«Solistene» ble norsk prisvinner under HUMAN.

«Solistene» ble norsk prisvinner under HUMAN.

Trond Kvig Andreassens film om ukrainske musikere og krigens menneskelige omkostninger ble tildelt prisen for beste norske dokumentar under årets HUMAN-festival.

Lørdag kveld ble årets priser delt ut på HUMAN. Festivalen har to konkurranseprogram, et for ny norsk dokumentar som konkurrerer om HUMAN-prisen, og et for filmer med menneskerettighetstematikk, som konkurrerer om HUMAN Rights Human Wrongs Award.

Årets norske prisvinner ble Solistene av Trond Kvig Andreassen og Indie Film. Filmen følger 15 musikere i Kyiv Soloists som forsøker å områ seg i kjølvannet av den russiske invasjonen av hjemlandet. Etter at de blir kastet inn i et limbo som krigsflyktninger, prøver de 15 musikerne i Kyiv Soloists å navigere sitt nye liv.

Juryen, som besto av Erland Edenholm, Atle Hunnes Isaksen og Ingrid Liavaag, begrunner tildelingen slik:

«En sterk film om å holde ut og finne nye muligheter sammen når man er i en presset situasjon. Med sin ærlighet og vilje til å slippe oss inn i en verden av både fortvilelse og menneskelig varme, rørte filmen oss dypt. Musikken blir limet og katalysatoren som driver de vi møter og filmen fremover. Med et slående foto gir filmen et oppslukende bilde av krigens menneskelige kostnad.»

Trond Kvig Andreassen (Foto: HUMAN).

Hederlig omtale gikk til Hva vi snakker om når vi snakker om musikk, med regi av Mats Andersen og Rebel Unit som produsent. «En debutantfilm som klarer å snakke om noe så vanskelig som musikk. Filmen tar oss på en leken, men også vitenskapelig reise, og gir oss en forklaring på hvorfor musikkenhar så sterk påvirkningskraft og rører oss så dypt i sjelen. Filmen har en stilsikker og spennende form og bruker visuelle effekter på en nyskapende måte. Filmen er meget velklippet», heter det i jurybegrunnelsen.

Ti dokumentarer fra hele verden med menneskerettighetstematikk konkurrerte om HUMAN Rights Human Wrongs Award 2025. Vinneren ble Yintah av Michael Toledano, Jennifer Wickham og Brenda Michell. Juryen har bestått av Mariam Kirollos, Silje Poulsen Viki og Mari Monrad Vistven.

Juryens begrunnelse:

«Human Rights Human Wrongs-prisen går til den mektige skildringen av motstandshandlinger og en dyp bekreftelse av urfolks verdenssyn. Filmen forteller historien om Wet’suwet’en-urfolkets kamp for å beskytte sitt land mot Coastal GasLink- gassledninger, og vi blir tatt med inn i en kamp som både er dypt lokalt og ubestridelig globalt. Dette handler ikke bare om landrettigheter – men om forfedres forhold til landområdene. For Wet’suwet’en, som for urfolk verden over, er ikke jorden noe man eier; vi tilhører jorden og har et ansvar for den. Elvene, fjellene og skogene er ikke ressurser som skal utnyttes, men arv som skal æres og beskyttes. Denne dype forbindelsen resonnerer langt utover Wet’suwet’en-territoriet, og likner samenes kamp her i Norge for å beskytte sine reinsdyrbeiter fra Fosen vindprosjekt, Standing Rock Sioux’ motstand mot Dakota Access gassledninger, Sahrawi-folkets kamp for selvbestemmelse og uavhengighet fra marokkansk kontroll, Mapuche-folkets motstand i Chile, og det palestinske folkets kamp for å bli boende på og beskytte sine forfedres land mot okkupasjon. Denne filmen er en virkelig kraftfull inspirasjon til handling, som understreker at kampen for urfolks rettigheter og suverenitet også er dypt sammenvevd med kampen for å beskytte selve planeten».

Hederlig omtale gikk til Patrice: The Movie av Ted Passon.

