Vil Haugeruds «Drømmer» nå helt til Venezia?

Vil Haugeruds «Drømmer» nå helt til Venezia?

Tim Burtons oppfølger til kultklassikeren «Beetlejuice» åpner Venezia internasjonale filmfestival 28. august. Vil Dag Johan Haugeruds andre film i sin trilogi også finne veien til festivalen?

Foto fra Dag Johan Haugeruds «Drømmer».

I går offentliggjorde Venezia-festivalen at Tim Burton skal åpne den 81.utgaven med sin oppfølger til sin kultklassiker Beetlejuice. Det skjer utenfor konkurranseprogrammene som ennå ikke er offentliggjort (de slippes 23.juli).

Om Cannes er den viktigste innfallsporten til filmene som vinner lokale priser rundt omkring, er Venezia hovedfartsåren for Hollywood-studioene og strømmeaktørene når de skal bygge en Oscarkampanje.

Blant storfilmene som forventes å dominere den røde løperen finner vi Joker 2: Folie à Deux, Todd Phillips musikal-oppfølger til hans Gulløvevinner Joker, med Lady Gaga og Joaquin Phoenix i hovedrollene. Men også Pablo Larraíns biografiske drama om Maria Callas (Maria) med Angelina Jolie i tittelrollen forventes å skape overskrifter fra Lidoen. Det forventes også av Luca Guadagninos adaptasjon av William Burroughs Queer med Daniel Craig i hovedrollen som forfatterens alter ego, en heroinavhengig forfatter på drift i Mexico. Det ryktes også at Johnny Depp kan være på vei tilbake til Venezia, denne gangen som regissør av det biografiske dramaet Modi, om den italienske kunstneren Amedeo Modigliani, med Richardo Scamarcio i hovedrollen.

«Drømmer»: Ella Øverbye i hovedrollen, ved siden av skuespillere som, Selome Emnetu, Anne Marit Jacobsen, Ane Dahl Torp og Andrine Sæther.

Den norske filmskaperen som har fått mest omtale som festivalkandidat i 2024 er utvilsomt Dag Johan Haugerud. Det skyldes ikke minst ambisjonsnivået bak hans trilogi av filmer som alle slippes i inneværende år. Sex hadde premiere på Berlinalen, Drømmer skulle slippes i Cannes og Kjærlighet var tiltenkt Venezia. Det var i hvert fall det «hårete» målet som produsent Yngve Sæther formulerte da vi sist snakket med ham om festivalstrategien. Sæther erkjente at han var litt breial med sin uttalelse og møtte på den første hindringen kort tid etter da Cannes ikke tok inn Haugeruds andre film. Men den er en like god kandidat for Venezia, mente han.

«Den passer veldig bra i Venezia. Det er den festivalen vi har hatt mest kontakt med underveis, de var veldig glade for å vise Barn. Nå sikter vi høyere konkurransemessig. De har vært tydelige på at det vil være vanskelig å ta den siste filmen i en trilogi hvis de to første ikke hadde levert. Men de likte heldigvis Sex veldig godt og nå sender vi dem Drømmer

Dag Johan Haugerud har ikke fortalt mye om hvordan de tre filmene utfyller hverandre. Men i Jon Inge Faldalen intervju med ham om Sex, sa han følgende:

«Det er helt andre karakterer og miljøer i de andre filmene. Men det er en person som går igjen, han er bare så vidt med den første, litt mer med i den andre, og er en viktig karakter i den tredje… Drømmer handler om en ung jentes seksuelle oppvåkning og første forelskelse. Den er lagt til området mellom Botanisk hage og Bjørvika, og er en mer intim, nærgående film. Mens den siste, Kjærlighet, handler om cruising, og pågår for det meste på Nesodden og i området rundt Rådhuset. Og aksen mellom de to stedene, som rent konkret betyr Nesoddferja. Det er nok den filmen som er bredest anlagt, med mange karakterer og «større» bilder. Den dreier seg rundt to hovedkarakterer – en lege, spilt av Andrea Bræin Hovig, og en sykepleier, spilt av Tayo Cittadella Jacobsen

Foto fra «Kjærlighet».

Haugerud har aldri lagt skjult på at han opplever filmsex som problematisk av en rekke årsaker.

«Den framstår nesten alltid som en forskjønnende versjon av virkeligheten. Jevnt over er det mest vakre mennesker som tillates å nyte sex på film, siden det er de vi ønsker å identifisere oss med. Det gjør at filmsexens viktigste funksjon blir å representere et ideal og en lengsel, hvilket igjen gir den mer preg av fantasi enn virkelighet. Man ser jo ofte forsøk på å fremstille sex mer naturalistisk, men det blir mer en tilsynelatende naturalisme, i og med at den hviler på en del klisjeer som har oppstått av de begrensningene som filmsex setter og som har å gjøre med hva man kan be en skuespiller om å gjøre.“

På spørsmål om Drømmer eller Kjærlighet vil inneholde grafisk filmsex, svarte han:

«Kjærlighet er fremdeles i klippen, og pr i dag har den én sexscene. Men om den holder løpet ut, er for tidlig å si.» 

