda, i byen, i en bydel. Det er mange slike visuelle parametre – og så kommer alt det praktiske i tillegg. Kanskje det skal foregå en stor slåsskamp i baren, som krever at lokalet er av en viss størrelse. Kanskje den skal lyssettes på en bestemt måte, noe som krever en bestemt takhøyde. I tillegg til alt det, kommer kanskje produsenten og sier at vi ikke kan dra lenger enn 30 minutter fra sentrum, fordi vi ikke kan ha overtid eller hotell. Så det baller fort på seg, sier Borch.

Du kan lese hele saken i nyeste utgaven av Rushprint

MENY