Årets gullstol for beste kortfilm gikk til Hedda Mjøen for «Nåde», mens «Stakkars meg» av Liv Joelle Barbosa Blad fikk Terje Vigen-prisen.

Foto fra Hedda Mjøens «Nåde» som ble tildelt Gullstolen.
Kortfilmfestivalen avsluttet i går med prisutdeling. Den gjeveste prisen, Gullstolen, gikk til kortfiksjonsfilmen Nåde av Hedda Mjøen. Om vinneren skriver juryen:
«Vi er glade for å gi Gullstolen til en film som holdt oss i spenning og dyktig navigerte i det vanskelige terrenget i seksualpolitikk. Med sylskarp dialog og fremragende prestasjoner fremhever den de mange fasettene som former våre vurderinger – hva vi skal tro på, hvem vi skal støtte – uten å tvinge oss til å velge side.
I stedet trekker den oss inn i spenningen som hovedpersonen opplever, splittet mellom empati for den anklagede og lojalitet til anklagerne. Det er en film som tvinger oss til å fortsette å reflektere over våre normer for seksuell oppførsel og utfordringen med å leve opp til idealet om uskyld inntil skyld er bevist.».
Hedda Mjøen har regi og manus, i filmen medvirker Gine Cornelia Pedersen og Eivin Nilsen Salthe. Produsenter er Oda Kruse og Stian Skjelstad.
Terje Vigen prisen – «Stakkars meg» av Liv Joelle Barbosa Blad: For deres regiferdigheter i å fange de komiske og gripende nyansene til en kunstnerfamilie som stadig streber etter å bevise seg selv for en ubarmhjertig kritisk verden – og for hverandre, er juryen glad for å gi TERJE VIGEN-PRISEN til filmen «Stakkars meg», av regissør Liv Joelle Barbosa Blad.
Hederlig omtale: «Familj» av Clara Vida: Med bruk av poetisk voiceover og omfattende montasje maler denne filmen et portrett av individene som utgjør en familie. Deres fortid og nåtid møtes i et overraskende skifte, som på en fengslende måte viser oss hvilken dyp, kaotisk og brutal opplevelse det kan være å ha en familie.
Hederlig omtale: «Reza» av Shahrukh Kavousi: Med denne hederlige omtalen vil vi gjerne fremheve en film som, dyktig fortalt fra perspektivet til en som vet, viser hva som skal til for å bevare sin menneskelighet.
Norsk Filmforbunds fagpris – Rune Hansen for lydmiks på dokumentaren «Ishavsringen»: Fagprisen går til en kunstner som med stor presisjon og kreativitet har løftet denne filmen. I en visuelt slående historie blir vi med inn i et særegent miljø, som svært få av oss kjenner til. Her er det nettopp det å lytte og kommunisere med andre som er det sentrale. Lyddesignet tilfører subtile detaljer, tekstur og bærer historien fremover med stemningsskapende presisjon. Fagprisen går til Rune Hansen for lydmiks på dokumentaren «Ishavsringen».
Hederlig omtale: Klipper Andreas Hovde for «Rønne»: Hederlig omtale går til en ung filmarbeider som gjennom sitt fag har bidratt til en film med ungdommelig energi, humor og rytme, hvor vi blir med i en metafortelling om skaperne av mixtapen Rønne.
Timeglasset – «Sukkerpappa» av Filippa Lenth: Dramatikerforbundets manuspris, Timeglasset, går i år til en film som på tross av sin korte spilletid, gir oss vendepunkter som perler på en snor. Karaktergalleriet er perfekt orkestrert, dialogen er overraskende og naturlig, strukturen organisk, og med menneskelig innsikt og humor avdekkes sannheter om skjør maskulinitet. Filmen ender i en overraskende, men uunngåelig konklusjon hvor set-upet snus fullstendig på hodet. Det er en fullendt komposisjon som er både klein, leken og presis. Årets Timeglass tildeles derfor Filippa Lenth for «Sukkerpappa».
Hederlig omtale: «Nåde» av Hedda Mjøen: Timeglass-juryen ønsker å fremheve en dagsaktuell film, som med sitt velskrevne og innsiktsfulle manus viser kompleksiteten i menneskelige relasjoner og høyst betente situasjoner. De etiske dilemmaene skildres med troverdighet og empati. Manusforfatteren demonstrerer på mesterlig vis hvor vanskelig det er å stå i en polariserende debatt og hvordan egen moral står for fall når det får konsekvenser i eget liv.
