Fem norske dokumentarer er tatt ut til den kanadiske filmfestivalen Hot Docs, verdens kanskje viktigste festival for dokumentarer ved siden av IDFA i Amsterdam. De aktuelle filmene er Aslaug Holms Brødre, Paul Refsdals Dugma (foto), George Kurians Flukten, Jørn Nyseth Ranums Mot Nord og Erlend Mos Dans for livet.
Brødre og Dugma deltar i programmene International Spectrum og The Pursuit og Happiness, Flukten i World Showcase og Mot Nord og Dans for livet kortfilmseksjonen.
Hot Docs Canadian International Documentary Festival er Nord-Amerikas største i sitt slag, og finner sted i Toronto i april. Under fjorårets festival ble festivalen besøkt av over 200 000 publikummere og bransjeaktører. Hvert år viser festivalen mer enn 170 dokumentarer fra hele verden. Ved siden av kanadisk og internasjonale programmer, har festivalen mange bransjefora og et marked der 2000 internasjonale bransjeaktører deltar.
Brødre, som er produsert av Fenris film, har gått sin seiersgang på en lang rekke festivaler, mens Nyseth Ranum og produsent Anders Graham snart også skal delta på Tribeca film festival. For Refsdal og Medieoperatørene ved Ingvil Giske blir Hot Docs den internasjonale premieren på Dugma (filmen hadde norsk premiere under Eurodok 10. Mars). Flukten hadde premiere på NRK i høst, og er så langt vist i 16 land. Det er Bente Olav i Gründer film som er produsent. Dans for livet hadde premiere under Eurodok, og er produsert av Anita Rehoff Larssen og Tone Grøttjord for Sant & Usant.
I nyeste utgaven av Rushprint kan du lese et lengre intervju med Refsdal om den ekstraordinære prosessen bak Dugma. I filmen følger han flere selvmordskandidater fra al-Qaida under kamper med regjeringshæren i Syria.
– Jeg regner med at noen vil angripe det faktum at jeg har oppholdt meg hos al-Qaida. Men jeg ønsker ikke å fortelle folk hva de skal tro, forteller han.
Refsdal forventer reaksjoner på filmen, men det er ikke krigshandlingene han tror vil overrumple seerne. Nei, det er snarere humaniseringen av selvmordskandidatene som overrasker i Dugma; hvordan unge menn, som skal komme til å begå uhyrlige handlinger, framstår som både følsomme og tankefulle. De spøker og ler, og vi tar innover oss den helt banale kjensgjerningen at de på mange måter er som oss.
– De reaksjonene jeg fikk på forrige filmen var også av den typen: De ler jo og spøker med hverandre! Som om det skulle komme som noe sjokk at også de er mennesker. Så det handler en god del om våre fordommer og de bildene vi er blitt servert.