Filminvest investerer i svartmetall, vindkraftanlegg og Hollywoodrømmmer – og et rekordstort tilskudd til internasjonal samproduksjon.
Foto av Kamilla Kristiane Hodøl som fikk det største tilskuddet.
Filminvest har vedtatt å tildele til sammen 4 200 000 kroner i produksjonstilskudd til to kinodokumentarer og en spillefilm etter kunstnerisk vurdering. I tillegg har det regionale filmfondet for Innlandet og Trøndelag investert 1 500 000 kroner i en kinodokumentar og en spillefilm.
Det største tilskuddet går til en spansk, norsk, britisk samproduksjon, The End Of It ved produsent Kamilla Kristiane Hodøl. Fra fondets side er 2 400 000 kroner et stort beløp til en internasjonal co-produksjon, heter det i begrunnelsen. «Men fondet ser på dette som en ypperlig sjanse for den regionale bransjen til å arbeide på en stor internasjonal produksjon.»
Hodøl har siden 2011 produsert en rekke kortfilmer, blant annet Takk for turen (2016) i Norge, og flere andre i England hvor hun har hatt base inntil nylig. Hun er for tiden i gang med å sette opp en norsk avdeling av produksjonsselskapet Elation Pictures i Hamar. Elation Pictures Norway er norsk samprodusent på prosjektet sammen med norske Eye Eye Pictures ved Dyveke Bjørkly Graver og Andrea Berentsen Ottmar og den britiske avdelingen til Elation Pictures ved Emilie Jouffroy. Hovedprodusent er spanske Fasten Film, ved Adrià Monés. Regi og manus ved Maria Martínez Bayona.
«THE END OF IT er et konseptuelt drama. Science fiction, blandet med mørk humor. I et nært fremtidsscenario er aldring kurert, og folk lever tilsynelatende bekymringsløse liv i en verden hvor alle ser ut til å være i tidlig 40-årene. Men, hvordan stiller man seg til livet når man kan leve evig? Og hva betyr det for menneskeheten at vårt evige liv setter en stopper for alt nytt liv? I en tid hvor aldring kan kureres og eksistensen er uendelig, skaper Claires beslutning om å dø kaos i samfunnet og gir liv til hennes egne relasjoner.»
SALTO, PUS OG DEN DØDE FISKEN
LØV Film ved produsent Lillian Løvseth mottar 800 000 kroner i produksjonsstøtte til kinodokumentaren Salto, Pus og den døde fisken: «En modig ung jentes møte med sorg og sykdom sammen med hunden Salto og katten Pus.» Dette er både produsent Lillian Løvseth og regissør Nora Nivedita Tvedt sin første fullengde dokumentar.
NORGE VS. SÁPMI
UpNorth Film ved Håvard Bustnes mottar 1 000 000 kroner i produksjonsstøtte til kinodokumentaren Norge vs. Sápmi ( tidligere «Å kjempe mot vindmøller») «En dokumentarfilm som følger den eksistensielle konflikten mellom de samiske familiene på Fosen, og utbyggingen av Europas største vindkraftanlegg med 151 gigantiske vindturbiner som truer livsgrunnlaget deres.»
DANCING QUEEN I HOLLYWOOD
Fondet investerer 1 000 000 kroner i spillefilmen Dancing Queen i Hollywood, fra Amarcord – som vi tidligere har omtalt her.
HEX
Fondet investerer også 500 000 kroner i kinodokumentaren Hex, fra Herstory ved produsent Mari Nilsen Neira og regissør Maja Holand. «I hjertet av Norges store svartmetall scene dukker plutselig en ny kraft opp. Det har vært farlig stille alt for lenge. Tre kvinner har inngått en treårig pakt der de skal vie hele sitt liv til å vekke verden og seg selv som hekser i det feministiske bandet, Witch Club Satan. Denne karakterdrevne dokumentaren utforsker historien om å våge og ta plass som kvinner i et av de tyngste gubbeveldene i verden. Og det uten å kunne spille instrument fra før. Filmen følger Nikoline, Johanna og Victoria som ikke bare bryter barrierer, men som også tar et steg inn i heksenes mystiske rike og historie for å finne veien til kvinnelig frihet. Men vil de kunne etterleve det de selv synger om?»