Ungdomsjuryprisen – «Gender Reveal» av Mo Matton: I løpet av de siste tre dagene har vi sett mange, etter vår mening, dårlige filmer og mange gode filmer, og til og med bedre enn fantastiske filmer, og vært på denne store reisen gjennom kortfilmer fra hele verden. Noen av oss hadde en klar mening om hvilken film som fortjente topplasseringen, og andre hadde problemer med å bestemme seg. Det tok litt tid, men vi klarte å ta en endelig avgjørelse. Vinneren av Ungdomsjuryens pris 2025 er en underholdende og kaotisk film. Den var *kremt* fuckings gal og rå, og endte med at alt gikk til helvete, akkurat som Mia og Lillis siste forhold. Kortfilmfestivalens ungdomspris 2025 går til «GENDER REVEAL», regissert av Mo Matton!
Hederlig omtale går til en film vi alle elsket: «TRASH» av Gregory Bouzid, Maxine Crançon, Robin Delaporte, Mattéo Durand, Romain Fleischer, Alexis Le Ral, Margaux Lutz og Fanny Vecchie! Vi elsket TRASH, fordi den ikke var søppel.
Gullstolen for beste musikkvideo – «Duster V75» av Martin Bremnes: Med varme, humor og et visuelt nikk til 70-tallets exploitationfilm, leverer filmen en uimotståelig blanding av stil og sjarm. Vi ble spesielt fascinert av dynamikken til jentegruppen på vei til en ukjent begivenhet – en setting som setter låta på den ultimate prøven: fungerer den i en bil med venner, med volum opp og vinduer nede? Svaret er et klart ja. Duster V75 drar publikum inn i den smittende energien ved musikklytting, og fanger gleden og forbindelsen som musikk kan skape. Årets gullstol for musikkvideo går til regissør Martin Bremnes for DusterV75.
Hederlig omtale – «Becoming a Human – Ora the Molecule, av Ulfur Eyjolfsson: Hvorfor bry seg med å bli et menneske når det å bli forelsket gjør vondt? Kanskje det er bedre å forbli et molekyl? Årets hederlige omtale går til festivalens søteste film: «Becoming a human», regissert av Ulfur Eyjolfsson.
Gullstolen for beste internasjonale kortfilm – «Sweetwater Aquarium» av Hashim Sharaf: Her er en kortfilm som våger å svinge stort med sin fryktløse, uavhengige ånd, anarkiske visuelle språk og minneverdige, skjeve musikk. Juryen lot seg imponere av filmskaperens lekne tilnærming og deres evne til å tilfredsstillende avslutte et 14-minutters ensemble der kommunikasjon og empati overskrider ord. Vi er ivrige etter å se hva denne regissøren lager videre. Gullstolen for beste internasjonale kortfilm går til «Sweetwater Aquarium», regissert av Yvonne Zhang
Hederlig omtale: «A Beatiful Excuse for a Deadly Sin», regissert av Hashim Sharaf. En enkel komedie om manerer utvikler seg til et kamprop for å motstå konformitet i juryens hederlige omtale. Denne kortfilmen presenterer et scenario så enkelt og avgrenset – som starter med bare én trapp, to menn og en hest – før det behendig eskalerer inn i det absurde og presenterer en verden full av rike og fargerike karakterer. Vi håper å se mer fra denne filmskaperen.
Gullstolen for beste kortdokumentar – «Ceasefire» av Jakob Krese: Denne filmen, fra tittelen til sin fortrolige tilnærming, gir oss en dypere forståelse av hva krig gjør mot mennesker – og hvordan de kan finne håp blant traumer de vil bære for alltid. Med egenart og omsorg har regissøren klart å fange alle aspekter av hvordan krigens etterspill former livene til generasjoner framover.
For sin ukompliserte, rene observasjon av en familie nesten 30 år etter krigen i Bosnia, tildeles Gullstolen for beste kortdokumentar Ceasefire av Jakob Krese.
Hederlig omtale: «Apocalypse» av Benoit Méry: Denne kreative og oppslukende filmen gir oss et gløtt inn i en subkultur og avslører at vi er både veldig like og forskjellige. Her blir vi vitne til hvordan musikk kan forene og helbrede oss mens et hav av fans samles for å frigjøre katartisk kraft. For sin hypnotiserende lyddesign, fascinerende cinematografi, og merkelig oppløftende vibber, vil vi gi hederlig omtale for kortdokumentar til Apocalypse av Benoit Méry.
