1980-tallet er visuelt sett en rik periode å dramatisere. Det var tiåret da medielandskapet endret seg for alvor og gamle dyder sto for fall. Det var da Norge befant seg i en overgangsfase mellom planøkonomi og markedsliberalisme, mellom amerikansk kulturimperialisme og radikalisering. Eller for å se det fra hovedpersonen Ole Martins perspektiv: det sto mellom actionfiguren He-Man og traust østeuropeisk figurteater.
Eivind Holmboes dramakomedie Våre beste år er inspirert av boka «Da He-Man kom til Norge» av Ole Martin Ihle, men handler om så mye mer. Vi møter på en liten familie som går i oppløsning når moren bestemmer seg for å flytte fra det radikale kollektivet til fordel for beste vestkant i Oslo. Med seg på lasset har hun Ole Martin og søsteren Simone. De kunne like gjerne kommet fra en annen planet. På Ullern møter de en verden av merkeklær, reklamebaserte tv-kanaler, Star Wars-figurer og gryende nyliberalisme. Det åpner for komiske øyeblikk og en lekenhet i det visuelle uttrykket.
Samtidig er dette også en historie om NRK og kringkaster-bastionens fall som rikets enerådende tv-kanal. Moren har i årevis jobbet i NRK med å lage oppbyggelig programmer for ungdom. Men den nye konkurransesituasjonen har skapt panikk på Marienlyst og de henter inn en ny programleder fra reklamebransjen.
Holmboe har blant annet hentet inspirasjon fra sin egen bakgrunn fra reklamebransjen. Men han er et relativt ubeskrevet blad i norsk filmsammenheng. Han har siden 1980-tallet bodd i både Spania og Los Angeles, og jobbet nylig som second unit-regissør på Oscar-kandidaten Snøsamfunnet. Så hvor er han på vei videre som filmskaper?
Programleder er Kjetil Lismoen.