Sjangerfestival ga to priser til «Håndtering av udøde».

Sjangerfestival ga to priser til «Håndtering av udøde».

Thea Hvistendahls debutspillefilm «Håndtering av udøde» ble tildelt to priser under den sveitsiske sjangerfestivalen Neuchâtel International Fantastic Film Festival.

Thea Hvistendahls særegne «arthouse-zombiehorror» Håndtering av udøde ble nylig nominert til seks Amandapriser. Den har også for lengst dratt ut på en internasjonal reise på nisjefestivaler verden rundt. Under Sundancefestivalen fikk den som kjent pris for beste originale filmmusikk av Peter Raeburn.

Den sveitsiske festivalen Neuchâtel International Fantastic Film Festival (NIFFF) er en ledende europeisk sjangerfestival. I år deltok 60 000 festivalgjengere som i løpet av ni dager fikk med seg 124 visninger.

Den norske filmen imponerte den internasjonale konkurransejuryen ved å levere «en møysommelig meditasjon om sorg og tar en subtil og original tilnærming til å takle en populær sjanger»

Filmen kunne til slutt hente hjem hele to priser: HR Giger Narcisse Prize for Best Film og Silver Méliès for Best European Fantastic Feature Film.

Håndtering av Udøde er basert på en roman av La den rette komme inn-forfatter John Ajvide Lindqvist, som selv har skrevet manus. Filmen «er en vakker og mørk fortelling om det å miste noen, satt på spissen gjennom et antall døde som gjennoppstår».

Filmen tar for seg tre familiers opplevelse av det uforståelige, og foregår over tre intenst varme sommerdager i Oslo. Da oppstår et merkelig elektrisk felt og byens beboere rammes av kollektive migrene-anfall. «Tv-er, lyspærer og elektronikk bryter sammen, og plutselig er alt over. Bortsett fra én ting: hendelsen har gjenoppvekket de nylig avdøde.» I sentrale roller møter vi Renate Reinsve, Anders Danielsen LieBjørn Sundquist, Bente Børsum og Bahars Pars.

Etter visningene i Gøteborg og Sundance ga Hvistendahl følgende oppsummering til Rushprint om festival-erfaringen så langt:

– Det var utrolig gøy å vise den i Sundance. Der var det et fullt rom av folk som hadde valgt å se den filmen, masse bransje og folk som lo og skrek. Det var masse fin respons i etterkant av folk som likte det den prøvde på, og noen som snakket om at den lettet sorgen deres også. Men den gikk jo på Sundance Online også, og det kan man jo lese på Letterboxd at det er mange som er skuffa også. De som har tenkt at det skulle være skrekk eller Verdens verste menneske, bare i zombieversjon. Men de som ikke liker den, liker den jo ikke av de samme grunnene som de som liker den. Noen elsker tempoet, noen hater tempoet. I Gøteborg var det også veldig bra. Det er vel en film som hvis du ikke lener deg inn i den, så får du ikke så mye tilbake.

Sjangerfestival ga to priser til «Håndtering av udøde».

Sjangerfestival ga to priser til «Håndtering av udøde».

Thea Hvistendahls debutspillefilm «Håndtering av udøde» ble tildelt to priser under den sveitsiske sjangerfestivalen Neuchâtel International Fantastic Film Festival.

Thea Hvistendahls særegne «arthouse-zombiehorror» Håndtering av udøde ble nylig nominert til seks Amandapriser. Den har også for lengst dratt ut på en internasjonal reise på nisjefestivaler verden rundt. Under Sundancefestivalen fikk den som kjent pris for beste originale filmmusikk av Peter Raeburn.

Den sveitsiske festivalen Neuchâtel International Fantastic Film Festival (NIFFF) er en ledende europeisk sjangerfestival. I år deltok 60 000 festivalgjengere som i løpet av ni dager fikk med seg 124 visninger.

Den norske filmen imponerte den internasjonale konkurransejuryen ved å levere «en møysommelig meditasjon om sorg og tar en subtil og original tilnærming til å takle en populær sjanger»

Filmen kunne til slutt hente hjem hele to priser: HR Giger Narcisse Prize for Best Film og Silver Méliès for Best European Fantastic Feature Film.

Håndtering av Udøde er basert på en roman av La den rette komme inn-forfatter John Ajvide Lindqvist, som selv har skrevet manus. Filmen «er en vakker og mørk fortelling om det å miste noen, satt på spissen gjennom et antall døde som gjennoppstår».

Filmen tar for seg tre familiers opplevelse av det uforståelige, og foregår over tre intenst varme sommerdager i Oslo. Da oppstår et merkelig elektrisk felt og byens beboere rammes av kollektive migrene-anfall. «Tv-er, lyspærer og elektronikk bryter sammen, og plutselig er alt over. Bortsett fra én ting: hendelsen har gjenoppvekket de nylig avdøde.» I sentrale roller møter vi Renate Reinsve, Anders Danielsen LieBjørn Sundquist, Bente Børsum og Bahars Pars.

Etter visningene i Gøteborg og Sundance ga Hvistendahl følgende oppsummering til Rushprint om festival-erfaringen så langt:

– Det var utrolig gøy å vise den i Sundance. Der var det et fullt rom av folk som hadde valgt å se den filmen, masse bransje og folk som lo og skrek. Det var masse fin respons i etterkant av folk som likte det den prøvde på, og noen som snakket om at den lettet sorgen deres også. Men den gikk jo på Sundance Online også, og det kan man jo lese på Letterboxd at det er mange som er skuffa også. De som har tenkt at det skulle være skrekk eller Verdens verste menneske, bare i zombieversjon. Men de som ikke liker den, liker den jo ikke av de samme grunnene som de som liker den. Noen elsker tempoet, noen hater tempoet. I Gøteborg var det også veldig bra. Det er vel en film som hvis du ikke lener deg inn i den, så får du ikke så mye tilbake.

MENY