– Festivalene må beskyttes for å bevare sin uavhengighet.

– Festivalene må beskyttes for å bevare sin uavhengighet.

FIAPF, som akkrediterer verdens ledende filmfestivaler, er dypt bekymret over det voksende antallet festivaler som utsettes for press og trusler om vold.

Foto: fra filmfestivalens i Cannes.

FIAPF, som akkrediterer verdens ledende filmfestivaler er dypt bekymret over det voksende antallet festivaler som utsettes for press, inkludert trusler om vold. FIAPF har ansvar for å akkreditere internasjonale filmfestivaler og samler 44 festivaler fra 27 land på fem kontinenter.

I en uttalelse som ble sluppet under filmfestivalen i Cannes, advarer FIAPF overfor den urovekkende tendensen. Mange festivaler har stått overfor koordinerte kampanjer i sosiale medier eller angrep fra politikere, mens noen har måttet avlyse visninger for å beskytte festivalgjengere, ansatte og filmteam etter å ha mottatt konkrete trusler. Filmer om betente temaer som krigen mellom Ukraina og Russland, konflikten mellom Israel og Hamas og framveksten av radikale grupper på ytre høyre, har de siste to årene vist seg å være «lynavledere» for filmfestivaler, heter det i advarselen.

Dokumentaren Undercover: Exposing The Far Right ble trukket i siste liten fra BFI London Film Festival 2024 på grunn av sikkerhetsbekymringer. Toronto International Film Festival satte visninger av dokumentaren Russians At War på pause i fjor etter trusler mot festivalens drift og publikums sikkerhet (les mer om Oslo dokumentarkino sin visning og debatt av den samme filmen). Berlin Film Festival havnet i politisk storm i fjor da regissørene av dokumentaren No Other Land og andre prisvinnere fordømte Israels handlinger under avslutningsseremonien.

«Det som startet som isolerte tilfeller av trusler mot den kunstneriske og/eller økonomiske uavhengigheten til festivaler, har nylig blitt et tilbakevendende fenomen,» heter det i uttalelsen.

Truslene kommer både fra sivilsamfunnet, særlig aktivistgrupper, men også fra næringsinteresser. Press mot sponsorer er også utbredt.

«Sårbare for politiske endringer og økonomiske tilbakeslag må festivaler kunne stole på private partnere for å supplere sine finansieringskilder. Denne typen press truer festivalenes mulighet til å tilby et rikt og variert kulturtilbud til lokalt publikum.»

FIAPF har formulert noen prinsipper for å verne om festivalenes bidrag til filmkunsten:

«Festivalers evne til å gjennomføre sitt program gjennom en strengt uavhengig prosess, bestemt utelukkende av deres organiserende komité i samsvar med gjeldende lover og/eller forskrifter i deres respektive territorier, må være udiskutabel, beskyttet av offentlige myndigheter og støttet av festivalens partnere, inkludert private sponsorer.»

«Festivalers evne til å bestemme sin sponsorstrategi ut fra sine økonomiske behov er også udiskutabel. Denne beslutningsfriheten bør beskyttes og støttes av offentlige myndigheter og festivalenes øvrige partnere.»

«I en stadig mer polarisert verden må filmfestivaler kunne fortsette å tilby trygge rom for utveksling og debatt – noe som utgjør selve eksistensgrunnlaget for ethvert mangfoldig kulturarrangement.»

Les hele uttalelsen her.

– Festivalene må beskyttes for å bevare sin uavhengighet.

– Festivalene må beskyttes for å bevare sin uavhengighet.

FIAPF, som akkrediterer verdens ledende filmfestivaler, er dypt bekymret over det voksende antallet festivaler som utsettes for press og trusler om vold.

Foto: fra filmfestivalens i Cannes.

FIAPF, som akkrediterer verdens ledende filmfestivaler er dypt bekymret over det voksende antallet festivaler som utsettes for press, inkludert trusler om vold. FIAPF har ansvar for å akkreditere internasjonale filmfestivaler og samler 44 festivaler fra 27 land på fem kontinenter.

I en uttalelse som ble sluppet under filmfestivalen i Cannes, advarer FIAPF overfor den urovekkende tendensen. Mange festivaler har stått overfor koordinerte kampanjer i sosiale medier eller angrep fra politikere, mens noen har måttet avlyse visninger for å beskytte festivalgjengere, ansatte og filmteam etter å ha mottatt konkrete trusler. Filmer om betente temaer som krigen mellom Ukraina og Russland, konflikten mellom Israel og Hamas og framveksten av radikale grupper på ytre høyre, har de siste to årene vist seg å være «lynavledere» for filmfestivaler, heter det i advarselen.

Dokumentaren Undercover: Exposing The Far Right ble trukket i siste liten fra BFI London Film Festival 2024 på grunn av sikkerhetsbekymringer. Toronto International Film Festival satte visninger av dokumentaren Russians At War på pause i fjor etter trusler mot festivalens drift og publikums sikkerhet (les mer om Oslo dokumentarkino sin visning og debatt av den samme filmen). Berlin Film Festival havnet i politisk storm i fjor da regissørene av dokumentaren No Other Land og andre prisvinnere fordømte Israels handlinger under avslutningsseremonien.

«Det som startet som isolerte tilfeller av trusler mot den kunstneriske og/eller økonomiske uavhengigheten til festivaler, har nylig blitt et tilbakevendende fenomen,» heter det i uttalelsen.

Truslene kommer både fra sivilsamfunnet, særlig aktivistgrupper, men også fra næringsinteresser. Press mot sponsorer er også utbredt.

«Sårbare for politiske endringer og økonomiske tilbakeslag må festivaler kunne stole på private partnere for å supplere sine finansieringskilder. Denne typen press truer festivalenes mulighet til å tilby et rikt og variert kulturtilbud til lokalt publikum.»

FIAPF har formulert noen prinsipper for å verne om festivalenes bidrag til filmkunsten:

«Festivalers evne til å gjennomføre sitt program gjennom en strengt uavhengig prosess, bestemt utelukkende av deres organiserende komité i samsvar med gjeldende lover og/eller forskrifter i deres respektive territorier, må være udiskutabel, beskyttet av offentlige myndigheter og støttet av festivalens partnere, inkludert private sponsorer.»

«Festivalers evne til å bestemme sin sponsorstrategi ut fra sine økonomiske behov er også udiskutabel. Denne beslutningsfriheten bør beskyttes og støttes av offentlige myndigheter og festivalenes øvrige partnere.»

«I en stadig mer polarisert verden må filmfestivaler kunne fortsette å tilby trygge rom for utveksling og debatt – noe som utgjør selve eksistensgrunnlaget for ethvert mangfoldig kulturarrangement.»

Les hele uttalelsen her.

MENY