Foto av Kamilla Kristiane Hodøl som fikk det største tilskuddet.
Filminvest har vedtatt å tildele til sammen 4 200 000 kroner i produksjonstilskudd til to kinodokumentarer og en spillefilm etter kunstnerisk vurdering. I tillegg har det regionale filmfondet for Innlandet og Trøndelag investert 1 500 000 kroner i en kinodokumentar og en spillefilm.
Det største tilskuddet går til en spansk, norsk, britisk samproduksjon, The End Of It ved produsent Kamilla Kristiane Hodøl. Fra fondets side er 2 400 000 kroner et stort beløp til en internasjonal co-produksjon, heter det i begrunnelsen. «Men fondet ser på dette som en ypperlig sjanse for den regionale bransjen til å arbeide på en stor internasjonal produksjon.»
Hodøl har siden 2011 produsert en rekke kortfilmer, blant annet Takk for turen (2016) i Norge, og flere andre i England hvor hun har hatt base inntil nylig. Hun er for tiden i gang med å sette opp en norsk avdeling av produksjonsselskapet Elation Pictures i Hamar. Elation Pictures Norway er norsk samprodusent på prosjektet sammen med norske Eye Eye Pictures ved Dyveke Bjørkly Graver og Andrea Berentsen Ottmar og den britiske avdelingen til Elation Pictures ved Emilie Jouffroy. Hovedprodusent er spanske Fasten Film, ved Adrià Monés. Regi og manus ved Maria Martínez Bayona.
«THE END OF IT er et konseptuelt drama. Science fiction, blandet med mørk humor. I et nært fremtidsscenario er aldring kurert, og folk lever tilsynelatende bekymringsløse liv i en verden hvor alle ser ut til å være i tidlig 40-årene. Men, hvordan stiller man seg til livet når man kan leve evig? Og hva betyr det for menneskeheten at vårt evige liv setter en stopper for alt nytt liv? I en tid hvor aldring kan kureres og eksistensen er uendelig, skaper Claires beslutning om å dø kaos i samfunnet og gir liv til hennes egne relasjoner.»
SALTO, PUS OG DEN DØDE FISKEN
LØV Film ved produsent Lillian Løvseth mottar 800 000 kroner i produksjonsstøtte til kinodokumentaren Salto, Pus og den døde fisken: «En modig ung jentes møte med sorg og sykdom sammen med hunden Salto og katten Pus.» Dette er både produsent Lillian Løvseth og regissør Nora Nivedita Tvedt sin første fullengde dokumentar.
NORGE VS. SÁPMI
UpNorth Film ved Håvard Bustnes mottar 1 000 000 kroner i produksjonsstøtte til kinodokumentaren Norge vs. Sápmi ( tidligere «Å kjempe mot vindmøller») «En dokumentarfilm som følger den eksistensielle konflikten mellom de samiske familiene på Fosen, og utbyggingen av Europas største vindkraftanlegg med 151 gigantiske vindturbiner som truer livsgrunnlaget deres.»
DANCING QUEEN I HOLLYWOOD
Fondet investerer 1 000 000 kroner i spillefilmen Dancing Queen i Hollywood, fra Amarcord – som vi tidligere har omtalt her.
HEX
Fondet investerer også 500 000 kroner i kinodokumentaren Hex, fra Herstory ved produsent Mari Nilsen Neira og regissør Maja Holand. «I hjertet av Norges store svartmetall scene dukker plutselig en ny kraft opp. Det har vært farlig stille alt for lenge. Tre kvinner har inngått en treårig pakt der de skal vie hele sitt liv til å vekke verden og seg selv som hekser i det feministiske bandet, Witch Club Satan. Denne karakterdrevne dokumentaren utforsker historien om å våge og ta plass som kvinner i et av de tyngste gubbeveldene i verden. Og det uten å kunne spille instrument fra før. Filmen følger Nikoline, Johanna og Victoria som ikke bare bryter barrierer, men som også tar et steg inn i heksenes mystiske rike og historie for å finne veien til kvinnelig frihet. Men vil de kunne etterleve det de selv synger om?»