Venezia: Gulløven til Pedro Almodóvar.

Venezia: Gulløven til Pedro Almodóvar.

I Venezia ble Pedro Almodóvar tildelt Gulløven for sin første engelskspråklige spillefilm «The Room Next Door». Prisen for beste regi gikk til «The Brutalist», som den amerikanske regissøren Brady Corbet har skrevet sammen med norske Mona Fastvold.

Lørdag kveld ble den 81. filmfestivalen i Venezia avsluttet og prisene delt ut av hovedjuryen, som i år ble ledet av den franske skuespilleren Isabelle Huppert. 

Hovedprisen Gulløven gikk til spanske Pedro Almodóvar for hans første engelskspråklige spillefilm The Room Next Door, der Julianne Moore og Tilda Swinton (avbildet øverst) spiller to amerikanske venninner som gjenforenes da sistnevntes rollefigur har fått kreft. Selv om den også inneholder flere karakterer og bifortellinger, er filmen langt på vei et kammerspill mellom de to karakterene, med aktiv dødshjelp som et sentralt tema. The Room Next Door er basert på Sigrid Nunez’ roman «What Are You Going Through», og Almodóvar viser seg her fra sin mer bevegende og ettertenksomme side. Resultatet er like fullt en utpreget «Almodóvarsk» film, og med denne tungtveiende prisen må det kunne slås fast at overgangen til engelsk har vært en suksess for filmskaperen.

Vinneren av Sølvløven – Grand Jury Prize ble den italienske filmen Vermiglio, regissert av Maura Delpero. 

Sølvløven for beste regi gikk til Brady Corbet for The Brutalist, som den amerikanske regissøren har skrevet sammen med sin norske partner Mona Fastvold. Dette er en episk fortelling der Adrien Brody spiller en ungarsk arkitekt som flykter til USA rett etter andre verdenskrig, med blant andre Felicity Jones og Guy Pearce i andre sentrale roller. I sin første rapport fra festivalen trakk Rushprints Aleksander Huser fram The Brutalist som den sterkeste i hovedkonkurransen så langt. «I likhet med filmens hovedkarakter må Corbet selv sies å være en visjonær kunstner, og med The Brutalist viser han seg igjen som en av USAs (for ikke å si verdens) aller mest spennende og talentfulle filmskapere for tiden, og både han og Fastvold fortjener enda mer anerkjennelse enn de har fått,» heter det i hans omtale av filmen. 

Prisen for beste manus gikk til Murilo Hauser og Heitor Lorega for I’m Still Here, som omhandler bortføringene under diktaturet i Brasil på 70-tallet og er regissert av Walter Salles.

Juryens spesialpris ble tildelt den georgiske filmen April av Dea Kulumbegashvili.

Prisen for beste kvinnelige skuespiller gikk til Nicole Kidman for sin hovedrolle i Babygirl, regissert av nederlandske Halina Reijn. «Dette er en medrivende og smart film om drifter, utroskap og ambisjoner, og med sin moderne arbeidslivssetting er den en vital og tidsriktig oppdatering av den erotiske thrillersjangeren,» skrev Huser om Babygirl i sin rapport. 

Franske Vincent Lindon vant prisen for beste mannlige skuespiller for The Quiet Son, regissert av Delphine Coulin og Muriel Coulin, der han spiller en alenefar som oppdager at hans eldste sønn engasjerer seg i en høyreekstrem gruppe i Frankrike. 

Paul Kircher fra samme land vant Marcello Mastroianni Award for beste unge skuespiller for sin rolle i det franske oppvekstdramaet And Their Children After Them. 

Den ble ingen priser fra hovedjuryen til Dag Johan Haugerud og Motlys’ Kjærlighet, som deltok i festivalens hovedkonkurranse som første norske film på 38 år. Den forrige norske Gulløve-kandidaten var Oddvar Einarsons X, som i 1986 fikk juryens spesialpris.  

I forkant av Kjærlighets verdenspremiere på fredag ble imidlertid regissør og manusforfatter Haugerud tildelt kritikerprisen Bisato d’Oro, som direkte oversatt betyr Gullålen, for filmen. Dette er en uavhengig filmpris som deles ut under festivalen av en gruppe filmkritikere.

Den 81. internasjonale filmfestivalen i Venezia ble arrangert i perioden 28. august til 7. september.