Vil Haugeruds «Drømmer» nå helt til Venezia?

Vil Haugeruds «Drømmer» nå helt til Venezia?

Tim Burtons oppfølger til kultklassikeren «Beetlejuice» åpner Venezia internasjonale filmfestival 28. august. Vil Dag Johan Haugeruds andre film i sin trilogi også finne veien til festivalen?

Foto fra Dag Johan Haugeruds «Drømmer».

I går offentliggjorde Venezia-festivalen at Tim Burton skal åpne den 81.utgaven med sin oppfølger til sin kultklassiker Beetlejuice. Det skjer utenfor konkurranseprogrammene som ennå ikke er offentliggjort (de slippes 23.juli).

Om Cannes er den viktigste innfallsporten til filmene som vinner lokale priser rundt omkring, er Venezia hovedfartsåren for Hollywood-studioene og strømmeaktørene når de skal bygge en Oscarkampanje.

Blant storfilmene som forventes å dominere den røde løperen finner vi Joker 2: Folie à Deux, Todd Phillips musikal-oppfølger til hans Gulløvevinner Joker, med Lady Gaga og Joaquin Phoenix i hovedrollene. Men også Pablo Larraíns biografiske drama om Maria Callas (Maria) med Angelina Jolie i tittelrollen forventes å skape overskrifter fra Lidoen. Det forventes også av Luca Guadagninos adaptasjon av William Burroughs Queer med Daniel Craig i hovedrollen som forfatterens alter ego, en heroinavhengig forfatter på drift i Mexico. Det ryktes også at Johnny Depp kan være på vei tilbake til Venezia, denne gangen som regissør av det biografiske dramaet Modi, om den italienske kunstneren Amedeo Modigliani, med Richardo Scamarcio i hovedrollen.

«Drømmer»: Ella Øverbye i hovedrollen, ved siden av skuespillere som, Selome Emnetu, Anne Marit Jacobsen, Ane Dahl Torp og Andrine Sæther.

Den norske filmskaperen som har fått mest omtale som festivalkandidat i 2024 er utvilsomt Dag Johan Haugerud. Det skyldes ikke minst ambisjonsnivået bak hans trilogi av filmer som alle slippes i inneværende år. Sex hadde premiere på Berlinalen, Drømmer skulle slippes i Cannes og Kjærlighet var tiltenkt Venezia. Det var i hvert fall det «hårete» målet som produsent Yngve Sæther formulerte da vi sist snakket med ham om festivalstrategien. Sæther erkjente at han var litt breial med sin uttalelse og møtte på den første hindringen kort tid etter da Cannes ikke tok inn Haugeruds andre film. Men den er en like god kandidat for Venezia, mente han.

«Den passer veldig bra i Venezia. Det er den festivalen vi har hatt mest kontakt med underveis, de var veldig glade for å vise Barn. Nå sikter vi høyere konkurransemessig. De har vært tydelige på at det vil være vanskelig å ta den siste filmen i en trilogi hvis de to første ikke hadde levert. Men de likte heldigvis Sex veldig godt og nå sender vi dem Drømmer

Dag Johan Haugerud har ikke fortalt mye om hvordan de tre filmene utfyller hverandre. Men i Jon Inge Faldalen intervju med ham om Sex, sa han følgende:

«Det er helt andre karakterer og miljøer i de andre filmene. Men det er en person som går igjen, han er bare så vidt med den første, litt mer med i den andre, og er en viktig karakter i den tredje… Drømmer handler om en ung jentes seksuelle oppvåkning og første forelskelse. Den er lagt til området mellom Botanisk hage og Bjørvika, og er en mer intim, nærgående film. Mens den siste, Kjærlighet, handler om cruising, og pågår for det meste på Nesodden og i området rundt Rådhuset. Og aksen mellom de to stedene, som rent konkret betyr Nesoddferja. Det er nok den filmen som er bredest anlagt, med mange karakterer og «større» bilder. Den dreier seg rundt to hovedkarakterer – en lege, spilt av Andrea Bræin Hovig, og en sykepleier, spilt av Tayo Cittadella Jacobsen

Foto fra «Kjærlighet».

Haugerud har aldri lagt skjult på at han opplever filmsex som problematisk av en rekke årsaker.

«Den framstår nesten alltid som en forskjønnende versjon av virkeligheten. Jevnt over er det mest vakre mennesker som tillates å nyte sex på film, siden det er de vi ønsker å identifisere oss med. Det gjør at filmsexens viktigste funksjon blir å representere et ideal og en lengsel, hvilket igjen gir den mer preg av fantasi enn virkelighet. Man ser jo ofte forsøk på å fremstille sex mer naturalistisk, men det blir mer en tilsynelatende naturalisme, i og med at den hviler på en del klisjeer som har oppstått av de begrensningene som filmsex setter og som har å gjøre med hva man kan be en skuespiller om å gjøre.“

På spørsmål om Drømmer eller Kjærlighet vil inneholde grafisk filmsex, svarte han:

«Kjærlighet er fremdeles i klippen, og pr i dag har den én sexscene. Men om den holder løpet ut, er for tidlig å si.» 

MENY