Tarjei Sandvik Moe debuterer som regissør.

Tarjei Sandvik Moe debuterer som regissør.

Nye tilskudd til etablerte kortfilm-profiler som Liv Joelle Barbosa Blad og Ida Hansen Eldøen, men også til en rekke ferske regitalenter. Og Tarjei Sandvik Moe debuterer som regissør.

Foto av Tarjei Sandvik Moe (kred: Camilla Pavlikova Sandland).

Ti kortfilmprosjekter fikk tilskudd på til sammen 5.190.000 kroner etter såkalt kunstnerisk vurdering i perioden oktober-desember 2024. Det er først nå denne uken Norsk filminstitutt går ut med disse tildelingene. Blant mottakerne finner vi etablerte kortfilmskapere som  Liv Joelle Barbosa Blad som sammen med Tarjei Sandvik Moe fikk det største tilskuddet. Men også flere andre etablerte talenter, deriblant Ida Hansen Eldøen og Martin J. Edelsteen, er aktuelle med nye prosjekter.

Her er alle prosjektene (kilde: NFI):

Gaven: 850.000 kroner i produksjonstilskudd

Produksjonsselskap: Storm Films AS. Produsent: Louise Beyer. Regi og manus: Liv Joelle Barbosa Blad. Lengde: 15 minutter. Totalbudsjett: 1.340.000 kroner

Det er like før jul når Vanessa (14) blir tatt i å stjele undertøy og parfymer til tusenvis av kroner på et kjøpesenter. Hun er under den kriminelle lavalderen og slipper dermed straffeforfølgelse. Det blir opp til foreldrene å finne en passende straff for datteren. Men det viser seg nemlig at hun ikke er den eneste tyven i familien.

Fra konsulentens vurdering: Filmen dramatiserer utfordringene en dysfunksjonell familie står overfor når de lever over evne. Liv Joelle Barbosa Blad har skrevet et komplekst og nyansert manus som fungerer på flere plan, og som viser hvordan skjult fattigdom påvirker livet til to søstre og deres foreldre. Filmen gir et sårt, men også satirisk blikk på et viktig og aktuelt samfunnstema – Rodrigo Stoicheff, filmkonsulent NFI.

Catilina: 750.000 kroner i produksjonstilskudd

Produksjonsselskap: True Content AS. Produsent: August Colding. Regi og manus: Tarjei Sandvik Moe. Lengde: 30 minutter. Totalbudsjett: 1.000.000 kroner

En ung dramalærer på Skien videregående skole prøver gjennom en heslig vinterdag å forbli oppriktig mot seg selv og sine kunstneriske visjoner som Ibsen-regissør, mens kjæresten, skolesystemet og samtiden står i veien for ham.

Fra konsulentens vurdering: Dette er Tarjei Sandvik Moes første profesjonelle kortfilm som regissør, etter at han har vist gode resultater i kortfilmene han har skrevet. Her har han et bra team i ryggen, og hans formidable erfaring som skuespiller og hans tydelige visjon overbeviser om at dette vil bli en unik og spennende film – Nina M. Barbosa Blad, filmkonsulent NFI.

Generalen: 700.000 kroner i produksjonstilskudd

Produksjonsselskap: Rein Film Finnmark AS. Produsenter: Mathis Ståle Mathisen og Aleksander Olai Korsnes. Regissører: Kristoffer Jørgensen og Martin J. Edelsteen. Manus: Kristoffer Jørgensen.  Lengde: 9 minutter. Totalbudsjett: 2.148.826 kroner

Etter et skipsforlis opplever ei lita nordnorsk bygd den reneste Klondyke-stemninga når det utloves dusør på lik av druknede nazister. Johanne, ei enke med seks barn og lite annet, ser en gylden mulighet til bedre kår for seg og sine. Hun legger ut på likjakt, og helvete bryter løs.

Fra konsulentens vurdering: Manus er basert på virkelige hendelser. Livet i det okkuperte Norge var preget av hverdagslige nødvendigheter, og filmen skildrer en region dominert av fattigdom og desperasjon, der overlevelse krevde en pragmatisme som i dag oppleves som både tragisk, absurd og makaber. Prosjektet bryter med det tradisjonelle mannsfokuset i norske krigsfilmer ved å plassere kvinner i hovedrollene – Rodrigo Stoicheff, filmkonsulent NFI

The One: 600.000 kroner i produksjonstilskudd

Produksjonsselskap: Kringle Film AS. Produsent: Simone Storm. Regi og manus: Signe Anker. Lengde: 10 minutter. Totalbudsjett: 864.940 kroner

Den akademiske guttegjengen Jens, Sverre og CP møtes for en god middag. Jens forteller at han har møtt drømmedama, men det er et problem: hun går ikke på prevensjon. Kondom er derfor eneste alternativ. Jens må ta valget mellom å snakke om problemene og usikkerheten dette medfører, eller gjøre det slutt med «the one».

