Foto: Almodóvar under opptakene av Julieta
Den spanske filmkunstneren, som for tiden er aktuell på norske kinoer med Julieta, skal lede hovedjuryen under Cannes internasjonale film festival i mai. Da fyller festivalen 70 år.
Almodóvar har vært nært knyttet til festivalen etter at han første gangen deltok i hovedkonkurransen med Alt om min mor i 1999. Siden har han deltatt med Volver, Broken Embraces, The Skin I Live In og Julieta. Han åpnet også festivalen i 2004 med Bad Education.
Da Rushprint gjorde intervju med ham i Cannes om Brutte Omfavnelser i 2009, sa han følgende om å være regissør:
”Om du ikke forstår deg på mennesker kan du aldri bli en god regissør. Jeg og skuespillerne deler alltid en felles, uuttalt erkjennelse av at vi skal kunne berøre ting som ikke bare kan være intime, men også smertefulle. De gir meg sin tillatelse til å bevege oss inn på ømme punkter, og derfor føler jeg meg heldig. Skuespillerne jeg jobber med er veldig sjenerøse”.
I kinoaktuelle Julieta har Almodóvar vendt tilbake til kvinnene som han har dyrket i så mange av sine filmer. Den gangen begrunnet han de svake mennene med egen oppvekst blant mange sterke kvinner.
”I de fleste av filmene mine er kvinnene mye tøffere og robuste enn mennene. De møter motstand og kjemper. Mennene er svakere, hermetiske og mørke. I likhet med så mange andre som vokste opp på 1950-tallet, ble jeg oppdratt av kvinner. Jeg var fullstendig omringet av dem. Moren min tok meg med rundt og jeg opplevde masse som jeg senere fikk bruk for i filmene mine. Hvis moren min ikke tok meg med, overlot hun meg til nabokvinnene eller satte meg ute på patioen der jeg kunne betrakte familielivet i nabolaget som den gangen var totalt dominert av kvinnene. Fram til jeg var åtte år var det bare sterke kvinner rundt meg. Jeg vet ikke hvordan denne generasjonen etterkrigskvinner greide det, men de oppdro oss og satte sitt preg på denne perioden i Spania. Jeg har stor beundring for denne generasjonen kvinner, som min mor var en del av, og jeg mener Spania skylder dem mye”.