Foto fra Hedda Mjøens «Nåde» som ble tildelt Gullstolen.
Kortfilmfestivalen avsluttet i går med prisutdeling. Den gjeveste prisen, Gullstolen, gikk til kortfiksjonsfilmen Nåde av Hedda Mjøen. Om vinneren skriver juryen:
«Vi er glade for å gi Gullstolen til en film som holdt oss i spenning og dyktig navigerte i det vanskelige terrenget i seksualpolitikk. Med sylskarp dialog og fremragende prestasjoner fremhever den de mange fasettene som former våre vurderinger – hva vi skal tro på, hvem vi skal støtte – uten å tvinge oss til å velge side.
I stedet trekker den oss inn i spenningen som hovedpersonen opplever, splittet mellom empati for den anklagede og lojalitet til anklagerne. Det er en film som tvinger oss til å fortsette å reflektere over våre normer for seksuell oppførsel og utfordringen med å leve opp til idealet om uskyld inntil skyld er bevist.».
Hedda Mjøen har regi og manus, i filmen medvirker Gine Cornelia Pedersen og Eivin Nilsen Salthe. Produsenter er Oda Kruse og Stian Skjelstad.
Terje Vigen prisen – «Stakkars meg» av Liv Joelle Barbosa Blad: For deres regiferdigheter i å fange de komiske og gripende nyansene til en kunstnerfamilie som stadig streber etter å bevise seg selv for en ubarmhjertig kritisk verden – og for hverandre, er juryen glad for å gi TERJE VIGEN-PRISEN til filmen «Stakkars meg», av regissør Liv Joelle Barbosa Blad.
Hederlig omtale: «Familj» av Clara Vida: Med bruk av poetisk voiceover og omfattende montasje maler denne filmen et portrett av individene som utgjør en familie. Deres fortid og nåtid møtes i et overraskende skifte, som på en fengslende måte viser oss hvilken dyp, kaotisk og brutal opplevelse det kan være å ha en familie.
Hederlig omtale: «Reza» av Shahrukh Kavousi: Med denne hederlige omtalen vil vi gjerne fremheve en film som, dyktig fortalt fra perspektivet til en som vet, viser hva som skal til for å bevare sin menneskelighet.
Norsk Filmforbunds fagpris – Rune Hansen for lydmiks på dokumentaren «Ishavsringen»: Fagprisen går til en kunstner som med stor presisjon og kreativitet har løftet denne filmen. I en visuelt slående historie blir vi med inn i et særegent miljø, som svært få av oss kjenner til. Her er det nettopp det å lytte og kommunisere med andre som er det sentrale. Lyddesignet tilfører subtile detaljer, tekstur og bærer historien fremover med stemningsskapende presisjon. Fagprisen går til Rune Hansen for lydmiks på dokumentaren «Ishavsringen».
Hederlig omtale: Klipper Andreas Hovde for «Rønne»: Hederlig omtale går til en ung filmarbeider som gjennom sitt fag har bidratt til en film med ungdommelig energi, humor og rytme, hvor vi blir med i en metafortelling om skaperne av mixtapen Rønne.
Timeglasset – «Sukkerpappa» av Filippa Lenth: Dramatikerforbundets manuspris, Timeglasset, går i år til en film som på tross av sin korte spilletid, gir oss vendepunkter som perler på en snor. Karaktergalleriet er perfekt orkestrert, dialogen er overraskende og naturlig, strukturen organisk, og med menneskelig innsikt og humor avdekkes sannheter om skjør maskulinitet. Filmen ender i en overraskende, men uunngåelig konklusjon hvor set-upet snus fullstendig på hodet. Det er en fullendt komposisjon som er både klein, leken og presis. Årets Timeglass tildeles derfor Filippa Lenth for «Sukkerpappa».
Hederlig omtale: «Nåde» av Hedda Mjøen: Timeglass-juryen ønsker å fremheve en dagsaktuell film, som med sitt velskrevne og innsiktsfulle manus viser kompleksiteten i menneskelige relasjoner og høyst betente situasjoner. De etiske dilemmaene skildres med troverdighet og empati. Manusforfatteren demonstrerer på mesterlig vis hvor vanskelig det er å stå i en polariserende debatt og hvordan egen moral står for fall når det får konsekvenser i eget liv.