Fra konsulentens vurdering:  På en overraskende og særegen måte snakker filmen om noe stort og komplekst gjennom en enkel og leken inngang. Men samtalen og filmens tone skal fortelles gjennom en slags «female gaze». En film om å date i dag, om vanskeligheten mange menn opplever rundt å snakke med kompiser om seksualiter, fra en lovende regi- og produsentduo – Nina M. Barbosa Blad, filmkonsulent NFI.

Vi er hva vi spiser: 600.000 kroner i produksjonstilskudd

Produksjonsselskap: Siesta AS. Produsent: Christen Roede. Regi og manus: Jay Choi. Lengde: 13 minutter. Totalbudsjett: 992.610 kroner

Sara står overfor et dilemma: Skal hun slutte å jakte på mennesker for å lindre sin skyldfølelse, selv om det svekker henne, eller fortsette og føle seg frisk? Saras terapeut, uvitende om hennes vampyriske hemmelighet, gir råd som sender henne ned en mørk sti. En psykologisk thriller som utforsker hva et liv er verdt, og stiller spørsmålet: Hvor langt vil du gå for å overleve?

Fra konsulentens vurdering:  En psykologisk thriller som også er en allegori over vestens dobbeltmoral om klima, hva vi sier vi gjør og hva vi faktisk gjør. Filmens enkle og konsise historie, men samtidig relevante tematikk gir gode forutsetninger for et godt festivalliv. Søknaden er meget sterk – Nina M. Barbosa Blad, filmkonsulent NFI.

 

Ellinor: 450.000 kroner i produksjonstilskudd

Produksjonsselskap: Tagline AS. Produsent: Ida Hansen Eldøen. Regi og manus: Ida Hansen Eldøen. Lengde: 18 minutter. Totalbudsjett: 1.220.000 kroner

Ellinor bor i et telt på kirkegården slik at hennes nylig avdøde kone ikke skal være alene. Presten er lei og vil ikke at hun skal campe mellom gravsteinene lenger. Men Ellinor er ikke klar til å gi slipp.

Fra konsulentens vurdering: Ida Hansen Eldøen har en original og presis skrivestil som kombinerer humor, rørende øyeblikk og et ukonvensjonelt perspektiv. Med innslag av magisk realisme handler denne historien om sorg, savn og ensomhet. Fortellingen har en poetisk kvalitet, der måten karakterene, dialogen og humoren håndteres på løfter en enkel historie til noe elegant og magisk – Rodrigo Stoicheff, filmkonsulent NFI.

Fremmede hender: 420.000 kroner i produksjonstilskudd

Produksjonsselskap: Kringle Film AS. Produsent: Elias Brekke Solberg. Regi og manus: Johanne Johnsen Helledal. Lengde:  11 minutter. Totalbudsjett: 525.000 kroner

Under en hyttetur med kjæresten Sandra, tar sjalusien overhånd for Tobias, og driver ham til å krysse en farlig grense under sex. Hendelsen etterlater dem begge i en gråsone mellom kontroll og vold, og stiller Sandra overfor et vanskelig spørsmål: Har hun opplevd et overgrep?

Fra konsulentens vurdering: Et relasjonsdrama om fysisk og psykisk vold i nære relasjoner og retroaktiv sjalusi. Filmen skildrer en situasjon som gjør at både offer og utøver kan reflektere over hvor grensene for vold går. En modig, konsis film fra en lovende registemme, Johanne Johnsen Helledal, som tør å leke med formspråk – Nina M. Barbosa Blad, filmkonsulent NFI.

Obskurum: 320.000 kroner i produksjonstilskudd

Produksjonsselskap: Grape Car Media AS. Produsent: Tom Petter Hansen. Regi og manus: Muhundan Balasubramaniam. Lengde: 5 minutter. Totalbudsjett: 981.458 kroner

Animasjon. Ti år gamle Kuno blir holdt fanget i et gammelt hus av et skremmende monster. For å bryte fri og komme seg ut av huset, må Kuno finne motet til å konfrontere monsteret og stå opp for seg selv.

Fra konsulentens vurdering: Filmen er en poetisk skildring av en gutts traumer knyttet til kultur og religion. Gjennom et sterkt og elegant visuelt uttrykk og en godt utviklet verden skapes en historie som inviterer til diskusjon og ettertanke – Rodrigo Stoicheff, filmkonsulent NFI.

