Finsk film fikk Un Certain Regards hovedpris

Finsk film fikk Un Certain Regards hovedpris

Ikke før dansk film hadde vunnet den gjeveste prisen i sideprogrammet Directors Fortnight med Wolf and Sheep, var det en finsk film som stakk av med hovedprisen i den offisielle sideseksjonen, Un Certain Regard.

The Happiest Day in the Life of Olli Maki (foto) av Juho Kuosmanen fikk gode kritikker for sin skildring av opptakten til en boksekamp mellom den finske bakeren Olli Maki og den amerikanske tittelforsvareren Davey Moore i 1962.

Matt Ross fikk prisen for beste regi for Captain Fantastic, en film vår utsendte Aksel Kielland satt pris på. I sin første gjennomgang fra Cannes omtalte han filmen som ”en slags Little Miss Sunshine for Bernie Sanders-segmentet. Viggo Mortensen spiller hovedrollen som en progressiv survivalist som oppdrar sine fem barn langt ute i skogen, hvor de trenes opp til å jakte dyr med kniv, og fordyper seg i verdenslitteratur og politisk filosofi i harmonisk fellesskap. Basert på en erkekonvensjonell Hollywood-struktur har Ross laget et sjarmerende og overraskende rørende drama, som er fort glemt, men som heller ikke virker malplassert slik mange av de amerikanske filmene i Cannes ofte gjør”.

Prisen for beste manus gikk til Delphine og Muriel Coulin for The Stopover, en film Kielland synes var et interessant bekjentskap.

”Hva handling og tematikk angår er filmen et relativt tradisjonelt drama om posttraumatisk stress og den langsiktige psykologiske effekten krigføring har på vestlige soldater etter de har vendt hjem… Det som gjør dette til en interessant film har å gjøre med formspråk og ikonografi, for ved å inkvartere en gruppe franske soldater på vei hjem fra Afghanistan på et luksushotell på Kypros, hvor de skal bruke tre dager på å akklimatisere seg til livet utenfor krigssonen, legger søstrene Coulin grunnlaget for en rekke interessante tablåer. Ikke minst er debriefingssekvensene hvor soldatene gjennomgår sine mest dramatiske operasjoner som en form for virtual reality-terapier gode.”

Juryprisen gikk til Koji Fukadas Harmonium om en japansk familie som får livet snudd opp-ned av en gjest som blir boende en stund hos dem. Juryens spesialpris gikk til en av festivalens snakkiser, animasjonsfilmen The Red Turtle, av Michael Dudok De Wit.

Finsk film fikk Un Certain Regards hovedpris

Finsk film fikk Un Certain Regards hovedpris

Ikke før dansk film hadde vunnet den gjeveste prisen i sideprogrammet Directors Fortnight med Wolf and Sheep, var det en finsk film som stakk av med hovedprisen i den offisielle sideseksjonen, Un Certain Regard.

The Happiest Day in the Life of Olli Maki (foto) av Juho Kuosmanen fikk gode kritikker for sin skildring av opptakten til en boksekamp mellom den finske bakeren Olli Maki og den amerikanske tittelforsvareren Davey Moore i 1962.

Matt Ross fikk prisen for beste regi for Captain Fantastic, en film vår utsendte Aksel Kielland satt pris på. I sin første gjennomgang fra Cannes omtalte han filmen som ”en slags Little Miss Sunshine for Bernie Sanders-segmentet. Viggo Mortensen spiller hovedrollen som en progressiv survivalist som oppdrar sine fem barn langt ute i skogen, hvor de trenes opp til å jakte dyr med kniv, og fordyper seg i verdenslitteratur og politisk filosofi i harmonisk fellesskap. Basert på en erkekonvensjonell Hollywood-struktur har Ross laget et sjarmerende og overraskende rørende drama, som er fort glemt, men som heller ikke virker malplassert slik mange av de amerikanske filmene i Cannes ofte gjør”.

Prisen for beste manus gikk til Delphine og Muriel Coulin for The Stopover, en film Kielland synes var et interessant bekjentskap.

”Hva handling og tematikk angår er filmen et relativt tradisjonelt drama om posttraumatisk stress og den langsiktige psykologiske effekten krigføring har på vestlige soldater etter de har vendt hjem… Det som gjør dette til en interessant film har å gjøre med formspråk og ikonografi, for ved å inkvartere en gruppe franske soldater på vei hjem fra Afghanistan på et luksushotell på Kypros, hvor de skal bruke tre dager på å akklimatisere seg til livet utenfor krigssonen, legger søstrene Coulin grunnlaget for en rekke interessante tablåer. Ikke minst er debriefingssekvensene hvor soldatene gjennomgår sine mest dramatiske operasjoner som en form for virtual reality-terapier gode.”

Juryprisen gikk til Koji Fukadas Harmonium om en japansk familie som får livet snudd opp-ned av en gjest som blir boende en stund hos dem. Juryens spesialpris gikk til en av festivalens snakkiser, animasjonsfilmen The Red Turtle, av Michael Dudok De Wit.

MENY