Ungdomsjuryprisen – «Gender Reveal» av Mo Matton: I løpet av de siste tre dagene har vi sett mange, etter vår mening, dårlige filmer og mange gode filmer, og til og med bedre enn fantastiske filmer, og vært på denne store reisen gjennom kortfilmer fra hele verden. Noen av oss hadde en klar mening om hvilken film som fortjente topplasseringen, og andre hadde problemer med å bestemme seg. Det tok litt tid, men vi klarte å ta en endelig avgjørelse. Vinneren av Ungdomsjuryens pris 2025 er en underholdende og kaotisk film. Den var *kremt* fuckings gal og rå, og endte med at alt gikk til helvete, akkurat som Mia og Lillis siste forhold. Kortfilmfestivalens ungdomspris 2025 går til «GENDER REVEAL», regissert av Mo Matton!
Hederlig omtale går til en film vi alle elsket: «TRASH» av Gregory Bouzid, Maxine Crançon, Robin Delaporte, Mattéo Durand, Romain Fleischer, Alexis Le Ral, Margaux Lutz og Fanny Vecchie! Vi elsket TRASH, fordi den ikke var søppel.
Gullstolen for beste musikkvideo – «Duster V75» av Martin Bremnes: Med varme, humor og et visuelt nikk til 70-tallets exploitationfilm, leverer filmen en uimotståelig blanding av stil og sjarm. Vi ble spesielt fascinert av dynamikken til jentegruppen på vei til en ukjent begivenhet – en setting som setter låta på den ultimate prøven: fungerer den i en bil med venner, med volum opp og vinduer nede? Svaret er et klart ja. Duster V75 drar publikum inn i den smittende energien ved musikklytting, og fanger gleden og forbindelsen som musikk kan skape. Årets gullstol for musikkvideo går til regissør Martin Bremnes for DusterV75.
Hederlig omtale – «Becoming a Human – Ora the Molecule, av Ulfur Eyjolfsson: Hvorfor bry seg med å bli et menneske når det å bli forelsket gjør vondt? Kanskje det er bedre å forbli et molekyl? Årets hederlige omtale går til festivalens søteste film: «Becoming a human», regissert av Ulfur Eyjolfsson.
Gullstolen for beste internasjonale kortfilm – «Sweetwater Aquarium» av Hashim Sharaf: Her er en kortfilm som våger å svinge stort med sin fryktløse, uavhengige ånd, anarkiske visuelle språk og minneverdige, skjeve musikk. Juryen lot seg imponere av filmskaperens lekne tilnærming og deres evne til å tilfredsstillende avslutte et 14-minutters ensemble der kommunikasjon og empati overskrider ord. Vi er ivrige etter å se hva denne regissøren lager videre. Gullstolen for beste internasjonale kortfilm går til «Sweetwater Aquarium», regissert av Yvonne Zhang
Hederlig omtale: «A Beatiful Excuse for a Deadly Sin», regissert av Hashim Sharaf. En enkel komedie om manerer utvikler seg til et kamprop for å motstå konformitet i juryens hederlige omtale. Denne kortfilmen presenterer et scenario så enkelt og avgrenset – som starter med bare én trapp, to menn og en hest – før det behendig eskalerer inn i det absurde og presenterer en verden full av rike og fargerike karakterer. Vi håper å se mer fra denne filmskaperen.
Gullstolen for beste kortdokumentar – «Ceasefire» av Jakob Krese: Denne filmen, fra tittelen til sin fortrolige tilnærming, gir oss en dypere forståelse av hva krig gjør mot mennesker – og hvordan de kan finne håp blant traumer de vil bære for alltid. Med egenart og omsorg har regissøren klart å fange alle aspekter av hvordan krigens etterspill former livene til generasjoner framover.
For sin ukompliserte, rene observasjon av en familie nesten 30 år etter krigen i Bosnia, tildeles Gullstolen for beste kortdokumentar Ceasefire av Jakob Krese.
Hederlig omtale: «Apocalypse» av Benoit Méry: Denne kreative og oppslukende filmen gir oss et gløtt inn i en subkultur og avslører at vi er både veldig like og forskjellige. Her blir vi vitne til hvordan musikk kan forene og helbrede oss mens et hav av fans samles for å frigjøre katartisk kraft. For sin hypnotiserende lyddesign, fascinerende cinematografi, og merkelig oppløftende vibber, vil vi gi hederlig omtale for kortdokumentar til Apocalypse av Benoit Méry.