Å ruge egg: 300.000 kroner i produksjonstilskudd

Produksjonsselskap: Peggy Høy AS. Produsent: Ingrid Liavaag. Regi og manus: Ingrid Liavaag. Lengde: 20 minutter. Totalbudsjett: 600.000 kroner

Alene på ferie i Finnmark stjeler M et krykkje egg. Hun vet ikke om hun gjør det ut av kjærlighetssorg eller kjedsomhet. Nå må hun ruge det ut for å redde den utrydningstruede fuglen. En kunstkortfilm som blander 3D animasjon med digitalfilm.

Fra konsulentens vurdering: Filmen utforsker temaer som tilhørighet, skeiv identitet, reproduksjon og økologi. Ambisjonen er å formidle personlige refleksjoner over lengsel og skam som kan resonere hos publikum. Filmskaperen benytter en metodikk kalt «å skrive gjennom kameraet», som kombinerer improvisasjon med skuespillere og et essayistisk visuelt uttrykk. Prosjektet inkluderer både live-action og 3D-animasjoner, noe som fremhever dets eksperimentelle og poetiske natur og reflekterer filmskaperens utforskende og kunstneriske nysgjerrighet – Rodrigo Stoicheff, filmkonsulent NFI.

Rebekka: 200.000 kroner i produksjonstilskudd

Produksjonsselskap: Stær AS. Produsent: Elisa Fernanda Pirir. Regi og manus: Linda Bournane Engelberth. Lengde: 15 minutter. Totalbudsjett: 500.000 kroner

Rebekka kommer fra en velstående bakgrunn, men hennes liv tar en uventet vending når hun møter Mona. Etter å ha rømt hjemmefra, finner Rebekka seg selv i Monas alternative bofellesskap. Her blir hun konfrontert med spørsmål om hva som virkelig betyr noe i livet.

Fra konsulentens vurdering: Linda Bournane Engelberth har bakgrunn som fotograf, og dette kommer tydelig frem i prosjektene hennes. Hun har en sterk kunstnerisk stemme og en klar visjon for denne filmen. Fortellingen utfordrer publikums egne fordommer og oppfatninger om hva det vil si å komme fra vest- eller østkanten av Oslo – Rodrigo Stoicheff, filmkonsulent NFI.

Tarjei Sandvik Moe debuterer som regissør.

Tarjei Sandvik Moe debuterer som regissør.

Nye tilskudd til etablerte kortfilm-profiler som Liv Joelle Barbosa Blad og Ida Hansen Eldøen, men også til en rekke ferske regitalenter. Og Tarjei Sandvik Moe debuterer som regissør.

Foto av Tarjei Sandvik Moe (kred: Camilla Pavlikova Sandland).

Ti kortfilmprosjekter fikk tilskudd på til sammen 5.190.000 kroner etter såkalt kunstnerisk vurdering i perioden oktober-desember 2024. Det er først nå denne uken Norsk filminstitutt går ut med disse tildelingene. Blant mottakerne finner vi etablerte kortfilmskapere som  Liv Joelle Barbosa Blad som sammen med Tarjei Sandvik Moe fikk det største tilskuddet. Men også flere andre etablerte talenter, deriblant Ida Hansen Eldøen og Martin J. Edelsteen, er aktuelle med nye prosjekter.

Her er alle prosjektene (kilde: NFI):

Gaven: 850.000 kroner i produksjonstilskudd

Produksjonsselskap: Storm Films AS. Produsent: Louise Beyer. Regi og manus: Liv Joelle Barbosa Blad. Lengde: 15 minutter. Totalbudsjett: 1.340.000 kroner

Det er like før jul når Vanessa (14) blir tatt i å stjele undertøy og parfymer til tusenvis av kroner på et kjøpesenter. Hun er under den kriminelle lavalderen og slipper dermed straffeforfølgelse. Det blir opp til foreldrene å finne en passende straff for datteren. Men det viser seg nemlig at hun ikke er den eneste tyven i familien.

Fra konsulentens vurdering: Filmen dramatiserer utfordringene en dysfunksjonell familie står overfor når de lever over evne. Liv Joelle Barbosa Blad har skrevet et komplekst og nyansert manus som fungerer på flere plan, og som viser hvordan skjult fattigdom påvirker livet til to søstre og deres foreldre. Filmen gir et sårt, men også satirisk blikk på et viktig og aktuelt samfunnstema – Rodrigo Stoicheff, filmkonsulent NFI.