«Solistene» ble norsk prisvinner under HUMAN.

«Solistene» ble norsk prisvinner under HUMAN.

Trond Kvig Andreassens film om ukrainske musikere og krigens menneskelige omkostninger ble tildelt prisen for beste norske dokumentar under årets HUMAN-festival.

Lørdag kveld ble årets priser delt ut på HUMAN. Festivalen har to konkurranseprogram, et for ny norsk dokumentar som konkurrerer om HUMAN-prisen, og et for filmer med menneskerettighetstematikk, som konkurrerer om HUMAN Rights Human Wrongs Award.

Årets norske prisvinner ble Solistene av Trond Kvig Andreassen og Indie Film. Filmen følger 15 musikere i Kyiv Soloists som forsøker å områ seg i kjølvannet av den russiske invasjonen av hjemlandet. Etter at de blir kastet inn i et limbo som krigsflyktninger, prøver de 15 musikerne i Kyiv Soloists å navigere sitt nye liv.

Juryen, som besto av Erland Edenholm, Atle Hunnes Isaksen og Ingrid Liavaag, begrunner tildelingen slik:

«En sterk film om å holde ut og finne nye muligheter sammen når man er i en presset situasjon. Med sin ærlighet og vilje til å slippe oss inn i en verden av både fortvilelse og menneskelig varme, rørte filmen oss dypt. Musikken blir limet og katalysatoren som driver de vi møter og filmen fremover. Med et slående foto gir filmen et oppslukende bilde av krigens menneskelige kostnad.»

Trond Kvig Andreassen (Foto: HUMAN).

Hederlig omtale gikk til Hva vi snakker om når vi snakker om musikk, med regi av Mats Andersen og Rebel Unit som produsent. «En debutantfilm som klarer å snakke om noe så vanskelig som musikk. Filmen tar oss på en leken, men også vitenskapelig reise, og gir oss en forklaring på hvorfor musikkenhar så sterk påvirkningskraft og rører oss så dypt i sjelen. Filmen har en stilsikker og spennende form og bruker visuelle effekter på en nyskapende måte. Filmen er meget velklippet», heter det i jurybegrunnelsen.

Ti dokumentarer fra hele verden med menneskerettighetstematikk konkurrerte om HUMAN Rights Human Wrongs Award 2025. Vinneren ble Yintah av Michael Toledano, Jennifer Wickham og Brenda Michell. Juryen har bestått av Mariam Kirollos, Silje Poulsen Viki og Mari Monrad Vistven.

Juryens begrunnelse:

«Human Rights Human Wrongs-prisen går til den mektige skildringen av motstandshandlinger og en dyp bekreftelse av urfolks verdenssyn. Filmen forteller historien om Wet’suwet’en-urfolkets kamp for å beskytte sitt land mot Coastal GasLink- gassledninger, og vi blir tatt med inn i en kamp som både er dypt lokalt og ubestridelig globalt. Dette handler ikke bare om landrettigheter – men om forfedres forhold til landområdene. For Wet’suwet’en, som for urfolk verden over, er ikke jorden noe man eier; vi tilhører jorden og har et ansvar for den. Elvene, fjellene og skogene er ikke ressurser som skal utnyttes, men arv som skal æres og beskyttes. Denne dype forbindelsen resonnerer langt utover Wet’suwet’en-territoriet, og likner samenes kamp her i Norge for å beskytte sine reinsdyrbeiter fra Fosen vindprosjekt, Standing Rock Sioux’ motstand mot Dakota Access gassledninger, Sahrawi-folkets kamp for selvbestemmelse og uavhengighet fra marokkansk kontroll, Mapuche-folkets motstand i Chile, og det palestinske folkets kamp for å bli boende på og beskytte sine forfedres land mot okkupasjon. Denne filmen er en virkelig kraftfull inspirasjon til handling, som understreker at kampen for urfolks rettigheter og suverenitet også er dypt sammenvevd med kampen for å beskytte selve planeten».

Hederlig omtale gikk til Patrice: The Movie av Ted Passon.

MENY