Filmsamtalen: Dag Johan Haugerud  & Yngve Sæther.

Filmsamtalen: Dag Johan Haugerud & Yngve Sæther.

Det startet på Filmvitenskap i Stockholm, der Dag Johan Haugerud og Yngve Sæther fordypet seg i Éric Rohmer og Jim Jarmusch. Det var begynnelsen på et av norsk films lengste og mest feirede samarbeid mellom en regissør og produsent. Hør dem fortelle om samarbeidet i denne episoden av Filmsamtalen.

Foto: Yngve Sæther og Dag Johan Haugerud med selfie fra Venezia.

Regissør Dag Johan Haugerud og produsent Yngve Sæther i Motlys holder på å avslutte et spektakulært år med hele tre spillefilmer med kinopremiere. De begynte året med deltakelse på Berlinalen med spillefilmen Sex, for så å fortsette på sensommeren til Venezia med Kjærlighet – en film som i romjula slippes på norske kinoer. Eneste skåret  i denne enestående festen var at Cannes ikke ville ha Drømmer.

Men det gjør ikke denne ekstraordinære filmfrisen på tre filmer noe mindre historisk. I denne episoden av Filmsamtalen forteller de programleder Kjetil Lismoen om hvordan ideen bak trilogien kom til, om utfordringene ved å gjennomføre den og hvor de vil plassere den i Haugeruds allerede feirede filmografi.

Sex Drømmer Kjærlighet viser at det er plass til de store ideene i norsk film, men fortsatt framstår det som noe av et mirakel at de slapp unna med det. Hvordan overtalte de en av de mest kommersielle aktørene i markedet, Viaplay, til å gi penger og carte blanche til et såpass kompromissløst prosjekt? Og hvordan planlegger man en trilogi der filmene er ment å både være selvstendige verker og kommentere hverandre?

Vi kommer heller ikke unna hva det er som gjør samarbeidet mellom dem så unikt. I en produksjonskultur der langvarige forhold mellom regissørene og produsentene er få og skilsmissene mange, har de funnet et fundament for et gjensidig utbytterikt samarbeid. Hva er årsaken til at de har lykkes?

Filmsamtalen: Dag Johan Haugerud  & Yngve Sæther.

Filmsamtalen: Dag Johan Haugerud & Yngve Sæther.

Det startet på Filmvitenskap i Stockholm, der Dag Johan Haugerud og Yngve Sæther fordypet seg i Éric Rohmer og Jim Jarmusch. Det var begynnelsen på et av norsk films lengste og mest feirede samarbeid mellom en regissør og produsent. Hør dem fortelle om samarbeidet i denne episoden av Filmsamtalen.

Foto: Yngve Sæther og Dag Johan Haugerud med selfie fra Venezia.

Regissør Dag Johan Haugerud og produsent Yngve Sæther i Motlys holder på å avslutte et spektakulært år med hele tre spillefilmer med kinopremiere. De begynte året med deltakelse på Berlinalen med spillefilmen Sex, for så å fortsette på sensommeren til Venezia med Kjærlighet – en film som i romjula slippes på norske kinoer. Eneste skåret  i denne enestående festen var at Cannes ikke ville ha Drømmer.

Men det gjør ikke denne ekstraordinære filmfrisen på tre filmer noe mindre historisk. I denne episoden av Filmsamtalen forteller de programleder Kjetil Lismoen om hvordan ideen bak trilogien kom til, om utfordringene ved å gjennomføre den og hvor de vil plassere den i Haugeruds allerede feirede filmografi.

Sex Drømmer Kjærlighet viser at det er plass til de store ideene i norsk film, men fortsatt framstår det som noe av et mirakel at de slapp unna med det. Hvordan overtalte de en av de mest kommersielle aktørene i markedet, Viaplay, til å gi penger og carte blanche til et såpass kompromissløst prosjekt? Og hvordan planlegger man en trilogi der filmene er ment å både være selvstendige verker og kommentere hverandre?

Vi kommer heller ikke unna hva det er som gjør samarbeidet mellom dem så unikt. I en produksjonskultur der langvarige forhold mellom regissørene og produsentene er få og skilsmissene mange, har de funnet et fundament for et gjensidig utbytterikt samarbeid. Hva er årsaken til at de har lykkes?

MENY