Catilina: 750.000 kroner i produksjonstilskudd

Produksjonsselskap: True Content AS. Produsent: August Colding. Regi og manus: Tarjei Sandvik Moe. Lengde: 30 minutter. Totalbudsjett: 1.000.000 kroner

En ung dramalærer på Skien videregående skole prøver gjennom en heslig vinterdag å forbli oppriktig mot seg selv og sine kunstneriske visjoner som Ibsen-regissør, mens kjæresten, skolesystemet og samtiden står i veien for ham.

Fra konsulentens vurdering: Dette er Tarjei Sandvik Moes første profesjonelle kortfilm som regissør, etter at han har vist gode resultater i kortfilmene han har skrevet. Her har han et bra team i ryggen, og hans formidable erfaring som skuespiller og hans tydelige visjon overbeviser om at dette vil bli en unik og spennende film – Nina M. Barbosa Blad, filmkonsulent NFI.

Generalen: 700.000 kroner i produksjonstilskudd

Produksjonsselskap: Rein Film Finnmark AS. Produsenter: Mathis Ståle Mathisen og Aleksander Olai Korsnes. Regissører: Kristoffer Jørgensen og Martin J. Edelsteen. Manus: Kristoffer Jørgensen.  Lengde: 9 minutter. Totalbudsjett: 2.148.826 kroner

Etter et skipsforlis opplever ei lita nordnorsk bygd den reneste Klondyke-stemninga når det utloves dusør på lik av druknede nazister. Johanne, ei enke med seks barn og lite annet, ser en gylden mulighet til bedre kår for seg og sine. Hun legger ut på likjakt, og helvete bryter løs.

Fra konsulentens vurdering: Manus er basert på virkelige hendelser. Livet i det okkuperte Norge var preget av hverdagslige nødvendigheter, og filmen skildrer en region dominert av fattigdom og desperasjon, der overlevelse krevde en pragmatisme som i dag oppleves som både tragisk, absurd og makaber. Prosjektet bryter med det tradisjonelle mannsfokuset i norske krigsfilmer ved å plassere kvinner i hovedrollene – Rodrigo Stoicheff, filmkonsulent NFI

The One: 600.000 kroner i produksjonstilskudd

Produksjonsselskap: Kringle Film AS. Produsent: Simone Storm. Regi og manus: Signe Anker. Lengde: 10 minutter. Totalbudsjett: 864.940 kroner

Den akademiske guttegjengen Jens, Sverre og CP møtes for en god middag. Jens forteller at han har møtt drømmedama, men det er et problem: hun går ikke på prevensjon. Kondom er derfor eneste alternativ. Jens må ta valget mellom å snakke om problemene og usikkerheten dette medfører, eller gjøre det slutt med «the one».

Fra konsulentens vurdering:  På en overraskende og særegen måte snakker filmen om noe stort og komplekst gjennom en enkel og leken inngang. Men samtalen og filmens tone skal fortelles gjennom en slags «female gaze». En film om å date i dag, om vanskeligheten mange menn opplever rundt å snakke med kompiser om seksualiter, fra en lovende regi- og produsentduo – Nina M. Barbosa Blad, filmkonsulent NFI.

Vi er hva vi spiser: 600.000 kroner i produksjonstilskudd

Produksjonsselskap: Siesta AS. Produsent: Christen Roede. Regi og manus: Jay Choi. Lengde: 13 minutter. Totalbudsjett: 992.610 kroner

Sara står overfor et dilemma: Skal hun slutte å jakte på mennesker for å lindre sin skyldfølelse, selv om det svekker henne, eller fortsette og føle seg frisk? Saras terapeut, uvitende om hennes vampyriske hemmelighet, gir råd som sender henne ned en mørk sti. En psykologisk thriller som utforsker hva et liv er verdt, og stiller spørsmålet: Hvor langt vil du gå for å overleve?

Fra konsulentens vurdering:  En psykologisk thriller som også er en allegori over vestens dobbeltmoral om klima, hva vi sier vi gjør og hva vi faktisk gjør. Filmens enkle og konsise historie, men samtidig relevante tematikk gir gode forutsetninger for et godt festivalliv. Søknaden er meget sterk – Nina M. Barbosa Blad, filmkonsulent NFI.

 

Ellinor: 450.000 kroner i produksjonstilskudd

Produksjonsselskap: Tagline AS. Produsent: Ida Hansen Eldøen. Regi og manus: Ida Hansen Eldøen. Lengde: 18 minutter. Totalbudsjett: 1.220.000 kroner

Ellinor bor i et telt på kirkegården slik at hennes nylig avdøde kone ikke skal være alene. Presten er lei og vil ikke at hun skal campe mellom gravsteinene lenger. Men Ellinor er ikke klar til å gi slipp.