Venezia: Gulløven til Pedro Almodóvar.

Venezia: Gulløven til Pedro Almodóvar.

I Venezia ble Pedro Almodóvar tildelt Gulløven for sin første engelskspråklige spillefilm «The Room Next Door». Prisen for beste regi gikk til «The Brutalist», som den amerikanske regissøren Brady Corbet har skrevet sammen med norske Mona Fastvold.

Lørdag kveld ble den 81. filmfestivalen i Venezia avsluttet og prisene delt ut av hovedjuryen, som i år ble ledet av den franske skuespilleren Isabelle Huppert. 

Hovedprisen Gulløven gikk til spanske Pedro Almodóvar for hans første engelskspråklige spillefilm The Room Next Door, der Julianne Moore og Tilda Swinton (avbildet øverst) spiller to amerikanske venninner som gjenforenes da sistnevntes rollefigur har fått kreft. Selv om den også inneholder flere karakterer og bifortellinger, er filmen langt på vei et kammerspill mellom de to karakterene, med aktiv dødshjelp som et sentralt tema. The Room Next Door er basert på Sigrid Nunez’ roman «What Are You Going Through», og Almodóvar viser seg her fra sin mer bevegende og ettertenksomme side. Resultatet er like fullt en utpreget «Almodóvarsk» film, og med denne tungtveiende prisen må det kunne slås fast at overgangen til engelsk har vært en suksess for filmskaperen.

Vinneren av Sølvløven – Grand Jury Prize ble den italienske filmen Vermiglio, regissert av Maura Delpero. 

Sølvløven for beste regi gikk til Brady Corbet for The Brutalist, som den amerikanske regissøren har skrevet sammen med sin norske partner Mona Fastvold. Dette er en episk fortelling der Adrien Brody spiller en ungarsk arkitekt som flykter til USA rett etter andre verdenskrig, med blant andre Felicity Jones og Guy Pearce i andre sentrale roller. I sin første rapport fra festivalen trakk Rushprints Aleksander Huser fram The Brutalist som den sterkeste i hovedkonkurransen så langt. «I likhet med filmens hovedkarakter må Corbet selv sies å være en visjonær kunstner, og med The Brutalist viser han seg igjen som en av USAs (for ikke å si verdens) aller mest spennende og talentfulle filmskapere for tiden, og både han og Fastvold fortjener enda mer anerkjennelse enn de har fått,» heter det i hans omtale av filmen. 

Prisen for beste manus gikk til Murilo Hauser og Heitor Lorega for I’m Still Here, som omhandler bortføringene under diktaturet i Brasil på 70-tallet og er regissert av Walter Salles.

Juryens spesialpris ble tildelt den georgiske filmen April av Dea Kulumbegashvili.

Prisen for beste kvinnelige skuespiller gikk til Nicole Kidman for sin hovedrolle i Babygirl, regissert av nederlandske Halina Reijn. «Dette er en medrivende og smart film om drifter, utroskap og ambisjoner, og med sin moderne arbeidslivssetting er den en vital og tidsriktig oppdatering av den erotiske thrillersjangeren,» skrev Huser om Babygirl i sin rapport. 

Franske Vincent Lindon vant prisen for beste mannlige skuespiller for The Quiet Son, regissert av Delphine Coulin og Muriel Coulin, der han spiller en alenefar som oppdager at hans eldste sønn engasjerer seg i en høyreekstrem gruppe i Frankrike. 

Paul Kircher fra samme land vant Marcello Mastroianni Award for beste unge skuespiller for sin rolle i det franske oppvekstdramaet And Their Children After Them. 

Den ble ingen priser fra hovedjuryen til Dag Johan Haugerud og Motlys’ Kjærlighet, som deltok i festivalens hovedkonkurranse som første norske film på 38 år. Den forrige norske Gulløve-kandidaten var Oddvar Einarsons X, som i 1986 fikk juryens spesialpris.  

I forkant av Kjærlighets verdenspremiere på fredag ble imidlertid regissør og manusforfatter Haugerud tildelt kritikerprisen Bisato d’Oro, som direkte oversatt betyr Gullålen, for filmen. Dette er en uavhengig filmpris som deles ut under festivalen av en gruppe filmkritikere.

Den 81. internasjonale filmfestivalen i Venezia ble arrangert i perioden 28. august til 7. september.

MENY