Netflix investerer over en milliard euro i Spania.

Netflix investerer over en milliard euro i Spania.

Mens vi fortsatt venter på at strømmeaktørene skal forplikte seg i Norge, har Netflix inngått en svært ambisiøs avtale med den spanske filmindustrien.

Foto: fra den spanske serien «Papirhuset» som ble en global hit.

Under markeringen av de ti årene som er gått siden den første spanske Netflixproduksjonen, holdt co-CEO i Netflix, Ted Sarandos, en tale under en pressekonferanse i Spania tirsdag. Sarandos ble ledsaget av blant andre Spanias statsminister Pedro Sánchez. Her slapp han nyheten om at selskapet skal investere over en milliard euro i spansk produksjon og infrastruktur de neste tre årene.

Sarandos roste spanske “reguleringer som fremmer kreativitet, innovasjon og langsiktig tenkning”. Han holdt talen ved selskapets produksjonssenter i Tres Cantos, en halvtimes kjøretur nord for Madrid, hvor Netflix har bygget sitt største studiokompleks i Europa med 10 lydscener.

Den lovede investeringen på over en milliard euro i Spania er sammenlignbar med investeringen i Frankrike, hvor Netflix nå investerer 250 millioner euro årlig i franske serier, filmer og dokumentarer, skriver Variety.

Den spanske investeringsforpliktelsen kommer til tross for at Netflix har en abonnementsbase i Spania på 8,7 millioner kunder, sammenlignet med 14,6 millioner i Frankrike. Årsaken er Spanias formidable suksess, men også det faktum at spansk er en av verdens største språkgrupper.

I innledningen til hele presentasjonen tirsdag, ble det framholdt at spanske filmer og serier er blant de mest populære i verden, sammen med koreanske og japanske produksjoner. Fenomener som Papirhuset, Cable Girls og Society of the Snow, vitner om det.

Netflix har filmet i over 200 byer og tettsteder i alle Spanias autonome regioner.

«Dette har brakt frem alle de ulike sidene av Spania på skjermen. Det har ført til reelle økonomiske fordeler i lokalsamfunn over hele landet. Og det har bidratt til å opprettholde mer enn 20.000 jobber i den spanske audiovisuelle sektoren,» sa Sarandos.

Netflix investerer over en milliard euro i Spania.

Netflix investerer over en milliard euro i Spania.

Mens vi fortsatt venter på at strømmeaktørene skal forplikte seg i Norge, har Netflix inngått en svært ambisiøs avtale med den spanske filmindustrien.

Foto: fra den spanske serien «Papirhuset» som ble en global hit.

Under markeringen av de ti årene som er gått siden den første spanske Netflixproduksjonen, holdt co-CEO i Netflix, Ted Sarandos, en tale under en pressekonferanse i Spania tirsdag. Sarandos ble ledsaget av blant andre Spanias statsminister Pedro Sánchez. Her slapp han nyheten om at selskapet skal investere over en milliard euro i spansk produksjon og infrastruktur de neste tre årene.

Sarandos roste spanske “reguleringer som fremmer kreativitet, innovasjon og langsiktig tenkning”. Han holdt talen ved selskapets produksjonssenter i Tres Cantos, en halvtimes kjøretur nord for Madrid, hvor Netflix har bygget sitt største studiokompleks i Europa med 10 lydscener.

Den lovede investeringen på over en milliard euro i Spania er sammenlignbar med investeringen i Frankrike, hvor Netflix nå investerer 250 millioner euro årlig i franske serier, filmer og dokumentarer, skriver Variety.

Den spanske investeringsforpliktelsen kommer til tross for at Netflix har en abonnementsbase i Spania på 8,7 millioner kunder, sammenlignet med 14,6 millioner i Frankrike. Årsaken er Spanias formidable suksess, men også det faktum at spansk er en av verdens største språkgrupper.

I innledningen til hele presentasjonen tirsdag, ble det framholdt at spanske filmer og serier er blant de mest populære i verden, sammen med koreanske og japanske produksjoner. Fenomener som Papirhuset, Cable Girls og Society of the Snow, vitner om det.

Netflix har filmet i over 200 byer og tettsteder i alle Spanias autonome regioner.

«Dette har brakt frem alle de ulike sidene av Spania på skjermen. Det har ført til reelle økonomiske fordeler i lokalsamfunn over hele landet. Og det har bidratt til å opprettholde mer enn 20.000 jobber i den spanske audiovisuelle sektoren,» sa Sarandos.

MENY