Lena-Christin Kalles film om den brutale forfølgelsen av de såkalte tyskerjentene åpner Checkpoints-programmet under Bergen Internasjonale filmfestival.
Foto fra «De rettsløse» (foto av Kieran Kolle)
«Den verste forfølgelsen av kvinner i Norge i moderne tid». Det kalte regissør Lena-Christin Kalle den norske forfølgelsen av de såkalte tyskerjentene etter krigen da Rushprint snakket med henne sist om prosjektet.
Nå er filmen hun har jobbet med i mange år endelig klar for sin internasjonale premiere på Bergen Internasjonale filmfestival, der den åpner menneskerettighetsprogrammet Checkpoints.
En rørende og opprørende dokumentar om jakten på sannheten om «tyskerjentene», skriver festivalen i sin omtale.
«De rettsløse er historien om et av de mørkeste kapitlene i Norges historie. Ved en tilfeldighet oppdager den norsk-tyske gravejournalisten Lena-Christin Kalle at historien om de norske «tyskerjentene» er klausulert i norske arkiver. Provosert over at staten holder informasjon om dette viktige temaet borte fra offentligheten, tar hun opp jakten på hemmelighetene som skjuler seg i arkivene – og på de få gjenlevende tyskerjentene og tidsvitnene. Underveis møter hun mye motstand fra staten, men også uventet hjelp fra innsiden av systemet.
I filmen stiller Kalle viktige spørsmål om hvem som fikk rollen som helter og fiender i det norske krigsoppgjøret.
«Hvorfor fikk for eksempel sårbare jenter og kvinner en nådeløs straff som hang over dem resten av livet, mens mange av dem som profitterte på krigen slapp unna? De rettsløse er en dokumentar med sterk lokal forankring som tar opp universelle problemstillinger knyttet til historieskriving, skyldfordeling, stigmatisering og skam.»
Lena-Christin Kalle har gravd i saken om tyskerjentene siden 2008. Det har vært en lang og strabasiøs prosess, kunne hun fortelle Rushprint i 2019. Hun møtte mye motstand fra offisielt hold, men fikk også støtte – fra blant annet Vestnorsk Filmsenter, Norsk filminstitutt, Fritt Ord og Kulturrådet. Produsent er Elisabeth Kleppe i Aldeles.
Les mer om Checkpoints-programmet der også den norskproduserte dokumentaren No Other Land deltar.
Foto fra «De rettsløse» (foto av Kieran Kolle)
«Den verste forfølgelsen av kvinner i Norge i moderne tid». Det kalte regissør Lena-Christin Kalle den norske forfølgelsen av de såkalte tyskerjentene etter krigen da Rushprint snakket med henne sist om prosjektet.
Nå er filmen hun har jobbet med i mange år endelig klar for sin internasjonale premiere på Bergen Internasjonale filmfestival, der den åpner menneskerettighetsprogrammet Checkpoints.
En rørende og opprørende dokumentar om jakten på sannheten om «tyskerjentene», skriver festivalen i sin omtale.
«De rettsløse er historien om et av de mørkeste kapitlene i Norges historie. Ved en tilfeldighet oppdager den norsk-tyske gravejournalisten Lena-Christin Kalle at historien om de norske «tyskerjentene» er klausulert i norske arkiver. Provosert over at staten holder informasjon om dette viktige temaet borte fra offentligheten, tar hun opp jakten på hemmelighetene som skjuler seg i arkivene – og på de få gjenlevende tyskerjentene og tidsvitnene. Underveis møter hun mye motstand fra staten, men også uventet hjelp fra innsiden av systemet.
I filmen stiller Kalle viktige spørsmål om hvem som fikk rollen som helter og fiender i det norske krigsoppgjøret.
«Hvorfor fikk for eksempel sårbare jenter og kvinner en nådeløs straff som hang over dem resten av livet, mens mange av dem som profitterte på krigen slapp unna? De rettsløse er en dokumentar med sterk lokal forankring som tar opp universelle problemstillinger knyttet til historieskriving, skyldfordeling, stigmatisering og skam.»
Lena-Christin Kalle har gravd i saken om tyskerjentene siden 2008. Det har vært en lang og strabasiøs prosess, kunne hun fortelle Rushprint i 2019. Hun møtte mye motstand fra offisielt hold, men fikk også støtte – fra blant annet Vestnorsk Filmsenter, Norsk filminstitutt, Fritt Ord og Kulturrådet. Produsent er Elisabeth Kleppe i Aldeles.
Les mer om Checkpoints-programmet der også den norskproduserte dokumentaren No Other Land deltar.