Fra konsulentens vurdering: Ida Hansen Eldøen har en original og presis skrivestil som kombinerer humor, rørende øyeblikk og et ukonvensjonelt perspektiv. Med innslag av magisk realisme handler denne historien om sorg, savn og ensomhet. Fortellingen har en poetisk kvalitet, der måten karakterene, dialogen og humoren håndteres på løfter en enkel historie til noe elegant og magisk – Rodrigo Stoicheff, filmkonsulent NFI.

Fremmede hender: 420.000 kroner i produksjonstilskudd

Produksjonsselskap: Kringle Film AS. Produsent: Elias Brekke Solberg. Regi og manus: Johanne Johnsen Helledal. Lengde:  11 minutter. Totalbudsjett: 525.000 kroner

Under en hyttetur med kjæresten Sandra, tar sjalusien overhånd for Tobias, og driver ham til å krysse en farlig grense under sex. Hendelsen etterlater dem begge i en gråsone mellom kontroll og vold, og stiller Sandra overfor et vanskelig spørsmål: Har hun opplevd et overgrep?

Fra konsulentens vurdering: Et relasjonsdrama om fysisk og psykisk vold i nære relasjoner og retroaktiv sjalusi. Filmen skildrer en situasjon som gjør at både offer og utøver kan reflektere over hvor grensene for vold går. En modig, konsis film fra en lovende registemme, Johanne Johnsen Helledal, som tør å leke med formspråk – Nina M. Barbosa Blad, filmkonsulent NFI.

Obskurum: 320.000 kroner i produksjonstilskudd

Produksjonsselskap: Grape Car Media AS. Produsent: Tom Petter Hansen. Regi og manus: Muhundan Balasubramaniam. Lengde: 5 minutter. Totalbudsjett: 981.458 kroner

Animasjon. Ti år gamle Kuno blir holdt fanget i et gammelt hus av et skremmende monster. For å bryte fri og komme seg ut av huset, må Kuno finne motet til å konfrontere monsteret og stå opp for seg selv.

Fra konsulentens vurdering: Filmen er en poetisk skildring av en gutts traumer knyttet til kultur og religion. Gjennom et sterkt og elegant visuelt uttrykk og en godt utviklet verden skapes en historie som inviterer til diskusjon og ettertanke – Rodrigo Stoicheff, filmkonsulent NFI.

Å ruge egg: 300.000 kroner i produksjonstilskudd

Produksjonsselskap: Peggy Høy AS. Produsent: Ingrid Liavaag. Regi og manus: Ingrid Liavaag. Lengde: 20 minutter. Totalbudsjett: 600.000 kroner

Alene på ferie i Finnmark stjeler M et krykkje egg. Hun vet ikke om hun gjør det ut av kjærlighetssorg eller kjedsomhet. Nå må hun ruge det ut for å redde den utrydningstruede fuglen. En kunstkortfilm som blander 3D animasjon med digitalfilm.

Fra konsulentens vurdering: Filmen utforsker temaer som tilhørighet, skeiv identitet, reproduksjon og økologi. Ambisjonen er å formidle personlige refleksjoner over lengsel og skam som kan resonere hos publikum. Filmskaperen benytter en metodikk kalt «å skrive gjennom kameraet», som kombinerer improvisasjon med skuespillere og et essayistisk visuelt uttrykk. Prosjektet inkluderer både live-action og 3D-animasjoner, noe som fremhever dets eksperimentelle og poetiske natur og reflekterer filmskaperens utforskende og kunstneriske nysgjerrighet – Rodrigo Stoicheff, filmkonsulent NFI.

Rebekka: 200.000 kroner i produksjonstilskudd

Produksjonsselskap: Stær AS. Produsent: Elisa Fernanda Pirir. Regi og manus: Linda Bournane Engelberth. Lengde: 15 minutter. Totalbudsjett: 500.000 kroner

Rebekka kommer fra en velstående bakgrunn, men hennes liv tar en uventet vending når hun møter Mona. Etter å ha rømt hjemmefra, finner Rebekka seg selv i Monas alternative bofellesskap. Her blir hun konfrontert med spørsmål om hva som virkelig betyr noe i livet.

Fra konsulentens vurdering: Linda Bournane Engelberth har bakgrunn som fotograf, og dette kommer tydelig frem i prosjektene hennes. Hun har en sterk kunstnerisk stemme og en klar visjon for denne filmen. Fortellingen utfordrer publikums egne fordommer og oppfatninger om hva det vil si å komme fra vest- eller østkanten av Oslo – Rodrigo Stoicheff, filmkonsulent NFI.

MENY